Hätäkeskus löi luurin korvaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Paikalla
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2654
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

matlockb kirjoitti:
piippis kirjoitti:No niin. Sairaankuljetuksen tehtävä ei ole kuljettaa humalaisia, ellei heillä ole joku muukin syy kyytiin kuin ei-hengenvaarallinen humalatila. Se on poliisin heiniä, eikä ihan millään ykkösprioriteetilla sielläkään.
Et tainnut oikein ymmärtää? Nimenomaan kyse mainitsemassani tapauksessa oli siitä että henkilöllä oli vakava fyysinen sairaus jonka vuoksi tarvitsi sairaalahoitoa!
Muutaman keikan ajaneena (nyt evp.) voin kertoa että aina ei meinaa jaksaminen riittää kun tiettyihin paikkoihin pitää mennä katsomaan humalaista henkilöä jolla ei jalat kanna. Kerta kerran jälkeen. Vaikka häke ei aina ambulanssia laitakaan nämä ongelmahenkilöt tai heidän omaisensa tietävät avainsanat jotka löytyvät häken korteista ja joilla auto tulee. Esimerkiksi *****kipu. No tutkia pitää aina ennenkuin voi potilaan jättää kotiin ja kerran tuhannesta esim. EKG:sta löytyy muutoksia ja potilas viedään sairaalaan ja tapausta todistaneet voivat kertoa kiinnostuneille kuinka ylimielistä ambulanssin henkilökunnan käytös aluksi oli. Toki palveluammatissa pitäisi pyrkiä asialliseen käytökseen mutta kaikkihan me olemme nähneet ettei näin aina käy.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Kyllä tuota asiallista käytöstä odottaisi ennen kaikkea ambulanssi -ja sairaanhoitohenkilökunnalta (suomen poliisin kohdalta olen jo toivoni menettänyt), menivät he sitten humalaista katsomaan tai vanhusta, ikävä kyllä käytös on monesti asiatonta vanhuksiakin kohtaan.
Jos tuohon asialliseen käytökseen ei luonne riitä niin sitten pitää ymmärtää olevansa väärällä alalla.
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

matlockb kirjoitti:Kyllä tuota asiallista käytöstä odottaisi ennen kaikkea ambulanssi -ja sairaanhoitohenkilökunnalta (suomen poliisin kohdalta olen jo toivoni menettänyt), menivät he sitten humalaista katsomaan tai vanhusta, ikävä kyllä käytös on monesti asiatonta vanhuksiakin kohtaan.
Jos tuohon asialliseen käytökseen ei luonne riitä niin sitten pitää ymmärtää olevansa väärällä alalla.
Samaa mieltä. Ymmärrän että ketuttaa mennä kerrasta toiseen samaan osoitteeseen kun "Pera" on taas ryypännyt neljä päivää putkeen ja nyt jostain syystä tuntuu olo hiukka heikolta.. Mutta ei sitä ketutusta kuulu asiakkaalle näyttää/purkaa, jos ei pysty asialliseen toimintaan niin on mielestäni väärällä alalla. Ennemmin vaikka kymmenen väärää hälytystä/turhaa keikkaa kuin yksikään ilman apua jäänyt.
hmm
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: To Marras 08, 2007 2:17 pm
Paikkakunta: Nummela

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja hmm »

nuusku-nella kirjoitti:Ennemmin vaikka kymmenen väärää hälytystä/turhaa keikkaa kuin yksikään ilman apua jäänyt.
Ongelmahan tässä on se, että jos se ambulanssi on niillä kymmenellä turhalla keikalla, niin joku oikeasti apua tarvitseva voi jäädä ilman apua tai ainakin saa sitä hitaammin. Se varmaankin turhauttaa myös työntekijöitä.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Luulen että suurin osa hälytyksistä on "turhia" selvinpäinkin olevilla ihmisillä. Usein rintakipu ei olekaan sydänperäistä, vaiva on sellainen että ambulanssin sijasta potilas pääsee asianmukaiseen hoitoon taksillakin jne..
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Eihän ne rintakivut aina ole sydänperäisiä, mutta itse olen sitä mieltä, että sen vakavimman vaaran mukaan tulisi toimia. Ei sen sydämen tarvitse kuin kerran jysähtää kunnolla ja se riittää sen elämän osalta.
Useinhan ongelma on juuri siinä, että potilas itse vähättelee vaivojaan: "eiköhän se tästä..." ja "jos se on vaan jotain lihaskipua" tms. Mutta kun se saattaa olla infarkti!
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

hmm kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:Ennemmin vaikka kymmenen väärää hälytystä/turhaa keikkaa kuin yksikään ilman apua jäänyt.
Ongelmahan tässä on se, että jos se ambulanssi on niillä kymmenellä turhalla keikalla, niin joku oikeasti apua tarvitseva voi jäädä ilman apua tai ainakin saa sitä hitaammin. Se varmaankin turhauttaa myös työntekijöitä.
Niin on. Vaan milläs sanoo varmasti näkemättä/paikalla käymättä että mikä niistä hälytyksistä on turha ja mikä ei? Eli kyllä, tilanne on varmasti melkoisen turhauttava työntekijöillekin.
matlockb kirjoitti:Luulen että suurin osa hälytyksistä on "turhia" selvinpäinkin olevilla ihmisillä. Usein rintakipu ei olekaan sydänperäistä, vaiva on sellainen että ambulanssin sijasta potilas pääsee asianmukaiseen hoitoon taksillakin jne..
Tuossa tummentamassani kohdassa on mielestäni suuri viisaus. Ambulanssi pitäisi soittaa sitten kun on oikeasti hätä ja kiire, muussa avuntarpeessa sairaalaan pääsee ihan hyvin omallakin autolla tai sillä taksilla jos ei ole ketään ajamaan. Naapurini soittivat juuri eilen ambulanssin paikalle kun perheen poika heitti voltin pyörällä, poika ei menettänyt tajuntaansa, kaikki raajat toimivat eikä vertakaan kovasti tullut. Ambulanssa saapui paikalle, totesivat että poika on ihan kunnossa, puhdistivat yhden isomman haavan ja antoivat neuvoivat että jos alkaa päätä särkemään niin lähtekää sairaalaan. Saman neuvon perheen äiti olisi saanut puhelimessa soittaessaan päivystykseen. Mielestäni oli turhaa soittaa ambulanssi mutta ymmärrän miksi äiti niin teki. Ihan hyvin he kyllä olisivat voineet laittaa pojan autoon ja ajaa itse sairaalaan mutta ilmeisesti hätä ja huoli oli niin kova että apu oli saatava "heti", ainoa vaan että ambulanssin tulo kesti n parikymmentä minuuttia missä ajassa he olisivat jo ehtineet sinne sairaalalle itsekin ajella..
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ailar kirjoitti:Eihän ne rintakivut aina ole sydänperäisiä, mutta itse olen sitä mieltä, että sen vakavimman vaaran mukaan tulisi toimia. Ei sen sydämen tarvitse kuin kerran jysähtää kunnolla ja se riittää sen elämän osalta.
Useinhan ongelma on juuri siinä, että potilas itse vähättelee vaivojaan: "eiköhän se tästä..." ja "jos se on vaan jotain lihaskipua" tms. Mutta kun se saattaa olla infarkti!
Tarkoitukseni ei ollut missään tapauksessa vähätellä rintakipuja ja jos ne yhtään vaikuttavat sydänperäisiltä niin ehdottomasti ambulanssin on mielestäni tultava kiireesti paikalle, sitten he voivat todeta, oliko ns. väärä hälytys ja onneksi monesti näin on, mutta kuten sanoit niin ehdottomasti pitää toimia vakavimman vaaran mukaan siihen asti kunnes potilas on tutkittu.
Itsekin tiedän tapauksia missä potilas itse on vähätellyt kipuja ja pakon sanelemana on sitten taksi tilattu ja menty sairaalaan ja myöhäistä on ollut kun sairaalaan on päästy.
corppi
Olivia Benson
Viestit: 729
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 8:14 pm

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja corppi »

matlockb kirjoitti:Kyllä tuota asiallista käytöstä odottaisi ennen kaikkea ambulanssi -ja sairaanhoitohenkilökunnalta (suomen poliisin kohdalta olen jo toivoni menettänyt), menivät he sitten humalaista katsomaan tai vanhusta, ikävä kyllä käytös on monesti asiatonta vanhuksiakin kohtaan.
Jos tuohon asialliseen käytökseen ei luonne riitä niin sitten pitää ymmärtää olevansa väärällä alalla.
Mekin ollaan ihmisiä,ja joskus on vaan huonopäivä ja ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa,se voi joskus näkyä myös ulospäin...Toki se on valitettavaa,eikä näin tietenkään saisi tapahtua,mutta silti tapahtuu...
Kyseinen työ on kuitenkin henkisesti ja fyysisesti kohtuullisen kuormittavaa,varsinkin jossain periferioissa,joissa yksityisissä sakufirmoissa työntekijät saattavat päivystää viikonkin yhtäkyytiä,joten tuollaiset kommentit joissa oletetaan henkilön olevan väärällä alalla on kohtuullisen voimakkaita...Varsinkin sellaisilta ihmisiltä jotka eivät kyseistä hommaa ole tehneet...
corppi
Olivia Benson
Viestit: 729
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 8:14 pm

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja corppi »

nuusku-nella kirjoitti:
matlockb kirjoitti:Kyllä tuota asiallista käytöstä odottaisi ennen kaikkea ambulanssi -ja sairaanhoitohenkilökunnalta (suomen poliisin kohdalta olen jo toivoni menettänyt), menivät he sitten humalaista katsomaan tai vanhusta, ikävä kyllä käytös on monesti asiatonta vanhuksiakin kohtaan.
Jos tuohon asialliseen käytökseen ei luonne riitä niin sitten pitää ymmärtää olevansa väärällä alalla.
Samaa mieltä. Ymmärrän että ketuttaa mennä kerrasta toiseen samaan osoitteeseen kun "Pera" on taas ryypännyt neljä päivää putkeen ja nyt jostain syystä tuntuu olo hiukka heikolta.. Mutta ei sitä ketutusta kuulu asiakkaalle näyttää/purkaa, jos ei pysty asialliseen toimintaan niin on mielestäni väärällä alalla. Ennemmin vaikka kymmenen väärää hälytystä/turhaa keikkaa kuin yksikään ilman apua jäänyt.
Mutta mietitäänpä tätä "turhaa"hälytystä vähän tarkemmin...Otetaanpa vaikka joku vähän syrjäisempi kyläpahanen,jossa on vain yksi ambulanssi ja lähin korvaava yksikkö on sitten vaikka +50km päässä... Kylän oma ambulanssi on taas sitä "peraa" kattomassa kun "peraa" kuukauden juomisen jälkeen ahdistaa ja kakkakin on vilahtanut housuun...No "peraa" kun ollaan katsomassa niin samalla kylällä SINUN pikkusilmäteräsi 3v. "iinaliina" vetäsee lihapullan kurkkuunsa ja menee elottomaksi... No 1min=10% aivoista tuhoutuu,eli 10min ja "iinaliinan" aivot on porkkanaraastetta...Ja se korvaava yksikkö (jos on vapaana) lähtee sieltä +50km päästä,kovaakin ajaessa vauhti on keskimäärin 2km/min,eli matkaan menee noin 25min,joten "iinaliina"on siinävaiheessa kukkakaali...Me jotka tätä työtä tehdään,tiedetään tämä ns.ambulanssityhjiöiden merkitys ja se,että niitä syntyy jatkuvasti,joten meitä vituttaa jos "iinaliina" menee boksiin sentakia kun "peralla" on kakka vilahtanu pöksyyn juomisen takia...

Ok,edellä mainittu on ehkä vähän kärjistetty esimerkki,mutta tyystin mahdollinen...Ja tätä tapahtuu ihan joka ikinen päivä isommissakin kylissä...Ambulanssi on sillä "turhalla" keikalla,ja alueelle tulee kiireellinen tehtävä ja korvaavat yksiköt tulevat mistä tulevat...
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Sitä en minä tai kukaan muukaan ole vähätellyt etteikö työ olisi raskasta henkisesti ja fyysisesti. Itse sain aikanaan kovasti esimieheltä kritiikkiä että huonoa päivää ei saa asiakkaalle näyttää vaikka mikä oli ja toimin tuolloin toimistosiivoojana ja ohjeet oli tiukat, hymyiltävä on vaikka on kuinka huono päivä ja vaikeat asiakkaat. Ja siivoojan työtä ei edes voi verrata ensihoitajan hommaan.
Kuvittelisi kuitenkin alalle lähtiessä jo tietävän miten vaativaa työtä ensihoitajan homma on, kuten corppi varmasti tiedätkin niin siellä joutuu tekemisiin monenlaisten ihmisten kanssa ja kaikille vain pitäisi pystyä olemaan asiallinen, vaikka se mainittu "Pera" soittaa usean päivän ryyppyputken jälkeen apua kun vointi on heikko, niin kyllä se juoppo pitäisi asianmukaisesti jaksaa tutkia ja selvittää johtuuko vaivat alkoholista vai mahdollisesti jostain vakavammasta.
INES 7
Axel Foley
Viestit: 2301
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 5:57 pm
Paikkakunta: Koiruohon kaupunki

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

Nytpä heitän kysymyksen, jota olen pohtinut, alaa jonkinverran seuranneena: Montako eläkeikää lähestyvää ambulanssihenkilöä näkee keskimäärin per sata ambulanssihenkilöä? Muutamia itse tiedän/nähnyt enää viimeaikoina. Syy siihen, että nykyään näkee tosi usein nuoria (naisia, jopa pareittain) ajelemassa pillipulla-autoa lienee se, että kun mennään opiskelemaan terveydenhoitoalaa, on puolet porukasta ilmoittamassa: "Mulle käy sit vaan ensiapu tai lanssi, kun valmistun aikanaan!"

Työ ei sitten olekaan niin hohdokasta ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita, ainakaan "liian" usein. Enemmänkin kuskataan "peran" äitimuoria keskussairaalalle kiireettömänä ja "peraa" kiireellisenä katkolle jne. Jengi kyllästyy ja haluaa eteenpäin urallaan.

Tämä on yksi osasyy, ehkä.

Tiedä sitten mikä syy on alan kovenevalla kilpailutuksella?

Periaatteessa muuten mikään hälytys ei ole turha; aina soittajalla joku (saatanan) hätä on. Ja jotakin apua vailla, joskus vain seuraa. Huom! sanaleikki Apu - Seura!

Ja alalle aikovia on syytä varoittaa, että aina se kiireellisinkään ja ammattitaitoisinkaan apu ei kaikkia pelasta. On vain aika lähteä. Mutta aina kannattaa yrittää.
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

corppi kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:
matlockb kirjoitti:Kyllä tuota asiallista käytöstä odottaisi ennen kaikkea ambulanssi -ja sairaanhoitohenkilökunnalta (suomen poliisin kohdalta olen jo toivoni menettänyt), menivät he sitten humalaista katsomaan tai vanhusta, ikävä kyllä käytös on monesti asiatonta vanhuksiakin kohtaan.
Jos tuohon asialliseen käytökseen ei luonne riitä niin sitten pitää ymmärtää olevansa väärällä alalla.
Samaa mieltä. Ymmärrän että ketuttaa mennä kerrasta toiseen samaan osoitteeseen kun "Pera" on taas ryypännyt neljä päivää putkeen ja nyt jostain syystä tuntuu olo hiukka heikolta.. Mutta ei sitä ketutusta kuulu asiakkaalle näyttää/purkaa, jos ei pysty asialliseen toimintaan niin on mielestäni väärällä alalla. Ennemmin vaikka kymmenen väärää hälytystä/turhaa keikkaa kuin yksikään ilman apua jäänyt.
Mutta mietitäänpä tätä "turhaa"hälytystä vähän tarkemmin...Otetaanpa vaikka joku vähän syrjäisempi kyläpahanen,jossa on vain yksi ambulanssi ja lähin korvaava yksikkö on sitten vaikka +50km päässä... Kylän oma ambulanssi on taas sitä "peraa" kattomassa kun "peraa" kuukauden juomisen jälkeen ahdistaa ja kakkakin on vilahtanut housuun...No "peraa" kun ollaan katsomassa niin samalla kylällä SINUN pikkusilmäteräsi 3v. "iinaliina" vetäsee lihapullan kurkkuunsa ja menee elottomaksi... No 1min=10% aivoista tuhoutuu,eli 10min ja "iinaliinan" aivot on porkkanaraastetta...Ja se korvaava yksikkö (jos on vapaana) lähtee sieltä +50km päästä,kovaakin ajaessa vauhti on keskimäärin 2km/min,eli matkaan menee noin 25min,joten "iinaliina"on siinävaiheessa kukkakaali...Me jotka tätä työtä tehdään,tiedetään tämä ns.ambulanssityhjiöiden merkitys ja se,että niitä syntyy jatkuvasti,joten meitä vituttaa jos "iinaliina" menee boksiin sentakia kun "peralla" on kakka vilahtanu pöksyyn juomisen takia...

Ok,edellä mainittu on ehkä vähän kärjistetty esimerkki,mutta tyystin mahdollinen...Ja tätä tapahtuu ihan joka ikinen päivä isommissakin kylissä...Ambulanssi on sillä "turhalla" keikalla,ja alueelle tulee kiireellinen tehtävä ja korvaavat yksiköt tulevat mistä tulevat...

No luuletko etten tiedä tuota? Jos minä saisin päättää niin kaikki juoppokeikat sais jättää tekemättä. Ja päivystyksessä hoitaa ensin sairaat lapset ja sitten vasta ne kaatuilleet juopot. Ja kun olisit lukenut seuraavankin viestini niin olisit voinut samantein vastata että vaan mistäpä tiedät mikä niistä on se turha keikka ennen kuin käyt paikalla? Ei keneltäkään voi kieltää hoitoa sillä perusteella että kun se on juoppo tai kun että ei sillä viimeksikään mikään hätä ollut. Ongelma on siis suuri.

Ja muuten minä kyllä olen sitä mieltä edelleen että henkilö on väärällä alalla jos ambulanssissa kiukuttelee asiakkaalle kun tämä ei ollutkaan tarpeeksi sairas tai ei osaa kuvailla oireitaan tyydyttävästi. Huonoja päiviä saa olla, ei niille mitään voi mutta huono päivä se on varmaan silläkin ihmisellä joka hädissään apua soittaa eikä sitä saa mennä ambulanssihenkilökunta (onpas sanahirviö) vielä pahentamaan koska ottaa päähän. Se on puhtaasti ammatinvalintakysymys, voi sitä ryhtyä vaikka metsuriksi niin saa metsässä huutaa puille kun ovat p_rkeleet kasvaneet liian tiuhaan ja vielä vinoon.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja matlockb »

nuusku-nella kirjoitti:No luuletko etten tiedä tuota? Jos minä saisin päättää niin kaikki juoppokeikat sais jättää tekemättä. Ja päivystyksessä hoitaa ensin sairaat lapset ja sitten vasta ne kaatuilleet juopot. Ja kun olisit lukenut seuraavankin viestini niin olisit voinut samantein vastata että vaan mistäpä tiedät mikä niistä on se turha keikka ennen kuin käyt paikalla? Ei keneltäkään voi kieltää hoitoa sillä perusteella että kun se on juoppo tai kun että ei sillä viimeksikään mikään hätä ollut. Ongelma on siis suuri.
Voisiko tuota enää paremmin sanoa! Kyllä niitä veroja maksetaan juuri siksi että saataisiin hoidettua sekä juopot että lapset. Jos ambulanssi lähetetään sillä perusteella että juopon luona käytiin jo viikko sitten ja kaikki oli kunnossa niin tilannehan voi nyt olla aivan toinen, niin kauan kuin tätä maatamme edes nimellisesti väitetään hyvinvointivaltioksi, on kaikilla tarvitsevilla oikeus ilman viivytystä saada tarvittaessa ambulanssi tarkistamaan terveydentilansa.
corppi
Olivia Benson
Viestit: 729
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 8:14 pm

Re: Hätäkeskus löi luurin korvaan

Viesti Kirjoittaja corppi »

matlockb kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:No luuletko etten tiedä tuota? Jos minä saisin päättää niin kaikki juoppokeikat sais jättää tekemättä. Ja päivystyksessä hoitaa ensin sairaat lapset ja sitten vasta ne kaatuilleet juopot. Ja kun olisit lukenut seuraavankin viestini niin olisit voinut samantein vastata että vaan mistäpä tiedät mikä niistä on se turha keikka ennen kuin käyt paikalla? Ei keneltäkään voi kieltää hoitoa sillä perusteella että kun se on juoppo tai kun että ei sillä viimeksikään mikään hätä ollut. Ongelma on siis suuri.
Voisiko tuota enää paremmin sanoa! Kyllä niitä veroja maksetaan juuri siksi että saataisiin hoidettua sekä juopot että lapset. Jos ambulanssi lähetetään sillä perusteella että juopon luona käytiin jo viikko sitten ja kaikki oli kunnossa niin tilannehan voi nyt olla aivan toinen, niin kauan kuin tätä maatamme edes nimellisesti väitetään hyvinvointivaltioksi, on kaikilla tarvitsevilla oikeus ilman viivytystä saada tarvittaessa ambulanssi tarkistamaan terveydentilansa.
Aika monta sairasautoa saisi suomessa olla,että tähän päästäisiin...Mie nyt kuitenkin lopetan tästä asiasta keskutelun,kun ette te nyt halua asiaa ymmärtää,vaan kattelette sitä sieltä pumpulilinnoista...
Vastaa Viestiin