Itse olisin taipuvainen ajattelemaan että norjalainen vain huonoksi onnekseen joutui keskelle tälläistä draamaa Helsingin vierailullaan. Että hänellä ei ole mitään muuta roolia kuin sivustakatsojan osa tässä tragediassa.Cotton kirjoitti:Susannellahan oli mitä ilmeisimmin työkamppeet mukana, joten:
Jos hän olisi halunnut olla norjalaisen kanssa niin miksi ihmeessä hänellä oli kotiin kiire?
Miksi hän ei jäänyt hotellihuoneeseen?
Miksi norski ei lainannut rahaa taksiin? Oliko liikematkalainen niin PA?
Kyllä norjalaisen ympärillekin kysymyksiä mahtuu.
Varsinkin nyt kun selvisi Seuran 30/2009 mukaan että norjalainen on "nuorukainen" eikä kovaksikeitetty liikemies kuten tähän asti on voinut ajatella. Aavistelisin että norski on ollut nuorempi kuin Susanne ehkä vain jotain hieman päälle 20 v.
Mitä hän Helsingissä teki,sitä emme saa koskaan tietää ? Hotelli oli hyvä mutta ei välttämättä mikään mahdottoman kallis norjalaisen silloisenkin hintatason mukaan edes itse kustannettuna. Ja vierailun maksaja saattoi olla mikä tahansa, firma,järjestö, urheiluseura tms.
Eihän siihen että norjalainen halusi seuraa loppuyön tunneille tarvitse liittyä mitään sen kummempaa laskelmointia intiimistä kanssakäymisestä. Hänhän itse asiassa pyysi myös Susannen sisartakin jatkoille joka kuitenkin kieltäytyi tarjouksesta lähtien kotimatkalle bussilla. Miksi sisko kieltäytyi ? Olisikohan hän ajatellut esim. Hesperian yökerhon ikärajaa joka taisi olla 24 v silloin vaikka en usko tuon ikärajan olleen esteen liikuttaessa hotellivieraan seurassa. Tai ehkä sisko oli vain liian väsynyt.
Kun sitten Susanne halusi lähteä kotiin, niin tuskinpa siihen sen kummempaa dramatiikkaa tarvitsee liittyä. Norjalainen oli omien sanojensa mukaan ollut halukas tarjoutumaan saattamaan, mutta Susanne oli kieltäytynyt. Tuskinpa Susannen luonteeseen olisi sopinut se että olisi alkanut pummimaan taksirahoja melko tuntemattomalta kavaljeerilta ! Hieman epäilen että norjalainen ei ole edes tajnnut tuota Susannen kotimatkan pituutta (4,5 km), tuskinpa hän on hahmottanut kaupunkia tarkemmin, ajatellut vain että jossain tuossa nurkilla. Ei ole siis tajunnut Susannen öisen kotimatkan lievää problemaattisuutta.
Se minua askarruttaa että miksi Susanne,järkeväksi luonnehdittu nainen, oli hankkiutunut tälläiseen tilanteeseen ? Rahattomana, myöhään yöllä, usean kilometrin päässä kotoa.
Jos hän oli sanojensa mukaan pelännyt nousemista tuntemattomien tarjoamiin kyyteihin, niin tuskin kävely öisessä pimeässä kaupungissakaan oli ollut niin rentouttava vaihtoehto.