Konsta Apeli kirjoitti:Näinhän se on, että pääsääntöisesti (litteroinin perusteella) Jukan ääntely alkaa aina uudestaan noin 3 sek kuluttua edellisen äänen loppumisesta.
Eihän se pääsääntöisyys riitä. Teknologia ei toimi pääsääntöisesti niin kuin se on ohjelmoitu toimimaan, vaan teknisiä häiriöitä lukuunottamatta poikkeuksetta. Nyt oli sen verran aikaa, että nopeasti kävin (taas) läpi tuon litteroinnin. Seuraavia huomioita tein:
1:15 Uhri: Öh.
1:15 Uhri: ...auto.
1:15 Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
Uhrin repliikin "Hälyytys (jne)" jälkeen on yli kymmenen sekunnin tauko ennen hänen seuraavaa repliikkiään. Välissä olevat Annelin ja lapsen repliikit eivät voi mitenkään tulla taustanauhalta eikä väliin ole merkitty myöskään mitään "ääniefektejä", joten mikään ei pidä tallennusta aktiivisena tuona aikana.
Tuota "Hälyytys"-repliikkiä myös edeltää noin kymmenen sekunnin täyshiljaisuus.
2:05 Uhri: Lala.
2:05 Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
Uhrin repliikin "Lala" jälkeen on yli viidentoista sekunnin tauko ennen hänen seuraavaa repliikkiään. Välissä olevista Annelin ja lapsen repliikeistä vain Annelin "Öh" (samaan aikaan uhrin äänen kanssa), lapsen "Iskä, älä kuole" (kymmenisen sekuntia uhrin äänen jälkeen) ja tuntemattoman "(n)ui vaa" (niinikään kymmenisen sekuntia uhrin äänestä) voisivat olla taustanauhalta tulevia, mutta eivät ajallisesti niin lähellä uhrin repliikkiä, että voisivat pitää nauhoituksen aktiivisena.
Näillä perusteilla pidän Konsta Apelin avaruusajan sanelukonetta epätodennäköisenä. Joko sanelukoneessa pitäisi olla tekninen häiriö, joka on noissa kohdin pitänyt äänityksen aktiivisena (kolme häiriötä lyhyessä nauhoituksessa?), tai jonkun on pitänyt operoida sanelukonetta manuaalisesti. Kolmas vaihtoehto - joka mahdollistaa avaruusajan sanelukoneen - on joidenkin nimimerkkien päiväunissa seikkaileva editointimahdollisuus. Mutta se vaatii aikaa, välineet ja suunnittelua.