Kyllikki S kirjoitti:
Oma spekuni tästä tuolla taaempana oli, että Lahti olisi murjottu jo melkei heti kotiin palattuaan, ehkä mennyt tajuttomaksi? Sillä välin piilottelut kenkien ja toisen astalon osalta. Veistä tarvittiin vielä joten sitä ei enää ehditty piilottaa.
Mutta mistä me tiedetään koska se tuli kotiin? Lähtöajasta? Eihän se välttämättä ajellu suoraan kotiin, joka saattaisi selittää pienimuotoisen kiehahtamisen vaimon puolelta. Mikäli taas vaimon kertomasta, niin voiko siihen luottaa ihan aukottomasti? Ja missä vaiheessa se muksu käskettiin omaan huoneeseen - lähempänä kotiintuloa vai kuolemaa?
Toisaalta taas, entä jos mies on pitkän päivän jälkeen käynyt nukkumaan ennen puoltayötä, ja on todentotta tullut yllätetyksi. (tämän hetkisen tiedon mukaan siis vaimonsa yllättämäksi)
Jospa minäkin väännän teoriaa:
vaikka niin että ensin tuli riitaa, sitten se lapsi on herännyt ja komennettu takas huoneeseensa. Riita on jatkunut teemalla "katso nyt, lapsetkin herää sun möykkäsi takia". Lapsi tullut uudestaan katsomaan, ehkä ei saanut unta, ehkä oli utelias tilanteesta.
Lopulta kun lapsi on taas saatu huoneeseensa, jompi kumpi on päättäny lopettaa huutamisen, ettei kaikki lapset heräisi (aika hyväunisia lapsia muuten jos OIKEASTI nukkuu vanhempien riidellessä, eikä vain esitä nukkuvaa). Riita jääny selvittämättä, ja mies on nukahtanut.
Vaimo on aikansa katsellu siinä "tuokin vaan kuorsaa", ja tuijoteltuaan tukahdetun raivon vallassa aikansa, joutunut psykoosin kaltaiseen tilaan ja hakenut puukon (jostain laatikosta, telineestä tms fileerausveitsi on tarvinnu hakea, sellainen tuskin on ollu keittiössä esillä iltapalan jäljiltä)
Kyseessähän oli takkahuone, joten siellä lienee klapeja (
klapi= polttopuu, jos jollekin tämmönen murresana on outo)? Mitä jos vaimon hyökätessä miehen kimppuun, ekat iskut on menny mieheen ihan yllärinä, sitten mies on onnistunut tarttumaan klapiin ja yrittänyt sillä puolustautua. Tuloksena molemminpuolinen kärhämä ja epäillyn omat vammat.
No sitten mies on vaikka lyyhistynyt maahan,nainen on raivoissaan paitsi alkuperäisestä riidasta, nyt myös omasta haavastaan (jonka syvyyttä tuossa kohtaa ei itse tunne, vrt esim auto-onnettomuuden jälkeen suolet sylissä mutta ei tunne kipua shokkivaiheessa). Nainen vetäytyy kauemmas ja "näkee" tilanteen jotenkin näin: "Ei helkkari. Mies makaa tossa, minä vuodan verta. Miten tämänkin jutun selittää lapsille ja naapureille? Kaikille? Otetaanko lapset huostaan tämmösen jälkeen? Muuthan pitää mua ihan hulluna? Ei näin voi käydä! Tää ei oo todellista! Miten mä selitän tämän kavereille ja tutuille? Mehän ollaan esimerkkiperhe. Ei tässä näin pitänyt käydä. Mitä mä teen? Miten tästä selviää? Hitto ku paljon verta. Kyllä me tarvitaan nyt lääkäriä molemmat. Ukko kumminkin kertoo että se olin minä. Vai kertooko? Voi paska!"
Tohon puuskaan liittyen tulee joku riehuntavaihe, jonka aikana vaimo hajottaa ikkunan. Kiskaisee terassilla olevat kengät jalkaansa, ja menee ulos henkäisemään raitista ilmaa ja ajattelemaan mitäs nyt. Tajuaa, että eipä tätä oikein millään voi selittää parhain päin.
Raivoissaan rikkoo jollain välineellä ikkunan, kun koko elämä on nyt muutenkin säpäleinä. "Argh. olipa purkaus. Mahtoiko meteli kuulua naapuriin? Lastenhuoneisiin varmaan kyllä. Nyt pää kylmänä."
Sitten, vaimo kumartuu selittämään miehelle "meidän maineen ja aseman kannalta on parempi että muut luulee että täällä on käynyt joku ulkopuolinen. Sovitaanko niin?" Tässä vaiheessa lapsi tulee lasin rikkoutumiseen heränneenä katsomaan, mitä tapahtuu. "kulta mennään soittaa ambulanssi, isi tarvii apua". Ja lapsi pois katselemasta. Soitto hätäkeskukseen. Sitten nainen miettii, että eihän me sovittu loppuun sitä selitystä ulkopuolisesta. Puhelin mukulalle, että pysyy pois takkahuoneesta samalla, ja menee kuiskaamaan miehelleen "lupaa että sä pysyt tarinassa", mutta mies örisee vastentahtoisesti jollon vaimo tajuaa, että mies ei puolusta häntä, perheidylli on ohi, ja tästä pääsee lööppeihin. Ja sitten se surman viimeistely. Nopeesti sormenjälkien pyyhkäisy puukosta, ja puukko oven eteen kuin se olisi jonkun ulkopuolisen tiputtama.
Samalla iskee ajatuskupla: "tosta juuri rikotusta ikkunastahan tänne ois päässyt. Joo!" Sitten riisuu töppöset jalastaan ja kätkee ne lastenhuoneeseen. Sinne näkyy siis menevän naisen jalanjäljet ilman kenkiä, mutta tämähän selittyisi sillä että äiti käy tarkistamassa lastensa tilanteen. Johonkin lasten kaappiin takimmaiseksi (vai tutkittiinko tässä tapauksessa koko kämppä heti rikoksen jälkeen, vaiko vain "rikosalue"?) Sairaalasta pääsyn jälkeen töppöset roskiin ja siinä se.