onneksi minä en ollut se juoruämmä, joka tänne ensimmäisenä postasi epäillyn nimen ja osoitti näin sormellaan.
En edes viikonloppuna seurannut tämän palstan edistymistä, joten minulle jäi Kirsin kommentista mielikuva, että nimi olisi julkistettu jo ennen pidätystä.
Olleellista keskustelussa aiheen otsikon alla on kai ollut se, miten poliisi selvitti miehen henkilöllisyyden ja missä vaiheessa.
Nyt kun asiaa tutkin tarkemmin, ei nelosen kohu-uutisella todellakaan enää ole merkitystä.
On ollut täysin yhdentekevää onko nimi tullut julki ennen vai jälkeen vangitsemisen. On selkeästi ollut selvää, että tuolloin poliisi kyllä jo tiesi 100-tarkkaan, että tuo heppu on osallinen ellei jopa päätekijä.
Mitä helvetin järkeä on sitten enää moralisoida nimen paljastuksella?
Olisi ollut aivan sama, vaikka tuo nimi olisi ollut Seppo Sieppari, mielenkiintoa lienee kaikissa herättänyt enemmänkin miehen taustatiedot, joiden varjolla on juttu saanut oleellisen lisän spekulaatioon, verrattuna jos tekijä olisi ollut ''työtön ennestäänkin väkivaltainen ja seko juoppo tyrnävältä''. Ja taustatiedot tuli julki ennen nimeä.
Keskustelun, motiivin ja syiden pohdinnan kannalta nimellä ei ole merkitystä minusta, mutta tekijän historialla sitäkin enemmän. En usko, että täälläkään yllyttäisiin arvuuttelemaan henkilöllisyyttä ja nimeä, jos tietoa muuten olisi puimiseen asti. Ainakaan minua nimet eivät tällaisessa kiinnosta, mutta taustat sitäkin enemmän.
(joku tuolla kyllä yritti selvittää henkilöllisyyden googlettamalla, mutta onneksi pelastit hänet ja muut uteliaat tuomalla nimen välittömästi myös tänne näkyviin.)