Mike Manner kirjoitti:Väärä diaknoosi.
Tai ainakin perustelut ontuu.
Ketään ei naurata, jos joku sekopää ampuu esim. 10 luokkakaveriaan hengiltä täällä suomessa, mutta jollekkin tälläiselle yksittäiselle teolle ulkomailla saattaa löytyäkkin nauraja... Mustan huumiorin mielessä.
Jokaisesta asiasta voi repiä huumoria. Minä olen kuullut kouluammuskeluihin liittyviä vitsejä suomalaisistakin tapauksista ja joissain määrin niillekin on voinut nauraa. Toki ymmärrän, ettei monia muita naurattaisi, mutta huumorin avulla mennään eteenpäin, eikä jumiteta siinä itse tapahtuneessa. Näin sanoi joku koomikko - joku muu kuin minä - kun viimeksi tapahtui ammuskelu täällä Suomessa.
Mike Manner kirjoitti:Sen sijaan jos Ranskassa viilletään perheeltä kurkut auki, niin se on vaan tragedia, mutta paskaako se meidän palleja vihloo, jos suomalaisia ei ollut joukossa? Jos siellä olisi viilletty suomalaisen au-pairin kurkku samalla, niin... Jokainen voi kuvitella mitkä reaktiot olisi tähän nykyiseen verraten.
Henkilökohtaisesti minulla ei ole kansallisuudelle väliä. Suomalainen, venäläinen, ruotsalainen, afrikkalainen. Joku on kuollut joka tapauksessa, kansallisuudella ei ole mitään merkitystä. Toki media ottaa asian heti omakseen henkilön kotimaassa ja siitä kerrotaan suurin otsikoin, mikä taas vaikuttaa ihmisten käytökseen ja ajatusmaailmaan. Yllättävän hyvin ollaan kuitenkin päästy kaikista suomalaisista kuolemista yli, eikä jääty jumittamaan tsunamissa tai murhissa ulkomailla kuolleiden takia. Ainahan näitä vitsejä syntyy välittömästi tapahtuneiden jälkeen, olivat kuolleet sitten suomalaisia tai eivät. Nytkin tämän Sellon ammuskelun jälkeen kerkesi mennä noin viisi tuntia, kun törmäsin ensimmäiseen vitsiin itse aiheesta.
Harvoin nämä vitsit ovat toki sitä luokkaa, että koko suuri Suomen kansa niille nauraisi yhdessä, mutta mielestäni on ok nauraa, vaikka sitten yleisen hyvän maun ylittäville vitseille.