Koira tappoi lapsen Elimäellä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Re: Koira tappoi lapsen Elimäellä

Viesti Kirjoittaja Damien »

texfor kirjoitti:Suomessa esimerkiksi on arviolta miljoona koiraa. Montako ruumista ne on saanut kymmenessä vuodessa aikaiseksi? Muistelisin että 2-3kpl.
Tuon mukaan yksitoista: http://koirauutiset.blogspot.com/2008/0 ... messa.html
Ja kennelliitto arvioi 2008 Suomessa olevan noin 600000 koiraa.
Hs
Eli noin joka yhdeksännellä olisi koira.Koira harventaa siis täällä lähes viidestä ja puolesta miljoonasta
nuijapäästä yhden vuosittain vaikka ovat noin yleisiä.Pientähän se...
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
texfor
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja texfor »

Noh Damienhan nyt innostui tekemään oikein faktoihin perustuvan selvityksen. Niin sitä pitää hyvä, hyvä :D
Vai on niitä kuolleita peräti 11kpl, hassua vaikka kuinka yritän muistella niin ei tuu mieleen kuin 3 vainajaa.
Mitenkähän tuo kennelliitto on muuten arvioinut tuon sekarotuisten määrän? Veikkaan että on niitä kyllä enemmän kuin tuo 150000.

Vähän menee OT:ksi mutta pakko kertoa että minä olen lähtöisin sellaisesta kodista jossa oli aina paljon koiria. Osa koirista oli sisällä seurakoirina ja osa taas asui pihalla kopeissa/aitauksissa koska olivat metsästyskoiria. Lapsuuden kotini oli myös perheväkivalta koti. Tarvitseeko painottaa että se agressiivinen yksilö ei ollut yksikään niistä koirista? Ja jos tämä elämä tästä joskus sen verran rauhoittuu, että enemmän ehtii aikaa kotona viettämään, niin varmasti se koira vielä tähänkin taloon tulee. Sen sijaan isukki kun tulee siihen ikään että ei enää kotona pärjää niin vanhainkotiin saa mennä, tänne se ei tule :lol:
Silikonitissit on vähän sama asia kuin laittaisi jalopuuratin ladaan. Kivahan sitä on hivellä mutta ei se kyyti siitä parane.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

AutumnForever kirjoitti:
Cassandra kirjoitti:Yleistävä väite, että koirat ovat vaarallisia on täysin naurettava. Kyllä syy koiran vaarallisuuteen löytyy lähes aina hihnan toisesta päästä.
Syy vaarallisuuteen? Juurihan edellisessä lauseessa sanot että väite koirien vaarallisuudesta on naurettava. Ymmärrän että omistajasta riippuu pitkälti onko koira vaarallinen vai ei. Yhtäkaikki, koirat voivat olla vaarallisia.
Yleistävä väite että koirat ovat vaarallisia on täysin naurettava. Jos koira on vaarallinen on syy lähes aina hihnan toisessa päässä. Menikö nyt jakeluun? :roll:

Ja nimenomaan, koirat voivat olla vaarallisia, eikä koirat ovat vaarallisia.
härkä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja härkä »

Tässä hieman tuohon Saksan tapaukseen verrattavissa olevan jutun päätös.
En viitsinyt kahlata ketjua , olisiko ollut jo aiemmin postattuna ?
Koirat kun eivät ole " mun juttu " :D

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2006/i-sho20061411
AutumnForever
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=2215228
Auton sisään hypännyt perheen paimenkoira kävi autossa olleen seitsenkuisen vauvan kimppuun ja raateli tältä lähes jalan irti Shropshiressa Britanniassa viime viikolla.

Vauvan äiti oli jättänyt pojan Vauxhall Vectraansa, kun käväisi pojan isovanhempien kotona pikaisesti.

Vanhemmat havahtuivat lapsen kirkaisuihin, kun 6-vuotias bordercollie raateli lasta autossa.

Vauva lennätettiin ambulanssihelikopterilla sairaalaan, jossa harkittiin jalan amputointia vakavien vammojen vuoksi. Jalka saatiin kuitenkin pelastettua hätäleikkauksella.

- Se oli aivan hirvättävää! Poikaa oli purtu yltympäriinsä. Kirurgit tekivät ihmeen onnistuessaan pelastamaan jalan. Nyt täytyy ristiä sormet ja toivoa pojan toipuvan, kiitteli vauvan isä Chris Jaundrell lääkäreitä.

Bill-koiraa luonnehdittiin tavallisesti ystävälliseksi ja se oli tottunut olemaan vauvan seurassa.

- Sille tuli joku hulluuskohtaus. Ehkä koira oli mustasukkainen vauvalle, arveli vauvan isoisä Daily Mailille.

Koiralle teko merkitsi välitöntä lopettamista.
Juu puolustelkaa te nyt vaan niintä koiria.. On ne niin söpöjä ja ihania ja ennenkaikkea vaarattomia.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

AutumnForever kirjoitti:Juu puolustelkaa te nyt vaan niintä koiria.. On ne niin söpöjä ja ihania ja ennenkaikkea vaarattomia.
Olisipa mielenkiintoista nähdä tilastoja siitä, kuinka usein suhteessa koirien määrään tällä planeetalla koira käy ihmisen kimppuun.

Ja kuinka usein ihminen toisen. Emme ehkä yllättyisi liikaa jos todettaisiin, että vanha sanonta "homo homini lupus" (ihminen on susi ihmiselle) pitäisi edelleen paikkaansa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

'Ax Men' Star's Daughter Killed by Family Dog
Originally posted Mar 1st 2010 10:40 AM PST by TMZ Staff
The 4-year-old daughter of Jesse Browning -- one of the stars of The History Channel's "Ax Men" -- died tragically yesterday in Oregon after being mauled by one of the family's pet Rottweilers.

Jesse -- whose father owns the "Browning Logging" company featured on the show -- called 911 around 1 PM after the dog attacked his daughter Ashlynn at the family home, this according to Clatsop County Sheriff Tom Bergin.

We're told Ashlynn was airlifted to the Oregon Health and Science University Hospital in Portland shortly after the attack ... but was pronounced dead on arrival.

We're told cops are investigating the incident.

Sheriff Bergin tells TMZ the dog involved in the attack -- along with another Rottweiler owned by the family -- was taken to a nearby animal shelter for a mandatory hold.

The family will be given three options on the fate of their dogs -- they can take them back into the home (with restrictions), adopt the dogs out to another family ... or choose to have them euthanized.

And there's this: Bergin said four months ago to the day, one of the family's other Rottweilers attacked another family member -- that dog was put down after the attack.
Funeral set today for Perkins infant killed by pair of rottweilers
BY JOHNNY JOHNSON
PERKINS — The Monday death of an infant mauled by two rottweilers was called a "freak accident” in a news release issued Wednesday by the Perkins-based Iowa Tribe of Oklahoma .
The funeral for Justin Josiah Big Soldier-Lopez, who was 8 months old, is scheduled for 2 p.m. today in the Bah-Kho-Je Chena Building in Perkins. The state medical examiner’s office reported the baby died of blunt for...

Read more: http://newsok.com/funeral-set-today-for ... z0rksHn6tX
Three year old Alaskan girl killed by dog
by Kc dog blog on Sunday May 23, 2010. Three year old Krystal Brink died Thursday night as a result of a fatal dog attack.
The young toddler wandered away from the home she was visiting unattended and up to a team of 'sled dogs' that were chained in their back yard. One of the dogs attacked her.
One of Brink's family members was so upset of the attack, that he ran outside and shot all seven of the dogs that were tied out in the yard.
The incident happened in the rural village of Napakiak -- a community of 430 people about 400 miles west of Anchorage. Sled dog teams would be a pretty common form of transportation in such a remote area.
I feel sadness not only for the little girl's family, but also the owner of the dogs, who lost his entire sled dog team because someone wasn't watching their toddler and shot his dogs. The dog's owner has said he will not press charges.
These types of attacks are incredibly preventable. Parents should watch their toddlers, and dog owners should provide some protection or fencing around their dogs if they are chained up in this situation to protect them from intruding animals or people.
The story has run in over 300 media outlets.
Tässä lisää tapauksia, joissa koira tappanut ihmisen. Jänniä rotuja...

http://www.dogbitelaw.com/PAGES/danger.htm#homicides

Tässä mielenkiintoista tilastotietoa:

http://www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks ... lifton.pdf
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
mareritt
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mareritt »

Tiedättekö mitä, tätä ketjua lukiessa herää itsessä sellanen tolkuton surun tunne. Mulla on reilun kuuden vuoden ikäinen rottweiler-uros ja kun erinäisten terveydellisten syiden (ei MIELENterveyssyiden :wink: ) tiedän, että yhteinen aika on tässä käymässä aika vähiin, niin minä olen tehnyt sellaisen päätöksen, että mulle ei tule enää rotikkaa. VAIKKA kyseinen yksilö on mun "elämäni koira", lukuisten omistamieni koirien joukosta se, joka on merkinnyt mulle eniten. Ja vaikka tiedän, että maalaisjärjellä ja johdonmukaisella koulutuksella saa koirasta kuin koirasta yhteiskuntakelpoisen, minä en jaksa enää olla koko ajan puolustuskannalla.

Syy on se järjetön lietsominen ja yleistäminen, että kaikki rotunsa edustajat ovat hulluja tappajia ja mielenvikaisia. Nämä isot koirat loistavat varmasti noiden purutilastojen kärjessä, koska niiden puremat yleensä ovat valitettavasti tuhoisampia. Pienempien koirien puremat eivät aiheita välttämättä isoja vammoja, eikä niitä välttämättä hoidateta missään, joten ne voivat hyvinkin jäädä tilastoimatta. Yhdenkään koiran purema ei silti ole hyväksyttävää, oli sitten iso tai pieni.

Itseasiassa täytyypä huomauttaa ihmisten jonkinlaisesta asennevammasta suhteessa isot-pienet koirat. Iso koira jos ärähtää, se on heti mielenvikainen hullu, pieni koira saa roikkua lahkeessa ja hyppiä silmille, mutta se on joidenkin mielestä lähinnä huvittavaa :roll:

MInä olen puolustanut ja puhunut koiravalintani puolesta koiran ensimmäisen kahden elinvuoden ajan. Tiedostin jo koiraa valitessa vastuuni ison, voimakkaan koiran omistajana huolehtia erityisen tarkkaan sen peruskoulutuksesta ja tottelevaisuudesta. Sittemmin lopetin puolustelun ja annan koiran osoittaa omalla käytöksellään asian laidan.

Minua on purrut koira monesti, omat koirat ei ikinä. Viimeisin tapaus vuoden sisällä, kun omani kanssa lenkillä ja kaksi irtokoiraa hyökkäsi kimppuun. Oma oli hihnassa ja sain pidettyä hallussa, mutta jompikumpi irtokoirista puri mulle ranteeseen ompeleita vaativan haavan. Tänäkään päivänä mulle ei ole tuota tapahtunutta edes pahoiteltu koirien omistajan toimesta, mutta eipä viitti alkaa sotajalkaisille.
Cassandra kirjoitti: Yleistävä väite että koirat ovat vaarallisia on täysin naurettava. Jos koira on vaarallinen on syy lähes aina hihnan toisessa päässä. Menikö nyt jakeluun? :roll:

Tämä on minusta äärimmäisen hienosti sanottu, enkä voisi olla enempää samaa mieltä...
Marsalkka
Horatio Caine

mareritt kirjoitti: Syy on se järjetön lietsominen ja yleistäminen, että kaikki rotunsa edustajat ovat hulluja tappajia ja mielenvikaisia.
Saisiko tällaisesta järjettömästä lietsomisesta ja yleistämisestä esimerkkejä?
Nämä isot koirat loistavat varmasti noiden purutilastojen kärjessä, koska niiden puremat yleensä ovat valitettavasti tuhoisampia.
Ainakin sellaisissa tilastoissa, joissa on tilastoitu kuolemantapauksia ja vakavia vammoja.
Pienempien koirien puremat eivät aiheita välttämättä isoja vammoja, eikä niitä välttämättä hoidateta missään, joten ne voivat hyvinkin jäädä tilastoimatta.

Muistaakseni sellaisiakin tilastoja on, joissa on tilastoitu puremia yleensäkin. Kultainen noutaja taisi olla melko ärhäkkä purija. Kuolemantapauksia ja vakavia vammoja kyseinen rotu taisi aiheuttaa melko harvoin. Se on mukavaa.
Yhdenkään koiran purema ei silti ole hyväksyttävää, oli sitten iso tai pieni.
Ei toki. Mutta kuolemantapaukset ja vakavat vammat ovat kuitenkin ikävämpiä kuin esimerkiksi purema, joka ei vaadi hoitoa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Judge Dredd
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Judge Dredd »

Yleistävä väite että koirat ovat vaarallisia on täysin naurettava. Jos koira on vaarallinen on syy lähes aina hihnan toisessa päässä. Menikö nyt jakeluun? :roll:

Koirilla on huono itsetunto ja jos omistajallakin on huono itsetunto tulee ongelmia.
On vaikea katsoa, kun Stalin makaa vain murtuneena sohvalla.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
mareritt
Remington Steele

Marsalkka kirjoitti: Saisiko tällaisesta järjettömästä lietsomisesta ja yleistämisestä esimerkkejä?
Nopea googlettaminen tuo äkkiä keskusteluketjuja eri palstoilta, aloitetaan vaikka siitä, että Tappajakoirat ovat AINA rottweilereita Rottweiler taas asialla ja tässä ketjussa hieno tokaisu:
http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskust ... at-17.html
Sen verran pitää tarkentaa että mulla ei todellakaan ole mitään itse rottweiler rotua vastaan, mutta jo se, että
tännekkin on tehty lirpake "Rottweilerin omistajat", kertoo siitä että joku tässä rodussa hulluja viehättää.
Tässä linkissä kysymykseesi vastaa kohta "Mitä ominaisuuksia ihmisten mielestä koirallasi on? Millaisena he rotuasi pitävät? Olen eniten kiinnostunut virheellisistä luuloista." http://www.kumikana.org/tottavaitarua/t ... rottweiler

Ja taaskin koettua yleistämistä :
Kenties fleksit jakavat niin monen koirarodun kohtalon tulla leimatuksi. Rottweiler on tappaja, sakemanni myös, pit bullin kaa ei mennä samaan puistoon. Ja jos vastaan tulee fleksi niin se on taattu merkki konfliktista.
http://tassukat.blogspot.com/

Minun lapsen syntymäpäivillei ei kahden perheen lapset saa tulla, kun meillä on se tappajakoira. Näin on minulle suoraan sanottu. Kadulla kävellessä vastaantulija siirtyi toiselle puolelle tietä ja huuteli, että ei pitäisi ihmisten ilmoille tulla hullun koiran kanssa. Koira oli täysin hallinnassa ja hihnassa, eikä edes kiinnittänyt mitään huomiota vastaantulijaan ennenkuin tämä alkoi huudella. Eräs täti nostaa joka ikinen kertaa vastaantullessa pienen koiransa syliin. Näitä riittää ihan omassakin elämässä, mutta valitettavasti ei ole konkreettista näyttöä kuin oma sana.

Olen minäkin nähnyt myös vihaisia rottweilereita, kuten perhoskoiria ja tiibetinspanieleita jne ja en minä väitä, että mikään koirarotu olisi sellainen, että pystyy 100%:Sti sanomaan, ettei se pure ikinä. Silti minusta mulla olisi oikeus omistaa koira, joka on hallinnassa ja jota en raahaa toritapahtumiin puremaan ihmisiä nilkoista tai räksyttämään korvia kipeiksi. Minä ymmärrän täysin, että kaikki ei tykkää koirista, varsinkaan tuollasista isoista lempeistä :wink:, mutta ei ne kaikki ole tappajia, ei niitä kaikkia "kannata tappaa".
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Ne on noi isot koirat sellaisia jotka tarvitsevat sen kunnollisen koulutuksen jotta eivät olisi VAARALLISIA. Onhan se harmillista jos chihu ärisee jaloissa mutta se on jo vaarallista jos rottweiler ärisee :( Useimmat pikkukoirat ovat muutenkin luonteeltaan helpommin koulutettavia ja lempeitä seurakoiria kun taas isoissa koirissa on vaativissa tehtävissä toimivia koiria jotka tarvitsevat sekä tekemistä, että koulutusta tai voivat olla vaarallisia. Sekä koko, että luonneominaisuudet altistavat isot koirat vaaralliselle käytökselle verrattuna pieniin koiriin. Tiedän paljon pieniä koiria jotka on lellittyjä (= huonosti koulutettuja) mutta eivät ole kenellekään haitaksi koska niiden luonne nyt ei vaan ole sellainen kun jollain isolla koiralla.

Mulla on myös 18 vuoden kokemus isoista koirista eli rottweilereista, saksanpaimenkoirista, nöffeistä ja staffeista (no, ne ei ole kooltaan isoja mutta lihaksiltaan kyllä). Kaikki meidän koirat (lapsuudenkodissa siis kasvatettiin em. rotuja) olivat viimeisen päälle koulutettuja mutta ihan tajuton työ oli varsinkin joidenkin urosten kouluttamisessa. Vaikka vanhemmat valikoivat ostajia oikeen huolella niin aina niitä silti tuli takaisin aggressiivisina sekä myös meni piikille kun ei niitä osattu kouluttaa. Mielestäni noiden vaarallisten rotujen ostajilta pitäisi vaatia sitoumus mennä koiran kanssa koulutuksiin ja suorittaa vaikka jonkinlainen pitokortti johon kuuluu jonkinlainen seuranta. Loppuis nuokin lastentapot :( Ja nää huvikseen munanjatkeeksi pittbullin hankkijat ehkä vähenis?
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

[quote="mareritt"]

Itseasiassa täytyypä huomauttaa ihmisten jonkinlaisesta asennevammasta suhteessa isot-pienet koirat. Iso koira jos ärähtää, se on heti mielenvikainen hullu, pieni koira saa roikkua lahkeessa ja hyppiä silmille, mutta se on joidenkin mielestä lähinnä huvittavaa :roll:

quote]

Mutta tuo on totta! Isot koirat ovat hyvin koulutettuina leppoisia ja lempeitä, niitä saa vatvoa ja vitvoa. Sen sijaan pienet sähäkät rodut eivät koskaan ole niin leppoisia ja laiskoja. Pikkukoiralle on siis ns. normaalia käytöstä vouhottaa ja touhottaa sekä räkyttää (vaikka olisi syytä kouluttaa tällainen käytös pois vaan ei sitä kokonaan pysty edes!!) kun taas ison koiran ärähtäminen on kyllä merkki siitä, että jotain on pahasti vialla. Siis lähinnä koulutuksessa mutta tavallaan koiran päässä koska koirahan silloin kuvittelee käytöksen olevan ok ja tuostahan se vaan pahenee.

Molempia kokoja kokeneena voin sanoa, että isot ja pienet koirat on erilaisia kaiken kaikkiaan. Pikkukoiran räkyttäminen ei aina ole kouluttamattomuutta. Niillä useimmiten ei ole minkäänlaista miellyttämishalua vaan ne ovat hyvin itsenäisiä. Meidän koiria ei kiinnosta paskan vertaa mitkään namit toisin kun esim. palveluskoiria jotka suorastaan janoavat koulutushetkiä.

Pienten koirien tehtävä on olla seurakoira tai vahtikoira (pystykorva) joten niiden tehtävä onkin räkyttää. Toisilla se menee vähän yli myönnetään ;). Mä olen kouluttanut meidän pienet koirat niin, että ne eivät ärise ihmisille eivätkä muille koirille. Sen sijaan ne saavat räkyttää ULKONA omassa tarhassaan. Ei ne räkytä turhia, ne räkyttävät varoittaakseen. Sisällä ei haukuta paitsi ihan lyhyt varoitus sopii. Kummatkin ovat ihan pennusta asti olleet ihmisystävällisiä kuten kuuluukin. Varsinaisesti siis mitään ei ole tarvinnut opettaa. Molemmat hyppivät vieraita vasten, en näe tarvetta kieltää tätä. Ei sitä kauaa kestä.
mareritt
Remington Steele

^ärähtää oli ehkä huono sanavalinta. Tarkoitin tilannetta esim. kun meille tulee vieras auto pihaan-> koira ilmoittaa tulijasta haukkumalla ja iso koira= iso ääni, mutta haukkuva iso koira on tulijan mielestä mielenvikainen hullu, vaikka omistajan tullessa pihalle lopettaa haukkumisen ja muuttuu välinpitämättömäksi vieraasta.

Pienen koiran kohdalla itse olen esim. kokenut tilanteen, jossa torilla käveltiin perheen kanssa ja pienirotuinen koira tarttui vierestä kävelevää miestäni lahkeesta ja ärisi ja repi. Lähellä olevat ihmiset, kuten myös koiran omistaja naureskeli, että "se on vähän ärhäkkä, tulinen tyttö" :shock:

Näitä huomioita olen kuullut muiltakin ison koiran omistajilta.

Äriseminen syyttä vieraalle ihmiselle ei toki ole normaalia, mutta ajatuksissa mulla oli siis tuo tilanne, kun meille tuli vieras, jota en itsekään tuntenut. Tuo vieras istui autossa koko sen ajan, mitä meidän tontilla oli ja paasasi vaarallisesta koirasta ja tuon haukkumisen jälkeen koira tosiaan köllähti makaamaan koivun alle ja vähän välitti koko muikkukauppiaasta. Ei tullut kyllä muikkukauppojakaan...

Mutta nyt teen sitä, mistä olen vannonut pidättäytyväni eli puolustelen koiraani ja rotuvalintaani, joten yritän olla tarttumatta jatkossa aiheeseen, ellei nyt ihan pakkotilannetta eteen tule :D
Marsalkka
Horatio Caine

mareritt kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: Saisiko tällaisesta järjettömästä lietsomisesta ja yleistämisestä esimerkkejä?
Nopea googlettaminen tuo äkkiä keskusteluketjuja eri palstoilta,
No eipä noissa juuri tullut sellaista käsitystä, että kaikki tiettyjen rotujen edustajat ovat hulluja tai luonnevikaisia. Tuo tiettyjen rotujen leimaaminen tappajiksi tarkoittaa mahdollisesti sitä, että tietyt rodut pystyvät tappamaan ja joitain on ehkäpä jopa jalostettu siihen, että ne olisivat tuhovoimaisia.

Ja korostan vielä, että tietyt rodut näkyvät ainakin sellaisissa tilastoissa, joissa on tilastoitu kuolemantapauksia ja vakavia vammoja. Ja että tiettyjen rotujen edustajat aiheuttavat hyvin harvoin kuolemantapauksia tai vakavia loukkaantumisia. Ja että kuolemantapaukset ja vakavat vammat ovat kuitenkin ikävämpiä kuin esimerkiksi sellainen purema, joka ei vaadi hoitoa.
Vastaa Viestiin