Miten/missä/milloin OIKEASTI otat vastuuta kanssaihmisistä?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Meillä on kanssa naapuriin sen verran matkaa, ettei ihan kyttäämällä kyttäämään pysty että onko siellä kaikki ok vaiko ei. Ohitse ajaessa täytyy kyllä kurkistaa ihan uteliaisuuttaan pihaan, ja näkeehän siinä sitten samalla jos jotain on "vinossa" pihapiirissä.

tuon tien varresta tuli viime vuonna autettua yksi mummo kelkkoineen ylös. Olin ajelemassa toiseen suuntaan miehen kanssa, kun huomasin ko. mummon hangessa makaamassa. Vastaan tuli heti perään auto, joka takuulla näki muorin makoilevan siellä ojassa, mutta ei edes jarrua viitsinyt painaa. No, tehtiin uparit ja kävin kysymässä tarvitseeko mummu apua. Saatiin kahteen pekkaan hänet ylös sieltä ja tietysti kyseltiin onko kaikki hyvin vai sattuuko jonnekin ja tarvitseeko kyydin kotiin/lääkäriin, mutta vakuutteli kaiken olevan kunnossa ja halusi lähteä kotiin muutaman talon päähän, ei halunnut edes saattajaa. Tuo muori asuu tuossa naapurustossa siis myöskin, joten tuli sitä hieman toiselle naapurille perään soiteltua, että mahtaako siellä hänen kotonaan odottaa kukaan tai käydä katsomassa, vai pitäisikö itse käydä vielä ovella kysymässä ja katsomassa pääsikö sisälle kotiin.

Kerran on myös tullut soitettua poliisit tarkastamaan keskellä valtatietä yöllä, pimeässä hoipertelevalle miehelle.

Tietysti tähän huolehtimislistaan pitää lisätä lapsi ja mies, sekä koira, sen lisäksi omat vanhemmat ja sisarukset, appivanhemmat, isovanhemmat ja muut sukulaiset ja ystävät. Ja oma rakas kummipoika tietenkin.
Olen mukana myös eräässä vapaaehtoisjärjestössä, mutta ei siitä sen enempää.

Siinä noi "meriitit" sitten varmaan olikin ja ihan hyvä näin, sillä kun oman mielensä ja luonteensa tietää, niin kyllä sitä tulisi huolehdittua enemmänkin, mutta saattaisi mennä myös sen oman rajan ylitse helposti. Minä nimittäin jään todella helposti "märehtimään" ja miettimään kaikkia mahdollisia huolia ja murheita, liikaakin, myönnettäköön. Ei vaan osaa välttämättä lopettaa heti kun olisi terveellistä oman mielen kannalta. ;)
Quis custodiet ipsos custodes?
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

miinushka kirjoitti: Kerran on myös tullut soitettua poliisit tarkastamaan keskellä valtatietä yöllä, pimeässä hoipertelevalle miehelle.
Jokainen tällainen tapaus on tietysti yksilöllinen ja vaatii harkintaa. Valitettavasti nykyisin, kännyköiden aikakautena, vastuu lähimmäisen auttamisesta saattaa jäädä siihen soittoon hätäkeskukselle, vaikka tilanne vaatisi välitöntä reagointia. Mieleen tulee tilanne vuosien takaa, jossa hätäkeskus sai liki kymmenen soittoa autoilijoilta jotka ilmoittivat nähneensä kahden pikkulapsen leikkivän moottoritien pientareella. Hautajaiset vietettiin parin viikon päästä, koska kukaan ei pysähtynyt.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

ABC kirjoitti:
esmes- kirjoitti: ja oon huomannu et itsekin saa apua jos joku hätä iskee. karman laki.
Itselläni taas on täysin päinvastaisia kokemuksia.

Autankin ihmisiä vain sen takia, että en itse tuntisi itseäni paskakasaksi. Muuten kyllä inhoan ihmisiä noin yleensä. :P
tää toimiikin käytännössä paremmin ennestään tuttujen ihmisten kuin tuntemattomien kanssa :wink: mut on joskus tullut tuntemattomiakin vastaan jotka on esim. palauttanu kadonneen puhelimen tai avaimet mulle löytötavaratoimiston kautta. bensaa on joskus joku antanut tienpäällä ku on auto hyytyny jne. erilaista apua saa tutuilta ku tuntemattomilta. tutut auttaa jos loppuu käteisvarat tai ei ole yöpaikkaa, semmosia ei tuu tuntemattomilta kyseltyä.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

kukkuu kirjoitti:
miinushka kirjoitti: Kerran on myös tullut soitettua poliisit tarkastamaan keskellä valtatietä yöllä, pimeässä hoipertelevalle miehelle.
Jokainen tällainen tapaus on tietysti yksilöllinen ja vaatii harkintaa. Valitettavasti nykyisin, kännyköiden aikakautena, vastuu lähimmäisen auttamisesta saattaa jäädä siihen soittoon hätäkeskukselle, vaikka tilanne vaatisi välitöntä reagointia.
Niimpä. Valitettavasti tuolla kohdin ei ollut mahdollista pysähtyä tarkastamaan tilannetta vaarantamatta muuta liikennettä tai itseään, enkä kyllä naisena olisi edes uskaltanut jäädä siihen. Siksipä soitto poliisille. Ja luojalle kiitos, ei saanut lukea lehdistä jälkeenpäin, että jotain olisi sattunut.

Harkintaahan nuo tilanteet aina vaatiikin ja kaiken on kuitenkin tapahduttava nopealla kaavalla, sillä useimmiten kyse on sekunneissa tai niiden sadasosissa tapahtuvista päätöksistä, niin kuin esimerkkinä heittämässäsi moottoritie-tapauksessakin.

Itse en hyväksy sitä, että vain välinpitämättömyyttään ei viitsitä pysähtyä tarkastamaan tilannetta, mutta jos henkilöllä on siihen hyvä syy (edes omasta mielestään) ja toimii muuten tilanteessa hyväksi havaitsemallaan tavalla, niin silloinhan on kantanut jo kortensa kekoon.

Tulipas sekavaa tekstiä taas tälläkerralla, toivottavasti edes joku ymmärtää pointtini oikein :)
Quis custodiet ipsos custodes?
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Otan joka päivä täyden vastuun perheeni jäsenistä ja lukuisista lemmikeistäni ja 150 muusta ihmisestä osavastuun osan päivästä.

Otan vastuun myös käyttäytymisestäni siten että en osaltani lisää yhteiskunnan kriminalisoitumista enkä opeta esimerkilläni muille huonoja tapoja.

Tilapäisvastuun äkillisissä tilanteissa yritän hoitaa parhaani mukaan.
Nothing is quite what it seems
Vastaa Viestiin