Mä mietin tätä myös ja tulin siihen tulokseen, että koska tämä kuuluisa tunteista puhuminen on monelle miehelle epämiellyttävää ja se koetaan ns. akkojen hommaksi, tämä vastakkainasettelu saattaa myös vaikuttaa siihen, että miehet eivät mielellään asioistaan naisille avaudu. Siis ihan syvimmistä tunnoistaan. Koska naiset ovat liian analyyttisia tunneasioisssa, liian empaattisia, liian tunteellisia, liikaa sitä ja tätä jne.Vasikkahattu kirjoitti: Ma Kesä 29, 2026 1:10 am Mulle on ainakin jäänyt epäselväksi, että kun miehet nyt kerran ovat niin hiljaa, että oikein presidentin pitää asiaa surkutella, niin mitä sitten pitäisi sanoa ja kenelle?
Eli jospa miehet puhuisivat toisilleen, se voisi olla helpompaa. Eli siellä saunan lauteilla voisi joku aina välillä ottaa puheeksi jotain muutakin kuin pillun tai jääkiekon. Voisi taputtaa kaveria olalle, kertoa että olet rakas minulle, ja on sitä paskamaisia ajatuksia itse kullakin. Halata lähteissään ja sanoa, että kiitos sun kanssa tuntuu tosi hyvältä jutella. Ja aina voit soittaa jos siltä tuntuu. Esimerkiksi. Rikkoa vähän sitä tabua, että ei ole homoa vaikka vähän on välillä kyynel simänurkassa ja yksin ei tarvitse aina jaksaa kaikkea.
Kun olen jotenkin ymmärtänyt, että moni mies ajattelee, ettei heillä ole ketään kenen kanssa puhua työelämän tai kodin paineista, odotuksista, talousvaikeuksista... ja sitten ne kaksi ukkoa istuu siinä lauteilla vierekkäin, hiljaa, ja molemmat miettii että hitto kun olis joku jolle puhua.
Näin mkä tulkitsen. Mutta mun ajatus on, että ihan siellä omassa arjessa huomioisi niiden lähipiirin miesten asioita, miesten kesken. Ei niinkään siten, että lähtisi nyt jotain väkivaltarikollisia parantamaan tai mitkään missiohousut jalassa tuonne yöhön etsimään rikkinäkisiä sieluja.
Tosiasia on, että moni mies on naisten kasvattama. Äidin, ehkä mummun. Koulussa opettaja on nainen. Ei ole ehkä kehittynytkään sellaista osaamista tai kulttuuria, jossa toiselle miehelle vaikeista asioista puhuminen tuntuisi luontevalta.
Voin olla kyllä aivan hakoteillä, olenhan nainen. Mutta itse kysyit, joten osa vastuusta jää sinulle