Poliisi-Ellan väitetty kiusaaminen ja irtisanoutuminen

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
K9Wifey
Adrian Monk

Re: Poliisi-Ellaa kiusattiin niin kauan, että hän irtisanoutui

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

^
Noniin. Sointu Borgille ponnahduslauta oli Diili, Ellalle poliisiorganisaatio. Melkoinen ero vaan johonkin höpö-ohjelmaan.

Onhan poliisista eronnut muitakin naisia tässä vuosien varrella (minäkin olen 😉), mutta en nyt äkkiseltään muista muita 'työpaikkakiusattuja'.

Nuo uudet videothan on ihan täysi keskarin näyttö poliisille. Kohdekatsojakuntana ilmeisesti mopopojat ja muut weirdo-tirkistelijät. Kopioinut mm. Erika Vikmanin siskon 'minä ja iskä' -ideaa. Ja mummo mukaan ofc. Niinku se yks muija, joka lauleli ukkinsa kanssa. Niin nähty jo!

Itse työskentelin vielä nuorempana kuin Ella perinteisellä ja miesvaltaisella alalla. Minusta tykättiin. Ehkä kun ei ollut tekokynsiä (ne eivät sovi mihinkään fyysiseen työntekoon!), meikkiä kyllä, pukeuduin alan vaatimalla tavalla, olin reilu kaikkia kohtaan ja kiitin oppimistani asioista. Ehkä nykynuorilta puuttuu tietynlainen kunnioitus työnantajaa kohtaan helpommin.

Mutta en I K I N Ä kohdannut minkäänlaista häirintää tai kiusaamista. Miehet kyllä sanovat asiat niinkuin ne ovat ja lumihiutaleet eivät kestä sitä. Voin kyllä kuvitella pienen hymynkareen just asiakkaan kanssa painimasta tulleen työkaverin suupielessä, ku Ella tekee tiktokkia kahvihuoneessa kynsiään esitellen..
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

K9Wifey kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 7:32 pm ^
Noniin. Sointu Borgille ponnahduslauta oli Diili, Ellalle poliisiorganisaatio. Melkoinen ero vaan johonkin höpö-ohjelmaan.

Onhan poliisista eronnut muitakin naisia tässä vuosien varrella (minäkin olen 😉), mutta en nyt äkkiseltään muista muita 'työpaikkakiusattuja'.

Nuo uudet videothan on ihan täysi keskarin näyttö poliisille. Kohdekatsojakuntana ilmeisesti mopopojat ja muut weirdo-tirkistelijät. Kopioinut mm. Erika Vikmanin siskon 'minä ja iskä' -ideaa. Ja mummo mukaan ofc. Niinku se yks muija, joka lauleli ukkinsa kanssa. Niin nähty jo!

Itse työskentelin vielä nuorempana kuin Ella perinteisellä ja miesvaltaisella alalla. Minusta tykättiin. Ehkä kun ei ollut tekokynsiä (ne eivät sovi mihinkään fyysiseen työntekoon!), meikkiä kyllä, pukeuduin alan vaatimalla tavalla, olin reilu kaikkia kohtaan ja kiitin oppimistani asioista. Ehkä nykynuorilta puuttuu tietynlainen kunnioitus työnantajaa kohtaan helpommin.

Mutta en I K I N Ä kohdannut minkäänlaista häirintää tai kiusaamista. Miehet kyllä sanovat asiat niinkuin ne ovat ja lumihiutaleet eivät kestä sitä. Voin kyllä kuvitella pienen hymynkareen just asiakkaan kanssa painimasta tulleen työkaverin suupielessä, ku Ella tekee tiktokkia kahvihuoneessa kynsiään esitellen..
Siis ymmärsit hyvin työyhteisön dynamiikan. Se on hyvin ratkaisevaa. Joillakin on pelisilmää, joillakin ei. Sukupuolesta riippumatta.

Olen työskennellyt myöskin miesvaltaisella alalla viranomaistehtävissä, miehenä. En havainnut kiusaamista. Miehille sanottiin herkemmin jos joku heidän toiminnassaan ei mennyt kohdalleen. Naiset sai enemmän anteeksi. Minusta ihan ymmärrettävää. Naisia ei myöskään laitettu pahimpiin paikkoihin.
kusiainen
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja kusiainen »

affa kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 7:13 pm
Suuri poliisin organisaation muuttaja on perustanut Ella Varis Oy:n reilu viikko sitten. Verottajalle ilmoitettuna toimialana liikkeenjohdon konsultointi. Tällä voi alkaa laskuttamaan puhujakeikat, joissa länkyttää työpaikkakiusaamisesta ja miksei myös tulossa olevan Onlyfansin. :D

https://tietopalvelu.ytj.fi/yritys/3637047-6
Postiosoite jonnekin Ruskon teollisuusalueen peltihalliin :D ?
oh my
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja oh my »

Voi kyynel.Kun olet tuollaisen ammatin valinnut niin aika pienesti tuolla somessa pitäisi olla ihan jo oman turvallisuuden vuoksi.Mun tuntemat poliisit eivät ole kukaan, tosin yksi jäi eläkkeelle niin laittoi facesivut kun ei tarvitse enää miettiä noita juttuja.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

manearia kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 2:07 pm Varmaankin ollut hyvä poliisi ja auttanut monia, mutta miksi helvetissä sitä somea pitäisi sekoittaa ihan kaikkeen? Melkoisen riskin myös ottanut, ja ura olisi ollut siinä jos vaitiolovelvollinen olisi vahingossa puhunut sivu suun.
Tätä en itsekään ymmärrä. Ja nyt sitten siviili-Ellana jatkaa postaamistaan.

Mistä tämä nykyihmisten narsismi kumpuaa? Siis ajatus siitä, että olen itse niin helvetin ihmeellinen, että kaikkien on saatava kuulla minusta, minun ajatuksistani, minun elämästäni, minun haaveistani, minun työstäni, perheestäni ja katsella verkkokalvot rakoilla minusta otettuja valokuvia?

Sitten hän kutsuu itseään vaikuttajaksi. Ainoa vaikutus on nyt toistaiseksi ollut se, että hän on kouluttautunut yhteiskunnan piikkiin ja jäänyt työttömäksi, koska ei pysty olemaan vaikuttamatta.
naavala
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja naavala »

Huutaja Jaana kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 1:26 pm Hän väittää saaneensa kollegoilta myös nimettömiä vihakommentteja.

Kiusaajina olivat Variksen mukaan niin tutut kuin tuntemattomat poliisit.

– Paljon kasvotonta kiusaamista.

Varista ahdisti mennä töihin, koska hän ei tiennyt, ketkä kaikki olivat kiusaajia.

Poliisina Ellan pitäisi tietää, että tutkitaan ennen kuin hutkitaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b511 ... 516f33b142
Poliisin työ oli Varikselle unelmatyötä. Hän kertoo halunneensa muun muassa auttaa nuoria ja uudistaa poliisiorganisaatiota.
Juuri työt aloittanut nuorempi konstaapeli haluaa uudistaa poliisiorganisaatiota? Milläköhän tavalla?
"Ainoa syy muuttaa maalle on insesti ja se, että kukaan ei kuule, kun vaimo huutaa apua"
- Fatim Diarra (vihr)
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Tuota kouluttautumista poliisiksi juuri jäin miettimään. Eikö poliisikouluun ole jonkinlaiset psykologisetkin testit? Miten tuo ne on läpäissyt?
Eriksson
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

naavala kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 11:16 pm Juuri työt aloittanut nuorempi konstaapeli haluaa uudistaa poliisiorganisaatiota? Milläköhän tavalla?
Ainakin itseluottamus tuntui olevan kunnossa niin kauan kunnes ei enää ollutkaan.
Kuollut ryssä on hyvä ryssä.
Villeri
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Naiskollegat antavat tulitukea.
Työpaikkakiusaamisen esille ottaminen voi olla haastavaa poliisin kaltaisessa organisaatiossa, arvelevat vanhemmat rikoskonstaapelit Carita Gröndahl ja Ronja Pohjonen.

Aihe on noussut julkisuuteen, kun somepoliisina tunnettu ex-konstaapeli Ella Varis kertoi irtisanoutuneensa työstään kesäkuussa sietämättömäksi muuttuneen työpaikkakiusaamisen takia.

Poliisista kerrottiin Iltalehdelle tiistaina, että asian selvittäminen ja käsittely Lounais-Suomen poliisissa estyi Variksen virkavapauden ja irtisanoutumisen vuoksi.

Virkavapaalla oleva Gröndahl ja vanhempainvapaalla oleva Pohjonen tekevät yhdessä Rokataan elämästä -podcastia, jossa käsitellään haastavia aiheita poliisikontekstissa. Teossa on myös jakso työpaikkakiusaamisesta. Kummallakin on asiasta henkilökohtaista kokemusta: Gröndahlilla työelämästä ja Pohjosella poliisiammattikorkeakoulusta.

– Haluan omalla kertomuksellani ja kokemuksellani antaa tuen Ellalle. Tällaista todella tapahtuu, Gröndahl sanoo.

Lue myösPoliisi-Ella lopetti poliisin työt – Esittää rajuja väitteitä
Pohjonen kertoo, ettei ollut yllättynyt asiasta. Hän kertoo aistivansa, että poliisiorganisaatio on melko yhteen kaavaan hakeutuva työpaikka. Myös Pohjonen halusi osoittaa tukensa Varikselle.

– Ajattelin, että piru, kuinka kova muija, että uskaltaa puhua avoimesti ja näin se kuuluisi tehdä.

Gröndahl ei koe, että työpaikkakiusaaminen olisi poliisissa yleisempää kuin missään muussakaan ammatissa. Sen esille tuominen ja siitä kertominen voi sen sijaan olla organisaation luonteen vuoksi vaikeaa.

– Poliisin työhön kuuluu vahva oikeudentaju ja halu toimia oikein, mikä tekee epäoikeudenmukaisen kohtelun kokemisesta työyhteisössä hämmentävää ja voi aiheuttaa häpeää. Tuntuu, että minussa on joku vika, kun näin tapahtuu, Gröndahl kuvailee.

– Työssä on valmiiksi paineen alla, ettei välttämättä halua lisätä itsellensä painetta tai joutua silmätikuksi, Pohjonen sanoo.
[..]
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f063 ... ff33c069c2
Naiskollegat tekevät nyt sen virheen, että ostavat Ellan näkemyksen kyselemättä, vaikka syytöksiä on lennellyt molempiin suuntiin. Vanhempien rikoskonstaapelien pitäisi tajuta, että näkemystä ei muodosteta vain toisen osapuolen kertomuksen pohjalta. On oikeastaan aika helvetin tyhmää valita puolensa julkisesti, kun asiasta ei oikeasti tiedä mitään. Mitäs jos ainakin osa Ellan syyttämistä kiusaajista on naisia, eikä homma olekaan pantavissa naisvihan piikkiin?
Celsius
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Celsius »

Mielenkiintoista olisi nähdä ne päätökset kanteluista. Ilmeisesti näissä on myös kuvattuna mitä asianosainen on tehnyt sekä lisäksi päätös asiassa. Voisi avata asiaa myös hieman laajemmin ja nämä kanteluthan oli ilmeisesti tehty ennen kuin hän itse oli tehnyt ilmoituksia, koska nämä häntä vastaan tehdyt kantelut on jo käsitelty. Jos media ei nappaa näitä käsittelyyn, julki nämä tulevat joka tapauksessa, koska ovat julkisia päätöksiä ja tilattavissa nähtäville.
Nipe
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nipe »

Ehkä Ellan ei ois kannattanut tehdä somea jos ei kestä paskaa mitä sieltä tulee. Sen kohteena on yleisesti ottaen ihan kaikki somea tekevät henkilöt.
Le chat bleu
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Sipi kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 10:29 pm
manearia kirjoitti: Ti Heinä 14, 2026 2:07 pm Varmaankin ollut hyvä poliisi ja auttanut monia, mutta miksi helvetissä sitä somea pitäisi sekoittaa ihan kaikkeen? Melkoisen riskin myös ottanut, ja ura olisi ollut siinä jos vaitiolovelvollinen olisi vahingossa puhunut sivu suun.
Tätä en itsekään ymmärrä. Ja nyt sitten siviili-Ellana jatkaa postaamistaan.

Mistä tämä nykyihmisten narsismi kumpuaa? Siis ajatus siitä, että olen itse niin helvetin ihmeellinen, että kaikkien on saatava kuulla minusta, minun ajatuksistani, minun elämästäni, minun haaveistani, minun työstäni, perheestäni ja katsella verkkokalvot rakoilla minusta otettuja valokuvia?

Sitten hän kutsuu itseään vaikuttajaksi. Ainoa vaikutus on nyt toistaiseksi ollut se, että hän on kouluttautunut yhteiskunnan piikkiin ja jäänyt työttömäksi, koska ei pysty olemaan vaikuttamatta.
Samaa miettinyt. Kai se some sitten on niin koukuttavaa, että häviää taju omasta merkityksestä, joku megalomania iskee. Tosiaan uusi konstaapeli ja jo omasta mielestä valmis muuttamaan poliisin organisaatiota, ja itku potku raivari ja irtisanoutuminen, kun se ei heti onnistu. Ja mikä se muutos olisi, kotkankynnet kaikilleko? Vai kaikki pyörittämään persettä someen? Muuta "sanomaa" en löytänyt.
No tällä on edessä lyhyt ura somessa, veikkaan minä.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Knobster
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Knobster »

Täällä kun ihmetellään miksi teki somea ja saisiko tehdä somea niin:
Vuonna 2025 alkunsa sai Ellan omat sosiaalisen median tilit nimimerkillä Poliisiella, kun hän hyppäsi mukaan poliisin Koulu25-projektiin. Viraali-ilmiöksi hän nousi erityisesti somealusta TikTokissa, jossa hänellä oli lopulta yli 50 tuhannen käyttäjän seuraajakunta.

Koulu25-projektin tehtävänä on ollut tuottaa muun muassa poliisin online-oppitunteja kaikille Suomen perusasteen ja toisen asteen oppilaitoksille.
Lähteenä oivallinen Seiska ;)

https://www.seiska.fi/kotimaa/uutta-tie ... ta/2207009
Keplotteleva konna
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Onko tuo ämmä oikeasti todella noin tyhmä vai kyseessä ainoastaan harkittu julkisuustempaus, tavoitteena saada lisää seuraajia?
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Le chat bleu
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Heinä 15, 2026 10:52 am Onko tuo ämmä oikeasti todella noin tyhmä vai kyseessä ainoastaan harkittu julkisuustempaus, tavoitteena saada lisää seuraajia?
Niinpä. Poliisin palkat on mitä on, ja ehkä on laskenut ettei poliisina kuitenkaan voisi tehdä kaikkia haluamiaan perseen pyörittelyjä, ja siksi irtisanoutuu niin ison hälinän kanssa kun vain pystyy.

En itse ikinä vaihtaisi oikeaa työpaikkaa johonkin someen, jossa jo ensi kuussa voi olla sata kiinnostavampaa tyyppiä. No ei me tiedetä, ehkä hän ei edes joudu elämään työtuloillaan. Samoin politiikka varmaan huolisi hänet, vasen laita.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Vastaa Viestiin