Jahas, tämä uutinen on multa mennytkin ohi, itse olen jo pitkään harkinnut hankkivani ks.rotua olevan koiran. Itse olen kyllä rodun agressiivisuudesta perillä, kyllä omistajalla on vastuu näistä. Itse etsin luotettava yhden miehen koiraa kaveriksi. Rotu kiehtoo siinäkin, että kanariandogit ovat luonteiltaan varsin omapäisiä, eli niillä on omaa luontoa, en hae mitänä saksanpaimenkoiran tapaista koiraa, jolla pääsisin nautiskelemaan omasta vallasta, kun koira olisi alistettuna toteuttamaan jokaista komentoani.Zukuluku kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi omistajan motiivit juuri tällaisten koirien hankkimiselle. Mielestäni jokaisen koiran tulisi päästä toteuttamaan viettejään ainakin silloin tällöin, mutta näillä taistelukoirilla se ei ole mahdollista. Tästä syystä niiden hankinta onkin Suomessa järjetöntä.
Ja miksi ulkoiluttajaa ei ollut perehdytetty koiriin? Tuossahan olisi voinut ulkoiluttajallekin käydä huonosti, eli sikäli jos hänen kertomuksensa pitää paikkaansa, ymmärrän että on säikähtänyt tilannetta.
Noh, koirat piikille ja omistajalle eläintenpitokielto.
Kyseessä on kuitenkin rotu, jolla on erittäin korkea suojelemisvietti ja joka ei pidä äkkinäisistä asioista, se voi hyökätä kimppuun, jos nurkan takaa pölähtää vaikka lapsi eteen yllättäen. Toisekseen kuitenkin taistelukoiranakin käytetystä rodusta isokokoisesta rodusta, joka syö saksanpaimenkoiran aamupalaksi. Siksi ihmettelen, miten omistaja on ulkoiluttanut koiria ilman että niillä on ollut kuono sidottuna, koska jo pelkästään toisen uroksen näkeminen saa kanariandoggi-uroksen taistelutahdon heräämään, myös nartuilla on tarve alistaa toinen narttu.
Ei rodussa itsessään ole mitään vikaa, mutta valitettavasti omistajissa on. Kyseessä on itse asiassa varsin stooalaisen tyynestä rodusta, jokainen voi katsella vaikka youtubesta, kuinka lapset käsittelevät koiraa, vääntävät hännästä ja jopa ratsastavat sillä ja koira on vain urhoollisesti ihan kuin mikään ei heilauttaisi sitä. Mutta tosiaan se ei pidä äkkinäisistä jutuista ja sen suojeluvaisto on tosiaan korkea.Omistajan pitäisi tiedostaa kyllä rodun ominaisuudet ja vastuunsa koirasta, valitettavasti näitä tyhmiä kusipäitä riittää koiranomistajissa, joiden mielestä aurinko pyörii heidän ympärillään, eivät he auringon ympärillä.