ÄÄNET ja VALO

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: ÄÄNET ja VALO

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

pikasso kirjoitti:Hyviä linkkejä alpo laitoit. Heräilee taas kysymyksiä pintaan, mutta laita nyt sitten ne kerralla tänne ja vielä analyysin kanssa. Taustanauhan käyttöä, sori veristi, makustelen vielä tovin kun läiskäysääni ja rysähdys (linkeissä) pysähdytti uinailevan ajattelun siihen suuntaan.

Äänien nousut ja laskut voisivat olla selityksenä ovien tässä ympyrässä: takkahuone, suihkutila, kodinhoitohuone ja keittiö. Jos ovet ovat auki ääni kulkee jne. Kaakelit sitten miten heijastelee ääntä.

Häkenauhassa kohta missä lapsi pyytää äitiä puhelimeen on kestoltaan ja äänimaailmaltaan outo tai itse koen sen sellaiseksi. Metallinen kolahdus. Äiti ei vastaa lapsen huuteluun. Miksi äiti ei vastaa lapsen huutoon millään lailla. Kohta missä Anneli huutaa hei lopeta raivokkaasti minkä hän itse kertoo huutaneen huppumiehelle ei esiinny lapsen tai lapsien kuulemisissa missään kohdin.
Äänenvaihtelu voisi osittain johtua myös siitä, että välillä puhelimen kanssa oltaisiin keittiön nurkassa, välillä hieman siinä "käytävällä", jolloin pesuhuone ei enää vaimenna välissä ääniä, ja ne voisivat kuulua selvemmin. Todennäköisesti äänien kuuluminen ja kuulumattomuus johtuu nauhoituksen laadusta, ja puhelimessa puhumisen aiheuttamasta tausta vaimenemisesta.

Jos kerran tyttö on 100% varmasti puhelimessa myös silloin, kun Jukka "huutaa nauhalta", niin ei se mankka ainakaan hänen vieressään keittiössä huuda, ja jos kaikki möly tulee nauhalta, niin samalla volyymillahan ne tulisivat, jos kyse on live-tilanteen äänityksestä ja mankka on kaikenaikaa samassa paikassa (takkahuoneessa kai?). Syyttäjän teorian mukaanhan Jukka huuteli kai osin livenä ja osa tuli nauhalta, mikä tuntuu kyllä aika kummalliselta, koska Jukka ei missään vaiheessa puhu "itsensä päälle".

Tuo "raivoisa" (mikä on siis arvovärittynyt ja syyllisyysolettamaa varten annettu nimitys) huuto, molemmat siis, kuitenkin kuuluu nauhalla, joten onhan sen silloin täytynyt kämpässä kaikua. Melko ihmeellistä olisi, jos AA olisi ollut jossain keittiön lähellä ja kuitenkin näköjään karjunut jossain muualla...ei ole ihme, jos tyttö hämääntyy=) Ja noissa karjunnoissahan ei ole mitään järkeä; miksi ne olisi nauhalle jätetty, saatikka nyt livenä karjuttu kuolleelle Jukalle=)

Ei tää äänittelyhomma kyllä voi vakuuttaa ketään, se on niin epäuskottava kaikilta osin. Anneli lavastaa tahallaan nauhan, jolla saa elinkautisen=) Nauhahan oli syyttäjän päätodiste vielä jonkun aikaa sitten, ja kuulemma todisti, että AA tappoi Jukan=)

En usko, että nauhateoriaa tullaan koskaan oikeudessa esittämään.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^Minä olen kyllä ymmärtänyt, että syyttäjän uuden teorian mukaan kaikki Jukan äänet tulisivat taustanauhalta. En tiedä, mistä olet, Naakka, saanut käsityksen, että osa tulisi nauhalta ja osa livenä?

Anneli siis huusi Jukalle silloin, kun oikeasti astaloi Jukan. Nauhoituksen hän saattoi tehdä eri etäisyyksiltä, mikä selittäisi Jukan äänenvoimakkuuden vaihtelut. Annelihan selitti sitten osoittaneensa nämä huudot huppikselle.

Taustanauhasta oli se hyöty, että hänelle jäi olevinaan niin vähän lavastusaikaa.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Olen koko ajan koettanut olla hieman maltillinen tämän taustanauhateorian suhteen. Ihan syystä, että kun meillä ei tietoa ole. Kuitenkin on väärin sitä tyrmätäkään koska se on jopa teoriana ja sovitettuna mahdollisempi kuin huppumies konsanaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että Annelin syyllisyys on varsin hyvin istuva myös ilman taustanauhaversiota. Siis täysin toimiva skenario. Toki muutama kummallisuus sinne tietämättömyyttämme jää - kuten veren vuotaminen tuoreena. Nämä epävarmuustekijät kuitenkin kaikki nekin nojaavat välillisiin todisteisiin ja niille voi olla selitys. Myös dokumentointi on luvattoman epämääräistä mihin mielipiteemme ( tai mihin oikeus joutuu ) nojaamme/nojaamaan.

Mikään ei kuitenkaan poista huppumiesversion epäkohtia: ulkoalueen jäljettömyyttä, ikkunaa, Annelin tarinan epäkohtia, äänettömyyttä, surma-aseita jne.

Tottakai kun suoria todisteita ei poliisin toimesta rikospaikalta poimittu, niin kaikki perustuu välillisiin. Paitsi lapsen lausunto joka on siis voinut nyt muuttua tai voi olla muutoin selitettävissä. Näytön riittävyys on eri asia, mutta vaikea on saada huppumiestä mitenkään mahdolliseksi niin, että Annelin tarinat täsmäisivät. Ja tarinan poikkeamiin totuudesta löytyy vain yksi selitys.
Veristi
Christopher Lorenzo

Sikäli olen, Valhalla, kanssasi samaa mieltä, että Annelin syyllisyys näyttää vääjäämättömältä. Taustanauhan kannalla olen kuitenkin paitsi häkenauhan selittämättömyyksien myös lasten vanhojen kertomusten vuoksi. Kantaani olen valmis muuttamaan siinä tapauksessa, jos lasten uudet kertomukset muuttavat tilannetta tai jos kyetään selittämään uskottavasti, millaisista psyykkisistä tekijöistä johtuen lapsella ei ollut havaintoa siitä, että astalointi tapahtui häkepuhelun aikana.

Tuolta alpon yhdestä linkistä kävi ilmi minulle uusi tieto siitä, että Manner olisi hankkinut myös Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion lausunnon siitä, että tallenteelta voi löytää mahdollisen ulkopuolisen tekijän ääntä. Ei tainnut olla kummoinen lausunto, kun siitä ei ole muita mainintoja näkynyt? Vai liittyykö se jotenkin siihen, kun Tampereen yliopistossa tehtiin myös se joku aikaisempi litterointi? Onko jollakulla jotain tietoa?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Nauha nyös selittäisi sen mikseivät Anneli ja Jukka kommunikoi keskenään, edes spontaanisti (oota, apu tulee heti tms..). Anneli hokee 'lähtikö se' kun ei muutakaan 'tilanteeseen sopivaa keksi, nauhan päälle sopivaan väliin, jossa ei hänen omaa ääntelyään ole? Jukka huutaa tule auttaa, voisit vähän auttaaki, mutta Anneli ei reagoi pyyntöön millään tavalla.

Nauhalta kuuuluvaan avunpyyntöön on varmaan 'helppo' olla reagoimatta, etenkin kun lopputulos on jo tiedossa. Mankka on voinut myös 'liikkua' ja kovaääniset osoittaa hetkittäin väärään suuntaan?

Lisäksi Annelin selityksissä JJ:lle on selvä selittelyn maku. 'Apua Jukka ei huutanut'.. tämä on todella kummallinen toteamus Annelilta. Samoin se, että pohtiessaan miksi Jukka huusi Annua ( tai siis ehkä Hannua), Anneli toteaa, että ehkä Jukka vain halusi tietää onko hän 'vielä hengissä'. Tämä myös on puhdasta selittelyä: Jukka oli niin väsynytkin työpäivän jälkeen, ettei olisi pysynyt puolustamaan Annelia, jos se mies olisi olisi hänetkin halunnut tappaa. Miksi 51-v perusterve mies, joka ei ole edes alkoholia nauttinut olisi niin väsynyt, vaikka kello olisi kolme yöllä?? Ja se on myös omituista, että Anneli pohti JJ:n kanssa 'mitä asiaa Jukalla mahtoi olla, että harmi ku nyt ei voi enää kysyä. Sillä tavalla siellä takkahuoneessa huuteli.

Vasta muutaman vuoden päästä Annelille selvisi, että Jukka oli kutsunut häntä apuun, huutanut häntä nimeltä.

Äkkilähtö puhelimesta on ristiriidassa sen kanssa, että alkuun Anneli oli jotenkin aivan liian 'tottelevainen', lupasi pysyä langalla, vaikka mikä häntä siihen olisi velvoittanut jäämään. Kahden sekunnin tauko - linjan katkaisuyritys? Nauhalta kuuluisi pien jotain sopimatonta? Tuli kiire.

Lisäksi minua kummastuttaa, kun lapselta kysyttäessä eikö heille tullut mieleen kummallekaan mikään kättä pidempi. 'Meille ei tullut mieleen mitään'. Meille?? Ja toinen: Me ei arvattu että siellä oli joku (kylppärissä). 'Me'?

Lapsi oli jonkinlainen äidin avustaja, mutta kenties ei ollut täysin perillä missä asiassa oikeasti? Isä, älä kuole, ym lapsen repliikit ovat aitoja - ja ymmärrettäviä. Hän kommunikoi..Tulkaa äkkiä, isi voi huonosti. Äiti tuu. Äiti. - Mutta äidillä oli muuta tekemistä. Mitä, sinä aikana kun viipyi vaikka lapsi kutsui toistuvasti? Tätäkään Anneli ei ole selittänyt.

Ja mikä on se JJ:lle lausuttu yllättävä 'ko mä huitasi'.. niin 'sain verta käteeni' .. + huokaisu. Konteksti? Ainakaan se ei sovi pulssin kokeilun hetkeen, rakkaimmalta ihmiseltä. Niin kamalaako se Jukan veri oli?

Nauha ei todellakaan olisi kommunikoinnin osapuoli. Tiedä sitten. Annelin hegästymättömyys on myös kummallista..

ei, juu, ei, juu, jne
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Veristi
Christopher Lorenzo

^Hyviä huomioita Taralta kaikki.

Tulee tosiaankin sellainen vaikutelma, että Anneli soittaa taustanauhaa ja huikkailee sopiviin väleihin noita 'joko se lähti'- ja 'tuleeks sielt kettää' -kysymyksiä. Jos ajattelee, että taustanauhan loppupää kuulosti lapsen korviin mutinalta, ei ihme, ettei hänelle välttämättä tullut mieleen, että äidillä olisi ollut osallisuutta isän "huonoon vointiin".
Kuolemannaakka

Veristi kirjoitti:^Minä olen kyllä ymmärtänyt, että syyttäjän uuden teorian mukaan kaikki Jukan äänet tulisivat taustanauhalta. En tiedä, mistä olet, Naakka, saanut käsityksen, että osa tulisi nauhalta ja osa livenä?

Anneli siis huusi Jukalle silloin, kun oikeasti astaloi Jukan. Nauhoituksen hän saattoi tehdä eri etäisyyksiltä, mikä selittäisi Jukan äänenvoimakkuuden vaihtelut. Annelihan selitti sitten osoittaneensa nämä huudot huppikselle.

Taustanauhasta oli se hyöty, että hänelle jäi olevinaan niin vähän lavastusaikaa.
Eikös semmoista väitetty, että koska OSA Jukan huudoista kuulosti tulevan lähempää, niin nimenomaan nämä huudot olisivat tulleet nauhalta? Ei oikein järkeeni käy sekään, että Anneli nauhoittaa miehensä kuolinkorinoita vieden välillä mankan ihan lähelle ja välillä sihtaillen jostain keittiöstä.

Minusta nauhoitusteoria on aivan, niin sanoakseni, "toisesta maailmasta", että jopa LSH-syytteet vaikuttavat järjellisiltä sen rinnalla. Juoni on ihan hieno tietysti, ja joku voisi sellaista kokeilla (jos ei olisi lasta vieressä ihmettelemässä), muttei nyt ainakaan millään tavalla spontaanisti tuommoinen systeemi synny,vaan vaatii kuukausien suunnittelua. Ja silloin jälki olisi paljon järjellisempää ja vakuuttavampaa.

Veristin mukaan joku nauhoittaa tekemänsä murhan, jossa vielä huutaa murhatessaan "Kuole!", ja soittaa sen sitten poliiseille... Oikeasti näissä teorioissa ollaan menty jo niin pitkälle; niin mahdottoman pitkä ketju 100% onnistuneita asioita, ja tilanteen täydellistä kontrollia, ettei asia vaikuta olevan lainkaan elävästä elämästä. En oikein tajua, miksette sitä näe. Olette tulleet sokeiksi arkijärjelle, koska mikä tahansa käy, kunhan syyllinen on "oikea". Mennään ikäänkuin ketjussa, missä jokaisen vaiheen on toteuduttava, että seuraava vaihe olisi mahdollinen. Jos se vaatisi, että AA pomppii välillä yhdellä jalalla Tähtisentiellä, niin se olisi juttuihin sovitettu ja viikon väännön jälkeen otetaan jo täytenä faktana.

Silti ainuttakaan tapahtumaa ja lavastetta ja tekoa ei ole voitu TODISTAA, niistä ei ole MITÄÄN näyttöä, vaan ne ovat meidän mielikuvitustamme. Me otamme kaiken ikäänkuin itsestäänselvänä; monimutkaisten teorioiden vielä monimutkaisemmat versiot, emmekä enää muista, ettei edes teorioiden kulmakiviä ole tuettu millään. Edes niitä perusasioita ei voida todistaa, mihin kaikki nämä toinen toistaan lennokkaammat teoriat nojaavat. Mitään motiiviakaan ei ole esitetty; kukaan ei perustele Jukan haavoja ja AA:n haavattomuutta, kukaan ei perustele erilaisten aseiden käyttöä, iskujen tarkkuutta ja voimaa, tai koko tämän ihmeellisen murhamysteerin todellista tarvetta ja syytä. Kukaan ei koskaan kerro MITEN murha tehtiin; aina vaan todetaan, että AA sen teki. Elämä ei ole hienoja murhajuonia, vaan aika arkista taaperrusta. AA on jo nyt istunut kauemmin, kuin hän olisi saanut hätävarjeluna tehdystä taposta. Lisäksi hän on menettänyt maineensa ja perheensä lopullisesti. Vankilaan lienee jo "tottunut", eikä se ole mikään pelote enää.

Terveen järjen omaavana tyydyn siis otaksumaan edelleen, ettei mitään nauhoitusteorioita oikeudessa puida, tai se ei ainakaan mene missään oikeudessa läpi. Vaikka täällä nyt yhtäkkiä vähän joka toinen kannattaa ajatusta, jota kukaan ei edes kehdannut kirjoittaa vajaa vuosi sitten. Ihan kylähullun puheina pidettiin, kun joku sillä spekuloi pari vuotta sitten.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Valhalla
Watson itse

Veristi kirjoitti:Sikäli olen, Valhalla, kanssasi samaa mieltä, että Annelin syyllisyys näyttää vääjäämättömältä. Taustanauhan kannalla olen kuitenkin paitsi häkenauhan selittämättömyyksien myös lasten vanhojen kertomusten vuoksi. Kantaani olen valmis muuttamaan siinä tapauksessa, jos lasten uudet kertomukset muuttavat tilannetta tai jos kyetään selittämään uskottavasti, millaisista psyykkisistä tekijöistä johtuen lapsella ei ollut havaintoa siitä, että astalointi tapahtui häkepuhelun aikana.

Tuolta alpon yhdestä linkistä kävi ilmi minulle uusi tieto siitä, että Manner olisi hankkinut myös Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion lausunnon siitä, että tallenteelta voi löytää mahdollisen ulkopuolisen tekijän ääntä. Ei tainnut olla kummoinen lausunto, kun siitä ei ole muita mainintoja näkynyt? Vai liittyykö se jotenkin siihen, kun Tampereen yliopistossa tehtiin myös se joku aikaisempi litterointi? Onko jollakulla jotain tietoa?
Tuo lausunto oli haussa jo ennen hovia - enkä ymmärrä asiaa lainkaan, kun tämä kotikaupunkini yliopiston medialaboratorio ei ole lainkaan tuon sortin asiantuntijatalo eikä siellä työskentele ko äänitutkijoita. No siellä oli oikeudessa musiikkilabra ja unitutkijat joten kait Manner haki tukea mistä sai.
http://www.uta.fi/laitokset/infim/tutki ... index.html

Ja mitä kantaasi tulee taustanauhan mahdollisuudesta niin ymmärrän hyvin, että olet em mieltä. Ja tämä siksi, koska olet pohtinut tuota mahdollisuutta jo monelta taholta. Olisin varmasti samaa mieltä jos vain olisin jaksanut syventyä asiaan laillasi tai jäsennellä mielipiteitäsi täällä mutta olen jäänyt hieman kuin odottelemaan lisäinfoa viranomaisilta. Tiedothan ovat varsin puutteelliset edelleen.
Kuolemannaakka

Veristi kirjoitti:, jos kyetään selittämään uskottavasti, millaisista psyykkisistä tekijöistä johtuen lapsella ei ollut havaintoa siitä, että astalointi tapahtui häkepuhelun aikana.
Ja uskottavaksi selitykseksi ei käy se, mitä lapsi kertoo? Mikä havainto lapsen olisi astaloinnista pitänyt saada, kun sen tapahtuessa hän oli puhelimessa? Astaloinnin jäljet hän kyllä havaitsi, myöhemmin puhelun aikana. Äänikin kuului puhelimeen, jos ne nyt olivat ne kopsahdukset.

Sinä edelleen ummistat silmäsi järjeltä ja uskot, että tyttö herää kiljumaan vasta nähtyään isänsä toisen kerran? Haastan sinut sanomaan sen ääneen ilman mitään omatunnon pistoksia ja väkinäisiä selityksiä=) Joskus muinoin annettiin oikeuden päätöksen kanssa samaan ratkaisuun päätyneille nimitys anneli-uskovaiset. Minusta täällä on nykyisin menty aivan yliluonnolliseen uskoon, joka ummistaa silmänsä tosiasioilta. Objektiivisuus pitäisi olla "tutkijan" tärkein opinkappale. Ei saa huijata itseään saadakseen oikean lopputuloksen. En usko, että itseään huijaamalla saavuttaa tyytyväisyyttä, koska syvällä sisimmässään tietää kyllä, että teoria ei toimi.

Tässä on vähän kuin ateisti ja uskovainen kiistelisivät. Ollaan niin eri aaltopituudella, ettei lähentymistä voi tapahtua.
www.shorturl.at/agoNS

Gerbera
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Gerbera »

Minä olen ihmetellyt tuolia tiskipöydän edessä, olisiko tyttö istunut siinä hätäpuhelun aikana? Silloin ei olisi nähnyt kun huppis on juossut uhkaavasti Annelin perään, tai vastaavasti ei ole niin tietoinen Annelin liikkeistä puhelun aikana. Tytön kertomus häkepuhelun aikaisista tapahtumista kun ei tue 100% syyttömyyttä, eikä syyllisyyttä.

Mielestäni jos käytössä on ollut taustanauha, on sen tarkoitus ollut saada häkeen kuvitelma, että Jukka todellista paremmassa kunnossa ja kutsuu apua itselleen. Siksi en ymmärrä että mietitään Annelin lavastaneen taustanauhalla itselleen elinkautisen. Jos ilman taustanauhaa Jukan ja Annelin vuorovaikutus olisi ollut
Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...

olisi tilanne varmasti toinen kun nyt... Eli nauhoituksen jälkeen Jukka olisi saanut kasvot ja suun murskanneet iskut (eipähän huutele mitään), puhelun aikana kallon murskanneen iskun ohimolle. Annelin on pitänyt olettaa ettei äänet takkahuoneesta kuulu häkeen/tytölle. Muutenkin luulen tytön sekoittaneen Annelin alkuperäisen suunnitelman. Tytön meneminen uudelleen takkahuoneeseen oli pakko estää, joten puhelin kourassa sinne ei päässyt ja Anneli oli pakotettu keksimään että hänen oli sinne mentävä.

Lasinrikkomisäänet on todellinen mysteeri. Miksi kukaan naapuri ei ole niitä kuullut. Lapset niihin kuitenkin on herännyt, joten ääntä on ollut. Vai onko huppis ollut niin ajattelevainen, että on käyttänyt "ruskeakuituistapehmustetta" lasinrikkomisessa.
Veristi
Christopher Lorenzo

Naakalle: kyllä siinä julkisuuteen annetussa tiedossa sanotaan, että kyse voi olla siitä, että koko Jukan kuolinkamppailu kuullaan taustanauhalta. Häkepuhelutallenteella kuultavat äänenvoimakkuuden vaihtelut Jukan valitusäänissä voivat johtua joko tuosta tai sitten siitä, että Jukka olisi liikkunut olohuoneen puolella. Mutta sitähän ei ole todistanut Anneli eikä lapsikaan.

Samoin olen tähdentänyt sitä, että näkemykseni mukaan lapsi ei ole nähnyt Annelissa mitään astaloinnista aiheutuneita verijälkiä siitä syystä, että Jukka on jo kuollut ja Anneli vain käväisee takkahuoneessa häkepuhelun aikana. Näin kertoo lapsi. (On tietysti sitten näitä psykoterapeuttien selityksiä.)

Olenko ufoilija, kylähullu vai uskovainen, saat itse valita. Jos en itse olisi kokenut sitä, että järkytyksen kokemisen voi ikään kuin lykätä, voisin olla yhtä epäileväinen kuin sinä sen suhteen, että tyttö olisi voinut jo kerran nähdä isänsä kuolleena vatsallaan makaamassa ilman että kirkui. Asialle löytyy kyllä psykologinen selitys ilman minuakin. Mutta miksi epäilet tätä, vaikka samalla itse pystyt uskomaan, että Anneli on voinut olla päiväkausia sekaisin tehdessään "väärän" tunnustuksen?

En tunne sisimmässäni huijaavani itseäni. Hahmotan kyllä palapelin palaset ja tiedostan, mitkä niistä pohjaavat mihinkin todennäköisyyteen.
Kuolemannaakka

Veristi kirjoitti:Naakalle: kyllä siinä julkisuuteen annetussa tiedossa sanotaan, että kyse voi olla siitä, että koko Jukan kuolinkamppailu kuullaan taustanauhalta. Häkepuhelutallenteella kuultavat äänenvoimakkuuden vaihtelut Jukan valitusäänissä voivat johtua joko tuosta tai sitten siitä, että Jukka olisi liikkunut olohuoneen puolella. Mutta sitähän ei ole todistanut Anneli eikä lapsikaan.

Samoin olen tähdentänyt sitä, että näkemykseni mukaan lapsi ei ole nähnyt Annelissa mitään astaloinnista aiheutuneita verijälkiä siitä syystä, että Jukka on jo kuollut ja Anneli vain käväisee takkahuoneessa häkepuhelun aikana. Näin kertoo lapsi.

Olenko ufoilija, kylähullu vai uskovainen, saat itse valita. Jos en itse olisi kokenut sitä, että järkytyksen kokemisen voi ikään kuin lykätä, voisin olla yhtä epäileväinen kuin sinä sen suhteen, että tyttö olisi voinut jo kerran nähdä isänsä kuolleena vatsallaan makaamassa ilman että kirkui. Asialle löytyy kyllä psykologinen selitys ilman minuakin. Mutta miksi epäilet tätä, vaikka samalla itse pystyt uskomaan, että Anneli on voinut olla päiväkausia sekaisin tehdessään "väärän" tunnustuksen?

En tunne sisimmässäni huijaavani itseäni. Hahmotan kyllä palapelin palaset ja tiedostan, mitkä niistä pohjaavat mihinkin todennäköisyyteen.
Niin: kaikki todisteet, jotka näköjään ensi silmäyksellä todistavat siitä, ettei Anneli tehnyt murhaa, voidaankin vääntää vastaansanomattomasti todisteiksi siitä, että hän LAVASTI. Jos hänessä ei ollut astalonroiskeita, niin tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että hän ei tehnyt astalointia, eikä näin saanut roiskeita, vaan se onkin todiste siitä, että Jukka oli jo kuollut! :) Tätä minä juuri tarkoitan, että tutkimukseen lähdetään ns. perse edellä, eli tutkimuksen olete on, että AA on syyllinen, ja sitten jokainen asia kuvitellaan niin, että se voitaisiin selittää AA:n syyllisyyttä todentavasti.

On ihan totta, että jos Jukka olisi jo kuollut, ei Annelin tarvitsisi juosta takkahuoneeseen häntä tappamaan sadetakki päällä, eikä pestä jälkiä pois eikä juosta kilisevien lasien päällä, eikä olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, eikä hukata astaloa, sadetakkia ja kenkiä sun muuta 3 sekunnin aikana, jona lentää takaisin keittiöön. Hän voisi huudella olohuoneesta, kuten hän kertoi.. eikä lapsikaan muuten hänen nähnyt takkahuoneessa käyvän, miten olisikaan voinut, jos oli itse keittiössä. Lapsi kertoi AA:n "tulleen lujaa" takkahuoneesta päin.

Olet huomannut reaaliaikaisen astaloinnin mahdottomuuden ja alkanut miettimään, olisiko vielä kuitenkin joku mahdollisuus, että AA voisi olla syyllinen? No: jos Jukka olisikin jo kuollut, niin kaikki ongelmat ratkeaisi! Tämä antaisi Annelille myös rajattomasti aikaa lavastella kaikki asiat kuntoon, varsinkin, jos emme mieti talossa olevia lapsia, emmekä naapureita. Anneli voi puuhailla mitä vain, kuinka kauan vain. Ja hän onnistuu kaikessa. Koska ei ole jäänyt mitään nauhoja eikä muita todisteita murhaa edeltävästä ajasta, voimme kuvitella Annelin tekevän mitä me haluamme, ja onnistuvan siinä täydellisesti. Hän voi viedä verisiä vaatteita naapurin roskikseen tai omalle vintilleen, eikä enää tarvita edes sitä surullisenkuuluisaa pakastinta, joka kieltämättä aina oli vähän semmonen nolo piilopaikka, mutta kun luultiin, ettei sitä tutkittu...
Hän voi peseytyä huolella, kuivata ja pestä myös kylppärin, vaihtaa vaatteita vapaasti, tehdä jälkiä sisällä ja ulkona, ja sitten rikkoa ikkunan ja vielä pois juostessaan ropsaista vähän Jukan verta ikkunoihinkin. Puukon hän pesee jo aiemmin ja jättää keskelle lattiaa, mutta astalon hän jostain syystä vie piiloon. Sen käytön ja hukkaamisen tarkoitus ei oikein selviä kellekään, ehkä tarkoitus on näin epänaisellisella aseella todistaa huppiksen olemassaolosta. Tai ehkä poliisit ei huomaa koko vehjettä käytetyn, jos AA vain kuulusteluissa jankkaa veitsestä eikä ole astalosta muka kuullutkaan?

Koko ajan Jukka makaa pää halki ja roiskeet seinällä kuivuen pariskunnan makkarin lattialla.

Mutta miten kuollut voi huutaa ja kolistella? No... öö... ääni tuleekin nauhalta! Tästäkin selvittiin, kun ei aleta miettimään Jukan sanomisia ja kuvittelemaan niitä livetilanteessa puukotuksen jälkeen syntyviksi, koska ne kieltämättä ovat hiukan outoja uhrin ja murhaajan keskusteluksi. Ja varmasti osaamme jotenkin selittää myös sen, miksi murhaaja ylipäätään äänittäisi tekemänsä murhan ja miehensä kuolinkamppailun. Äänitysvehkeet nyt löytyy varmasti joka taloudesta, ja viattoman kasettimankan on muuttomiehet tuoneet Turkuun tuhottavaksi.

No mut... eikös se Jukka vuotanut verta kun se löydettiin? Nii...mutta... hmm... Anneli ronkki sen haavoja, että ne näyttäs vuotavilta! Se osasi ottaa tämänkin huomioon! Ja ei tutkijat välttämättä huomaa, onko toinen kuollut 30min sitten vai justiinsa.
Mut...tyttöhän sanoi nähneensä ulkopuolisen poistuvan ikkunasta? No juu... mut se vaan kuvitteli! Valemuisto, jonka AA oli istuttanut! Mut...ne jäljethän näyttää siltä, että sieltä olis joku poistunut? No AA lavasti ne, jo aikasemmin! Mut miten se tiesi lavastaa just sellaiset jäljet, jotka sopi tytön kertomukseen? No tämähän on ihan selvä juttu: tottakai AA istutti semmosen valemuiston, joka tuki hänen tekemiään jälkiä! "Muistatko nyt Axxxx, että se rosvo poistui ikkunasta, ja otti tuolta ylhäältä kii, ja sillä oli mustat vaatteet, niinku joku huppu tai semmonen?" Mutta AA ei kuitenkaan muistanut suggeroida tyttöä kertomaan ihan samaa tarinaa, jonka hän itse kertoi, ainakaan kovin selkeästi. Toisaalta tyttö ei ihmetellyt sitä, että lasiäänten lisäksi Jukan kuolinkamppailu kuului kahteen tai useampaan kertaan. Nauha on pitkä, melkein 2 ja puoli minuuttia.

Vieläkin ollaan ihan selvillä vesillä.

Lisäbonuksena sinänsä täysin tarpeeton "tyttö näki Jukan kuolleena jo ennen puhelua"-teoria (sitähän ei tarvita todistamaan mitään, koska AA voisi olla kaiken lavastuksen tehnyt syyllinen, vaikka lapsi ei olisi Jukkaa koskaan nähnytkään. Mutta Jukan kuolemaa todistamaan sekin on hyvä väite.) Mutta kun tyttö kuulostaa puhelimessa ihan siltä, ettei hän tiedä, kuinka vakavasta asiasta on kyse, ja vieläpä huutelee kuolleelle isälleen kannustushuutoja, niin tämä ristiriita pitää sitten selittää lykkääntyneellä shokkireaktiolla. Tyttö tietää, että Jukalta on pää halki, koska on juuri Jukan tämmöisenä nähnyt, täysin liikkumattomana makaavana. Mutta shokki on ollut niin kova, että kun hän mankalta kuulee Jukan huutoa, hän jotenkin unohtaa näkynsä ja uskoo Jukan voivan vain huonosti. Sitten kun menee uudestaan katsomaan (rohkea tyttö sinänsä, kun haluaa tämän näyn uusia), vasta tajuaa kaiken kauheuden.

Se pitää kuitenkin sanoa, että ihan samoilla johtolangoilla ja todistusaineistolla voidaan päätyä hirveän moneen erilaiseen johtopäätökseen. Rikosten ratkaiseminen ei näytä olevan helppoa.
www.shorturl.at/agoNS

Valhalla
Watson itse

Niin Naakka. On siis helpompi unohtaa Annelin tarinan ristiriidat. Hukkuneet minuutit. Kotiväen käytös ja kaikkea muuta kuin oletetut vuorosanat. Lasten lausuntojen ristiriidat. Huppiksen jäljetön pako. Huppiksen selviytyminen ikkunasta. Huppiksen äänettömyys. Annelin tunnustukset: poliisille, lapsille ja veljelle. Kuolinsyyntutkijan lausunto. Äänitutkijan ja Fbi:n lausunnot. Nämä kaikki on Naakalle helpommat sivuutettavat kuin se, että nämä merkitsisivät jotain.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Naakka värittää puolihuumorilla vastaväitteensä ja tarinoi melkein kaikissa viesteissä asiasta toista mieltä olevien kustannuksella. Melkein kaikista viesteistä löytyy se ydin mitä naakka tahtoo ns. annelin syyllisyyteen uskaltaville spekuloijille kertoa, eli palamattomasta halusta saada Anneli syylliseksi hinnalla millä hyvänsä ja teorioita muokkaamalla sehän tehdään vaikka väkisin.

Naakka pliis.... :roll:
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

..Sori, piti kirjoittaa ihan lyhyesti - Toisin kävi. Mutta eikös tuo naakka jossain vastikään kiitellyt jotain tyyppiä pitkistä kirjoituksista! Eli, kirjoitin naakalle. .. tähän sellanen tyhmän mutta viattoman näkönen hymyhymiö

kn, höh.. sähän et nyt keskity ollenkaan koko juttuun. Sekottelet vain hilpeän sillisalaatin toisten ihan harkituista mahdollisuuksista joita Annelilla on voinut olla. Teko on voinut olla loppuun suoritettu juuri ja juuri hyvissä ajoin ennen kuin Anneli soitti häkeen.

Lavastuksista tuli lavastuksia vasta kun Anneli antoi ymmärtää, että ne olivat tietenkin sen ulkopuolisen aikaansaamia sotkuja, vaikka tosiasiassa olivat Annelin ja Jukan tappelusta syntyneet, kotitekoisia jälkiä, karseimmat Annelin iskemien iskujen roiskeita seinillä lähellä lattian rajaa, vuoteella lammikko ja nämä, ikkunaa rikottu veriset puutarhahanskat kädessä.

Ja miksei sitä Jukan verta ole voinut ikkunalasiinkin/pokiin, ikkunaseinälle, suihkuta jostain verhon raosta, tai sirpaleisiin vielä lisää kun ikkuna on suurimmaksi osaksi jo lattialla. Kaikkia jälkiä, jotka on pantu merkille tuskin on tehty harkiten, että tuosta kun laitan ton noin, ja tuan tonne ja sitte pesen ton veitten ja laitan tohon, ja sohasen Jukkaa vielä kerran naamaan, niin avot, hyvältä näyttää. JUkan kun hilaan tonne oven eteen vielä.. Nämä toimet ovat vain selkäytimellä hosuttua sähläämistä. 'Hitsi tää kirves/vasara/sorkkarauta viel tonne'..Siinä jossain välissä oli jo vaihtanut vaatteet (tai: Anneli on voinut olla puolialasti!), ekaks huuhtasi pahimmat veret veks naamasta ja tukasta kostealla..Keittiön/khh:n ovea pyyhitty märällä vettä valuvalla rätillä..Verinen ruskea suojavälly, mitä lie fleeseä, sen voi mytätä haisevien pyykkien sekaan. Tietenkään kovin paljoa verijälkiä ei pitäisi löytyä jokaisesta huoneesta, jossa Anneli yöllä ehti seikkailla.

Nauha on tehty lähes sattumalta, kesken riidan joku(voisi olla Jukkakin) pannut 'todisteen' tulolleen..

Lapset on peloteltu puolikuoliaiksi peittojensa alle - kunnes äiti kutsui esikoisen apuun (tosin tämä oli jo hiippaillut huoneissa kesken alkupuoliskon mekkalan), kun tuli yllätys. Häke poistui langalta - eikä Anneli voinut olla varma meneekö koko pirun nauha pilipaliksi.. Kuulettekste kun mun mieheni huutaa?! Vitti eikö tää nyt..meneeks tää nyt päin helkkaria..Mä meen tonne, pakko. Lähtisekse se, ...tuleeksi sielt kettää,... meni, ...menikse, ...tuleeks joku.. olikse viel siellä, lähtisekse tms, onk sielt joku tulossa..

Annelin selostukset häkeen (mä juoksin ulos, se juoksee mun peräs! yms) + (mahdollinen) nauha, näitten on tarkoitus todistaa, että Anneli ei mukamaste voinut olla takkahuoneessa ollenkaan kun se kohtalokas paukaus osui Jukan päähän (nauhalta), paukaus (tömähdys? kolahdus?) isku, jota säesti 'ei kai se ny -(u)-o-l-e, korkealta alkavalla kirkuvalla äänellä.. niinpä. Milloinkahan Anneli tosiasiassa oli tämänkin huutanut??

Nauha? Annelillehan se ensimmäisenä tuli itselleen mieleen.. aliarvioi kuulijoitaan?? Puheet nauhasta aloitti siis Anneli itse, ..Ja sitten, oma lapsi otti asian esille myöhemmin kun pullon korkki alkoi vihdoin aueta.

Kn:
.. jos AA vain kuulusteluissa jankkaa veitsestä eikä ole astalosta muka kuullutkaan?
.. paisuttelua, kuules.

Anneli mitään veitsestä jankuttanut. Sehän oli JJ:lle päivänselvä tappoase, tai mahdollinen toinen aseista. Anneli pohti josko olisi käyttänyt niitä MOLEMPIA.. Mutta tosinokkela JJ
ei älynnyt kysyä, että mikä se toinen niistä molemmista oli ollut. Lapsi oli jo nähnyt veitsen, miten sen olisi enää voinut piilottaa? Sormenjäljet pyyhkiä kyllä saattoi, ja jättää paikoilleen. Olihan tuo älynnyt pestä kätensäkin.

Anneli vietti hupun kanssa 20 minuuttia samassa huushollissa, mutta ei oikeastaan nähnyt mitään konkreettista, ei edes silloin nähnyt veistä kun sai itsekin piston - mitään astaloakaan ei nähnyt, vaikka luulisi, että Anneli esimerkiksi olisi nähnyt mitä ja millä esineellä huppu oli jotakin Jukalle tekemässä, kun hän huusi raivoisasti LOPETA ja mitä nyt olikaan huutanut. Anneli teki vain päätelmiä kuulemiensa äänten perusteella. Mistä kaikesta Anneli sen päätelmän tappajasta teki, noin minuutissa??

Siinä että Anneli kertoo häkeen juosseensa ulos talosta ei ole mitään järkeä. Siinä, että Anneli selitti, ettei heti soittanut häkeen tai suojellut lapsia, koska oli huolissaan Jukasta ei ole mitään järkeä, siinäkään ei ole mitään järkeä, että hän ei puolustanut Jukkaa millään tavalla, koska oli huolissaan lapsista. Tosiasiassa Anneli ei puolustanut Jukkaa eikä suojellut lapsiaan, ei pyytänyt apua Jukalle ei ilmaissut Jukan hätää, ei huolta lapsista, mutta itsestään kyllä puhui.. me menin sinne ja tänne, ja sitten mä sitä tätä..ikkunan rikkomisesta jankuttaa.

Nyt hiljeni (no kun mä suljin sen toosan). Ja kuitenkin: vielä poliisienkin soiton aikana oli tappelun ääniä kuulunut. Annelilta hieman sekosi konsepti? Analyyttinen, rationaalinen.. Unohti puolustaa aviopuolisoaan, lapsen laittoi tappajaa katsomaan..

Ei, en kuvittele että arvoisa verbaaliakrobaattimme kn tämän jälkeen sen enempää keskittyisi tapauksen outouksiin kuin ennenkään - kunhan pitää hauskaa ...

heihei
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Vastaa Viestiin