Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: Jäljet; verijäljet - hajujäljet

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Anneliin kohdistuneet epäilyt vaientuivat JJ:n myötä.
Siitä on kanssamme samaa mieltä myös Virolainen.
2. Ulvilan surma, josta syyttäjä siis nyt vaatii uhrin vaimolle rangaistusta ensisijaisesti murhasta, tapahtui 1.2.2006. Esitutkintaa ryhtyi johtamaan Porin poliisilaitoksen rikoskomisario Juha Joutsenlahti. Vaikka useat poliisilaitoksen rikostutkijat epäilivät alusta pitäen uhrin vaimoa Annelia tekijäksi, Jousenlahti valitsi tutkintalinjaksi perheen ulkopuolisen tekijän teorian. Hän ilmeisesti uskoi Annelin kuulustelukertomuksia, joiden mukaan Jukan oli surmannut huppupäinen mies, joka oli tunkeutunut perheen omakotitaloon yöllä terassin ikkunasta.
Nuotio & Äreät Tiput
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Ulvilan surma: mielenkiintoinen todistaja oikeudessa
Uusisuomi. Julkaistu: 4.5.2010 7:31

Ulvilan surman oikeuskäsittelyssä Satakunnan käräjäoikeudessa kuullaan tänään puolustuksen mielenkiintoisinta todistajaa, surmatutkinnan alkuvaiheen tutkinnanjohtajaa Juha Joutsenlahtea. Hän tulee oikeuteen puolustuksen kutsumana todistajana.

Entisen tutkinnanjohtajan vahvin tutkintalinja oli alusta asti ulkopuolisen hyökkääjän etsintä. Murhasyytteessä on nyt uhrin vaimo, joka kiistää syytteen. Joutsenlahti siirrettiin pois surmatutkinnan johdosta kesällä 2008. Oikeus kuulee myös ensimmäisenä surmaa tutkinutta poliisia.

Satakunnan Kansan mukaan Joutsenlahti on aiemmin oikeudenkäynnissä joutunut kovan arvostelun kohteeksi. Syyttäjän mielestä koko rikostutkinta meni Joutsenlahden kaudella mönkään, koska surmatun vaimoa Anneli Aueria kohdeltiin ainoastaan uhrina.

Myös useat aiemmin oikeudessa kuullut Joutsenlahden alaiset ovat kritisoineet Joutsenlahden tutkintalinjaa.

Pitkä oikeuskäsittely päättyy torstaina.

Ulvilan surman ex-tutkinnanjohtajalle tuli lähtö
Julkaistu: 27.5.2010 11:03

Ulvilan surman ex-tutkinnanjohtaja rikoskomisario Juha Joutsenlahti on siireetty uusiin tehtäviin Satakunnan poliisilaitokselta.

Joutsenlahti siirtyy valvonnan ja hälytystoiminnan sektorille virkapaikkanaan Porin pääpoliisiasema.

Hänen tilalleen tutkinnanjohtajan tehtäviin nousee Porin pääpoliisiaseman komisario Jarmo Laine.

Järjestely toteutetaan aluksi puoli vuotta kestävänä työkiertona. On todennäköistä, että nykyisiin toimenkuviin jää muutoksia myös työkierron jälkeen.

Poliisin mukaan Joutsenlahden ja Laineen kanssa on sovittu, että tehtäväkiertoa ei kommentoida julkisuuteen tämän enempää.
Viimeksi muokannut Valhalla, Su Joulu 19, 2010 9:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MissHolmes
Ben Matlock

Aika paljon löytyy tseitsei-höttöä, kun kaivaa ;)
Nuotio & Äreät Tiput
Valhalla
Watson itse

Ulvilan surman entisen tutkinnanjohtajan, rikoskomisario Juha Joutsenlahden mukaan hänen hyökkääjätulkintaansa tukevat muuan muassa hätäpuhelu, lapsen kertomus, kengänjäljet, oudot ruskeat kuidut ja klapista löytynyt miehen dna.

Hän jatkoi todisteluaan Satakunnan käräjäoikeudessa keskiviikkona, joka oli huhtikuun puolivälissä alkaneen oikeusjutun toiseksi viimeinen istuntopäivä.

–Uhrilla oli vihamiehiä. Hyvin varustautunut naamiomies tuli, näki nukkujat ikkunasta, rikkoi ikkunan ja tappoi tarkoituksellisesti valitun uhrinsa kiduttamalla. Kasvojen tuhoaminen kertoo siitä, ettei uhrilla ollut merkitystä surmaajalle, Juha Joutsenlahti kertoi.

Hän kuvasi yksityiskohtaisesti jopa ulkopuolisen hyökkääjän puukotusasennot surmayönä.

Nauhalle taltioitunut rääkäisy kuuluu Joutsenlahden mukaan, kun lapsi näkee tappajan veitsi kädessä. Silloin veitsi tipahtaa. Surmaaja pakenee ketterästi rikotusta ikkunasta toinen surma-ase mukanaan.

–Olemme ällikällä lyötyjä, syyttäjä Jarmo Valkama kommentoi vauhdikasta kuvausta.
Ähäkutti. Turre, olet paljastunut = olet siis JJ
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Valhalla kirjoitti:
Ähäkutti. Turre, olet paljastunut = olet siis JJ

:?:
Valhalla
Watson itse

No älä nyt leiki vaatimatonta. Kerro minkälaisia ne vankiputkien logistiikkapulmat on? Muuten ei äänestetä.
MissHolmes
Ben Matlock

Minä luin Joutsenlahden sivuja. Äkkäältään tulee sellainen olo, että setä oli aikasmoinen pyrkyri. Pudotus alempaan kastiin on varmasti ollut kirpaiseva. Ja nyt ku muuta ei enää ole jäljellä, on aika siirtyä politiikan pariin...

http://www.juhajoutsenlahti.fi/4

Silmään pisti myös se, ettei sivustolta löytynyt mitään tietoa perheestä. Yleensä ehdokkailla on oma osio perheestä....
Nuotio & Äreät Tiput
Valhalla
Watson itse

Hah, kaikki tuomiotta jääneet voi lukea tiilenpäitä JJ:n sivuilla ( tausta ).
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

No ni, back to basics vai mitenkäs se menikään. Turre painaa kohta vasikkanappulaa henkilöspekuloinnista :D Joutsenlahden ansioihin voidaan lisätä se, että hän on saanut ihan oman otsakkeensakin täällä. Noin vinkkinä.
Mua kiinnostaa se teepaidan arvoitus. Alan kallistua siihen, että pentele tuikkasi itseään takkahuoneen hiljaisuudessa hommansa suoritettuaan.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
MissHolmes
Ben Matlock

JJ liittyi oleellisesti keskusteluun. Ja tässä vaan yritettiin Turrelle tuoda ilmi sitä kylmää tosiasiaa, että Joutsenlahti sulki silmänsä Annelilta ja söi Annelin tarinan pureksimatta.
Nuotio & Äreät Tiput
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

^ Niinpä tosiaan söikin, koko kalmokakun luineen ja karvoineen..

Mulla kävi jo keväällä mielessä, että Anneli olisi itse tökännyt itseään jollain veitsellä (tosin jo puhelimen äärellä silloin kun alkoi yhtäkkiä siinä hengittää raskaasti), taitamattomasti mutta urheasti, ja tavallaan kyllä vaarallisesti, mutta olihan ambulanssi jo tilattu valmiiksi. Ei olisi ollut ensimmäinen tapaus lajiaan.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Valhalla
Watson itse

taavetti kirjoitti:No ni, back to basics vai mitenkäs se menikään. Turre painaa kohta vasikkanappulaa henkilöspekuloinnista :D Joutsenlahden ansioihin voidaan lisätä se, että hän on saanut ihan oman otsakkeensakin täällä. Noin vinkkinä.
Mua kiinnostaa se teepaidan arvoitus. Alan kallistua siihen, että pentele tuikkasi itseään takkahuoneen hiljaisuudessa hommansa suoritettuaan.
Mutta kun veitsessä ei ollut auerin verta. Eikä mielestäni raportoitu olleen Jukassakaan. Eikä mielestäni laseistakaan ( tosin tutkinta nyt oli mitä oli ). Jos se astalo oli kirves ja tappoase oikeasti lipsahti siinä tuoksinassa. Tai itse sohas kun puhkoi Jukkaa mutta jäljettömyys ja vaatteet pitäisi ratkaista. Tai jos Jukka sohaskin puolivahingossa ensin - ja siitäkös rouva hermostui. Kumautti halolla noin alkuun. Viimeisteli sitten huolellisemmin.

Analyyttinen, älykäs ja looginen rouva - ei mulla ole mitään käsitystä miten sellaiset toimii.
MissHolmes
Ben Matlock

Anneli on joko itse tökännyt itseään veitsellä tai satuttanut itsensä ikkunaa rikkoessa. Minä en usko, että Jukka olisi tarkoituksellisesti Annelia pistänyt. Tosin yksi vaihtoehto on se, että Jukka olisi yrittänyt estää lyöntejä ja veitsi olisi siinä hässäkässä osunut Anneliin.

Minusta on hassua, että puolustus lähtee ihan kummasti liikkeelle. Syyttäjähän perusti jutun pääasiassa sille, ettei asunnossa ollut ketää ulkopuolista, mutta puolustus ei nyt lähde yksiviivaisesti kumoamaan sitä, vaan räiskii sinne tänne, eikä todellakaan pystyne osoittamaan sitä oleellista eli ääntä tai hajua ulkopuolisesta.
Nuotio & Äreät Tiput
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Valhalla kirjoitti:Mutta kun veitsessä ei ollut auerin verta. Eikä mielestäni raportoitu olleen Jukassakaan
Ei sillä samalla veitsellä tietenkään. Sehän oli jo katkennut ja muutenkin ruma :) . Otti takkahuoneeseen puhelimesta mennessään toisen veitsen siitä viereisestä tukkitelineestä mukaansa. Saman veitsen, joka kolahtaa tiskialtaaseen häkepuhelun loppupuolella. Pestessään tätä veistä peseentyvät myös kädet. Saattoi tuupata telineeseen takaisin, niitä veitsiä ei muistaakseni sen kummemmin tutkittu.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

taavetti kirjoitti:No ni, back to basics vai mitenkäs se menikään. Turre painaa kohta vasikkanappulaa henkilöspekuloinnista :D Joutsenlahden ansioihin voidaan lisätä se, että hän on saanut ihan oman otsakkeensakin täällä. Noin vinkkinä.
No, enpä viitsi painella, joku toinen toki voi painella. Tää on niin tuttua tältä kaksikolta, odotan vaan että milloin olen se HM. Sekin aika vielä koittanee...

Tara kirjoitti:^ Niinpä tosiaan söikin, koko kalmokakun luineen ja karvoineen..

Mulla kävi jo keväällä mielessä, että Anneli olisi itse tökännyt itseään jollain veitsellä (tosin jo puhelimen äärellä silloin kun alkoi yhtäkkiä siinä hengittää raskaasti), taitamattomasti mutta urheasti, ja tavallaan kyllä vaarallisesti, mutta olihan ambulanssi jo tilattu valmiiksi. Ei olisi ollut ensimmäinen tapaus lajiaan.

Näinhän verijälkitutkija verijälkilausunnossaan totesikin;
"etp: "Tapahtuma-asunnon makuuhuoneen veriroiskeiden ja Anneli Auerin yllä tapahtuma-aikaan ollen punaisen T-paidan verijälkien perusteella en pidä uskottavana Anneli Auerin kertomusta siitä, että Jukka S Lahti on ensin lyönyt veitsellä Anneli Aueria rintaan, minkä jälkeen Anneli Auer on surmannut Jukka S lahden yllään kertomansa mukainen punainen T-paita. Näin ollen, en pidä myöskään uskottavana sitä että Jukka S Lahti on aiheuttanut Anneli Auerin rinnassa olleen pistohaavan.
Tuossa edellä tutkijan lausunnon pohjana on siis se AA:n tunnustus.
Vastaa Viestiin