Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)
Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan -Piikkiö 1988
Älä muuta sano.
OK, jehovantodistajat pitävät itsemurhaa syntinä, muttei sitä ajatella sillä hetkellä, kun mitta on täynnä. Tuska liian suuri. Onhan uskovaiset maailman sivu tehneet itsemurhia. Kun kuppi on täynnä, se on täynnä.
Uskovaiset piirit yleensäkin pitävät asiat omina tietoinaan ja pyritään käsittelemään ns sisäpiirissä. Mutta onhan rikoksia tullut silti ilmi.
En silti usko itsariin.
Paikalla oli appi, kyllä, mutta hän oli saunassa. Hän välttämättä ei tiedä, mitä tapahtui. Hänelle kerrottiin, että Piia lähti ulos.
OK, jehovantodistajat pitävät itsemurhaa syntinä, muttei sitä ajatella sillä hetkellä, kun mitta on täynnä. Tuska liian suuri. Onhan uskovaiset maailman sivu tehneet itsemurhia. Kun kuppi on täynnä, se on täynnä.
Uskovaiset piirit yleensäkin pitävät asiat omina tietoinaan ja pyritään käsittelemään ns sisäpiirissä. Mutta onhan rikoksia tullut silti ilmi.
En silti usko itsariin.
Paikalla oli appi, kyllä, mutta hän oli saunassa. Hän välttämättä ei tiedä, mitä tapahtui. Hänelle kerrottiin, että Piia lähti ulos.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
^ Appi oli isän kanssa saunassa. Tämä siis sulkee isän pois ellei appi ole mukana juonessa.
En pidä uskottavana. Oman lapsen, sisaren ja lapsenlapsen kuolema ja sen peittely saattaisi ainakin yhdellä osallisella käydä vähän omantunnon päälle. Ja tietoisuus asiasta ja surevan ja huolestuneen esittäminen mediassa olisi jo aika selvä psykopatian merkki.
En pidä uskottavana. Oman lapsen, sisaren ja lapsenlapsen kuolema ja sen peittely saattaisi ainakin yhdellä osallisella käydä vähän omantunnon päälle. Ja tietoisuus asiasta ja surevan ja huolestuneen esittäminen mediassa olisi jo aika selvä psykopatian merkki.
-
hannu hanhi
- Axel Foley
Paikalla olivat Piian isän ja apen lisäksi Piian molemmat veljet. Vanhempi veli oli sen ikäinen, että hän kyllä muistaisi, jos Piia olisi kotona päässyt hengestään. Ei ole uskottavaa, että kaikki olisivat kylmän viileästi olleet hiljaa. Poliisi on myös tutkinut kotiporukan. Kadonneissa käy isän haastattelussa selvästi ilmi, että isää kuulusteltiin ja hän pahoitti siitä mielensä, vaikka ymmärsikin yskän siltä osin.
^ Veli on myös antanut itseään kohtaan raskauttavan lausunnon ja myöntänyt riidelleensä Piian kanssa hetkeä ennen tämän katoamista. Jos takana olisi salaliitto niin tuskin tuotakaan oltaisiin poliisille myönnetty.
Perheen rooli on kyllä mielestäni aika tarkkaan suljettavissa pois. Samoin omaehtoinen katoaminen johon teinillä ei ole resursseja. Henkirikos, itsemurha ja tapaturma jäävät vaihtoehdoiksi joskaan kahdesta jälkimmäisestä ei ole viitteitä kun taas ensimmäistä tukee mm. KRP:n saama kirje (ja oletettavasti jonkinlainen määrä todistusaineistoa jota ei yleisölle kerrota). Tosin Ilta-Sanomien uutisen mukaan kirjeen nimeämä epäilty on todettu syyttömäksi tekoon.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74171.html
Perheen rooli on kyllä mielestäni aika tarkkaan suljettavissa pois. Samoin omaehtoinen katoaminen johon teinillä ei ole resursseja. Henkirikos, itsemurha ja tapaturma jäävät vaihtoehdoiksi joskaan kahdesta jälkimmäisestä ei ole viitteitä kun taas ensimmäistä tukee mm. KRP:n saama kirje (ja oletettavasti jonkinlainen määrä todistusaineistoa jota ei yleisölle kerrota). Tosin Ilta-Sanomien uutisen mukaan kirjeen nimeämä epäilty on todettu syyttömäksi tekoon.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 74171.html
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Salaliittoa vastaan on sekin, että tässä tapauksessa kolmen olisi pitänyt sopia samansisältöinen kertomus ja pitää siitä kiinni loppuun asti. Se, että kertomukset on ilmeisesti pysynyt samana, on aihetodiste siihen suuntaa, että mitään rikosta ei olla suunniteltu ja extempore tilanteessa ja tunnekuohussa ei sellaista kertomusta lyhyessä ajassa ulkoa opita siten että se lopuun asti pitäisi. Useinhan nämä jutut alkaa purkautua siten että, uusintoina toistettavissa kuulusteluissa kertomukset alkaa vähitellen sekoamaan. Valehteleminen vaatii niin paljon enemmän keskittymistä verraten toden puhumiseen, ettei se varsinkaan yllätyksenä (tai lyhyellä varoitusajalkla toimitetussa) kuulustelussa niin vaan onistu, ei varsinkaan kun kuulustelujen toistuvuudella ei ole mitään tiettyä kaavaa.Tarantula kirjoitti:^ Appi oli isän kanssa saunassa. Tämä siis sulkee isän pois ellei appi ole mukana juonessa.
^ No näin juuri. Riskiä murtumiseen vielä lisää että veljet ovat olleet niin nuoria tapahtuma-aikaan.
Kyllä minä luotan tässä tapauksessa siihen että perhe voidaan sulkea epäilysten ulkopuolelle. Jos Piia on henkirikoksen uhri niin tekijä tulee muualta. KRP tutkii juttua murhana, joten epäilen että heillä on olemassa jotain näyttöä tukemaan teoriaa. Poliisi voi tutkinnallisista syistä salailla aika merkittäviäkin todisteita kokonaan medialta.
Kyllä minä luotan tässä tapauksessa siihen että perhe voidaan sulkea epäilysten ulkopuolelle. Jos Piia on henkirikoksen uhri niin tekijä tulee muualta. KRP tutkii juttua murhana, joten epäilen että heillä on olemassa jotain näyttöä tukemaan teoriaa. Poliisi voi tutkinnallisista syistä salailla aika merkittäviäkin todisteita kokonaan medialta.
Tälläinen minullakin on käynyt häivähdyksenä mielessä. Jos ja kun vanhemmat olivat eronneet, niin aika hyvää pataa isä appensa kanssa vielä oli, kun saunoivat yhdessä. Ei kait tytär saunonut myös tuolloin heidän kanssaan? Tai yleensä jotakin sen tapaista..mistä sitten Piia olisi saanut tarpeekseen ja päättänyt karata kotoaan.skoone kirjoitti:
Mulle tuli paha asia mieleen, enkä sitä mielellään ota esiin. Kyse on mahdollisesta tytön hyväksikäytöstä. En epäile ketään tästä asiasta kuitenkaan, mutta ihmettelen onko asiaa siltä kantilta tutkittu.
How do you hold a moonbeam in your hand?
-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
-
mikaelk
Kyllä poliisilla jotain henkirikokseen viittaavaa tietoa on, kun tätä henkirikoksena tutkitaan. Poliisi on ilmoittanut ettei perhettä epäillä. Mitä ilmeisimmin jotain sellaista tietoa siis on, mikä pois sulkee perheen osuuden katoamiseen, kerta tällainen lausunto on annettu.
Ero johtui Piian äidin mielenterveysongelmista ja alkoholismista. Piikkiön kokoisessa paikassa Jehovapiireissä nuo ongelmat ovat kyllä ihan satavarmasti olleet apen ja kaikkien muidenkin tiedossa. Tuohon aikaan yksinhuoltajaisä on ollut ihan skandaali ja isän lähihuoltajuus on kielinyt siitä että naisella on todella vaikeita ongelma (pieni kärjistys mutta näin se kyllä mutkat oikoen kasarilla meni). Eikä Jehovat oikein vieläkään ota eroja. Eiköhän appi ole ongelmista tiennyt ja valinnut lastenlasten "puolen". Ehkä säälinytkin Piian isää joka on joutunut huolehtimaan lapsista yksin.poepporoo kirjoitti: Tälläinen minullakin on käynyt häivähdyksenä mielessä. Jos ja kun vanhemmat olivat eronneet, niin aika hyvää pataa isä appensa kanssa vielä oli, kun saunoivat yhdessä. Ei kait tytär saunonut myös tuolloin heidän kanssaan? Tai yleensä jotakin sen tapaista..mistä sitten Piia olisi saanut tarpeekseen ja päättänyt karata kotoaan.
En pidä kummana sitä, että appi piti yhteyttä perheeseen. Olihan hän lasten isoisä. Eikä muutenkaan erot saisi vaikuttaa suhteissa lapsiin. Mistä tiedämme, kuinka hyviä kavereita nuo vävy ja appi aina olivat olleet. Appi, siis vaimon isä ,piti varmasti yhteyttä myös tyttäreensä.
Asiat eivät aian ole niin kovin mustavalkoisia.
Piian vanhemmilla ei ilmeisesti ollut laillista eroa, vaikka erossa olivat. Jehovantodistajille esim. alkoholismi,mielisairaus tai seurakunnasta erottaminen eivät ole päteviä avioeron syitä. Ainoastaan aviorikos on pätevä syy. Jos erotaan kuitenkin muusta kuin huorinteosta, niin ei voi solmia uutta avioliittoa niin kauan kuin entinen puoliso on elossa. Ellei taas uskota, niin voitte tarkistaa asian.
Jos hyväksikäyttöä on ollut, niin seurakunnasta pitää syyllistä hakea. Tuohon aikaan ei tyttö voinut asioista kertoa, koska jehovantodistajat yleensä syyllistivät uhrin. Heillä on hyvin kapea ns. näköala. Nykyisinhän näitä juttuja on tullut ilmi. Ja vanhojakin juttuja.
Ja eikös ole voinut käydä niinkin, että isän tultua saunasta, on appi vielä jäänyt sinne. Eli, hän ei tiedä, mitä on tapahtunut. Riidan takia on annettu vähän kuritusta ja on tapahtunut onnettomuus.
Ei pidä luottaa perheen sisäisiin alibeihin. Onhan se nähty, että perheenjäsenet suojelevat toisiaan, antavat vääriä lausuntoja ja alibeja.
Se, ettei isä ollut huolissaan, epäilyttää myös.
J a eikös tätä pidetty kuintenkin omaehtoisena poissaolona??? Hämärää! Tyttö oli alaikäinen.
Asiat eivät aian ole niin kovin mustavalkoisia.
Piian vanhemmilla ei ilmeisesti ollut laillista eroa, vaikka erossa olivat. Jehovantodistajille esim. alkoholismi,mielisairaus tai seurakunnasta erottaminen eivät ole päteviä avioeron syitä. Ainoastaan aviorikos on pätevä syy. Jos erotaan kuitenkin muusta kuin huorinteosta, niin ei voi solmia uutta avioliittoa niin kauan kuin entinen puoliso on elossa. Ellei taas uskota, niin voitte tarkistaa asian.
Jos hyväksikäyttöä on ollut, niin seurakunnasta pitää syyllistä hakea. Tuohon aikaan ei tyttö voinut asioista kertoa, koska jehovantodistajat yleensä syyllistivät uhrin. Heillä on hyvin kapea ns. näköala. Nykyisinhän näitä juttuja on tullut ilmi. Ja vanhojakin juttuja.
Ja eikös ole voinut käydä niinkin, että isän tultua saunasta, on appi vielä jäänyt sinne. Eli, hän ei tiedä, mitä on tapahtunut. Riidan takia on annettu vähän kuritusta ja on tapahtunut onnettomuus.
Ei pidä luottaa perheen sisäisiin alibeihin. Onhan se nähty, että perheenjäsenet suojelevat toisiaan, antavat vääriä lausuntoja ja alibeja.
Se, ettei isä ollut huolissaan, epäilyttää myös.
J a eikös tätä pidetty kuintenkin omaehtoisena poissaolona??? Hämärää! Tyttö oli alaikäinen.
^ Poliisin tulkinta perheen syyttömyydestä ei välttämättä johdu sisäisestä alibista (joskin yllä on esitetty syitä miksi alibi olisi tässä tapauksessa todennäköisesti pitävä). Syy saattaa johtua siitä että poliisilla on tietoa ulkopuolisesta tekijästä. Useat tapauksen uutisoinnit viittaavat siihen että KRP:llä on jonkinlaista tietoa siitä että Piia olisi joutunut ulkopuolisen tekijän uhriksi. Tätä ei vaan ole kerrottu yleisölle tarkkaan.
Siinä että 15-vuotias lähtee yökylään kaverilleen eikä perään soitella ei ole mitään ihmeellistä. Olen itsekin elänyt osan teini-ikää ennen kännykkäaikaa ja ihan ilmoittamalla pääsin kyllä yökylään jos huvitti. Eikä tarkistussoittoja tullut perään. Sen verran oli vanhemmilla luottoa etten itseäni tapa. Piiahan oli puhunut että menisi kaverilleen yöksi ja isä oletti että näin on tapahtunut.
Mitä tulee noihin omaehtoisiin poissaoloihin ylipäätään niin se taitaa olla poliisin tutkintalinja automaattisesti lähes kaikissa katoamisissa. Teinitkin karkailevat ja karkailivat myös vuonna 1988. Tilastollisesti pitääkin paikkansa että lähes kaikki katoamiset ovat omaehtoisia ja kadonnut palaa muutaman päivän tai viikon kuluttua kotiin.
Siinä että 15-vuotias lähtee yökylään kaverilleen eikä perään soitella ei ole mitään ihmeellistä. Olen itsekin elänyt osan teini-ikää ennen kännykkäaikaa ja ihan ilmoittamalla pääsin kyllä yökylään jos huvitti. Eikä tarkistussoittoja tullut perään. Sen verran oli vanhemmilla luottoa etten itseäni tapa. Piiahan oli puhunut että menisi kaverilleen yöksi ja isä oletti että näin on tapahtunut.
Mitä tulee noihin omaehtoisiin poissaoloihin ylipäätään niin se taitaa olla poliisin tutkintalinja automaattisesti lähes kaikissa katoamisissa. Teinitkin karkailevat ja karkailivat myös vuonna 1988. Tilastollisesti pitääkin paikkansa että lähes kaikki katoamiset ovat omaehtoisia ja kadonnut palaa muutaman päivän tai viikon kuluttua kotiin.
No, onhan isä saattanut luottaakin lapseensa ja ajatteli tämän kuitenkin lähteneen kaverilleen. Ajatteli, että tapaa hänet sitten kokouksessa sunnuntaina. Voit olla oikeassa.
Mutta jos tekijä oli ulkopuolinen, niin Piia ei kauaksi kotoaan ehtinyt.
Ja sitten ne koulukiusaajat!
Ei heistäkään saatu mitään irti. Eivät kaikki murru kuulusteluissa, siksi en pesisi kotiväkeäkään ihan puhtaaksi. Psykopaatti esimerkiksi ei murru. Hän ei kadu vaan ajattelee tehneensä oikein. Ei edes tunteisiin vetoaminen vaikuta; turhaa kysyä, että ajattele omalle kohdalle, jos näin kävisi. Aina hullummaksi menevät, sen kovemmin pitävät kertomuksestaan kiinni.
Sen verran tunnen psykopaatteja. He leikkivät myös muistamatonta tai vaikenevat.
En oikein usko, että koskaan selviää, ellei joku itse tunnusta. Mutta tuskin.
Mutta jos tekijä oli ulkopuolinen, niin Piia ei kauaksi kotoaan ehtinyt.
Ei heistäkään saatu mitään irti. Eivät kaikki murru kuulusteluissa, siksi en pesisi kotiväkeäkään ihan puhtaaksi. Psykopaatti esimerkiksi ei murru. Hän ei kadu vaan ajattelee tehneensä oikein. Ei edes tunteisiin vetoaminen vaikuta; turhaa kysyä, että ajattele omalle kohdalle, jos näin kävisi. Aina hullummaksi menevät, sen kovemmin pitävät kertomuksestaan kiinni.
Sen verran tunnen psykopaatteja. He leikkivät myös muistamatonta tai vaikenevat.
Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella ei. Voi olla että eivät tiedä katoamisesta mitään. Piian ikäisille kiusaajille tulisi ongelma siinä vaiheessa kun ruumis pitäisi hävittää. Tuonikäisillä ei ole käytössä autoa jolla ruumista voisi kuskata edes sen muutaman kilometrin päähän kylänraitilta täten tehden löytämisen jo paljon vaikeammaksi.Atlanta kirjoitti: Mutta jos tekijä oli ulkopuolinen, niin Piia ei kauaksi kotoaan ehtinyt.
Ei heistäkään saatu mitään irti.
Voi myös olla että joku kiusaajista liittyy tapahtumiin. KRP:llä on ilmeisesti sellaista tietoa katoamisesta joka tekee henkirikoksesta todennäköisimmän vaihtoehdon. Tällöin heillä on varmaan joku käsitys tekijästä tai ainakin tekotavasta. Lähtikö auton kyytiin vai mitä.
Eli siis Piian perheessä on ollut neljä psykopaattia? Isä, appiukko ja molemmat veljet jotka olivat lapsia tapahtuma-aikaan? Ja kaikki vielä niin hyviä valehtelijoita että ovat pysyneet loogisina illan tapahtumista vuodesta toiseen? En usko. Piian isä on ollut julkisuudessa esillä hyvin paljon. Hän ei ole todellakaan leikkinyt muistamatonta tai vaiennut eikä hän tunnekylmältäkään vaikuta.Eivät kaikki murru kuulusteluissa, siksi en pesisi kotiväkeäkään ihan puhtaaksi. Psykopaatti esimerkiksi ei murru. Hän ei kadu vaan ajattelee tehneensä oikein. Ei edes tunteisiin vetoaminen vaikuta; turhaa kysyä, että ajattele omalle kohdalle, jos näin kävisi. Aina hullummaksi menevät, sen kovemmin pitävät kertomuksestaan kiinni.
Olisi mielenkiintoista jos KRP julkaisisi tarkempaa tietoa siitä mikä saa epäilemään tapauksessa henkirikosta. Veikkaan että jokin vihje, todiste tai jopa silminnäkijähavainto on olemassa.
-
WalkingDisaster
- Adrian Monk
Mua alkaa ahdistaa jo kovastikin nämä sun kirjoitukset. Vaihdat kanavaa aina sen mukaan, mitä joku muu kirjoittaja sanoo. Sulla ei tunnu olevan mitään oma mielipidettä, senkus peesaat vaan muita.Atlanta kirjoitti:Niinpä niin, Kyllikki S.
Nuo sinun kommenttisi kyllä herättävät samat epäilyt, kuin minulla on koko ajan ollut myös. Eli:Piia ei lähtenyt kotoaan yhtään mihinkään.
Itse olen tasan varma, että perheenjäsenillä ei ole mitään tekemistä Piian katoamisen kanssa, vaan hän eksyi reissullaan väärän auton kyytiin ja makaa nyt jossain ihan muualla, kuin jossain kukkapenkissä.
En nyt tarkoittanut Piian kotiväkeä, kun puhuin psykopaateista. Yksikin riittää. Sellainen, joka osaa manipuloida. Se vaan on totta, että jehovantodistajilla on prosentuaalisesti paljon enemmän mielenterveysongelmia kuin muilla. Se ei ole minun syyni.
Satun tuntemaan ja tietämään jehovantodistajista paljon enemmän kuin moni muu täällä. Suosittelen lukemaan Uskontojen uhrit-sivustoa. Sieltä löytyy vielä karseempia juttuja kuin mitä minä olen kuullut.
Minä pohdin asiaa monelta eri kantilta. OLen aina epäillyt myös perhettä. JOs olet lukenut kaikki viestini, niin tiedät. OLen myös jättänyt auki sen vaihtoehdon, että tekijä on ulkopuolinen. Tai joku seurakunnasta.
Ei mitään varmaa kukaan voi sanoa, koska ei viranomaisetkaan tiedä.
Satun tuntemaan ja tietämään jehovantodistajista paljon enemmän kuin moni muu täällä. Suosittelen lukemaan Uskontojen uhrit-sivustoa. Sieltä löytyy vielä karseempia juttuja kuin mitä minä olen kuullut.
Minä pohdin asiaa monelta eri kantilta. OLen aina epäillyt myös perhettä. JOs olet lukenut kaikki viestini, niin tiedät. OLen myös jättänyt auki sen vaihtoehdon, että tekijä on ulkopuolinen. Tai joku seurakunnasta.
Ei mitään varmaa kukaan voi sanoa, koska ei viranomaisetkaan tiedä.