ulkosuomalainen kirjoitti: Yritatko hamata uusia? Mikaan "instanssi" ei ikina ottanut kantaa siihen missa puhelin on silloin kun Anneli lahestyy tai loittonee siita. Eika siihen mika ovi avautuu. ...
Tottamaares on! Tutkinta alusta loppuun... Tutkinta v2009:kin 'naulasi' puhelimen paikan siihen missä se olikin surmayönä (tosin vähän keljuina venyttivät sen lyhyen johdon tuulikaapin nurkan taakse ja väittivät kuvaluettolossakin että siinä oli se puhelimen paikka).
Mutta määritetty kanta on. Tutkijat rekoilivat juoksua suhteessa siihen puhelimen paikkaan, tätä kautta se siis määriteltiin myös (rekojuoksuaika oli muuten 4s huoneen perältä toiselle puolen huonetta).
En ole kenenkään muun kuullut esittäneen sellaista vaihtoehtoa kuin sinä että, olisi ollut jopa 10m johto... Tutkijoillekin kelpasi se metrin johto sentään vain... Hyväksyisit itsellesi viimeinkin sen että puhelin oli siellä missä oli.
Eikä rinnakaispuhelinta ollut, eikä varsinkaan aikaa räplätä sellaisten seikkojen kanssa.
Laitanpa vielä varmemman varmemman vakuudeksi tämän keskimmäisen kuvan joka kuvaa Auerin ensimmäistä juoksua pakoon:

Olen vakuuttunut ettei kukaan pysty kumoamaan tuota esitystä, se nimittäin on tapahtunut. On juuri siksi helppo osoittaa kaikki muut ideoinnit vääräksi.
Kokonaisuus on tärkeä, kaikki seikat tapauksesta pitää sopia täydellisesti. Mikään muu juoksu jostain johonkin, ei sovi. Juoksuaskeleet on muodostettu yhtenäisenä suoraan juoksuna, samalla kovalla pinnalla. Mattoja ei ole ylitelty askellusten välissä. Esittämäni kolahdukset juoksun lopussa täsmäävät osasekunnilleen, kuten itse juoksuaskeleetkin (punavihreät pollurat). Huomioon pitää ottaa myös juoksua ennen tapahtunut replikointi ja muut äänet, kuten myös sen jälkeiset tapahtumat äänineen.
Kaikkien noiden em seikkojen lisäksi esitys täsmää myöskin Auerin omaan kertomukseen ja tyttären kertomukseen. Lisäksi äänitutkijan arvioon askeleiden lähentymisestä puhelinta kohden ja että askeleita seuraa oven avaus ääniä.
Minähän kun en mitään usko ennen kuin itse 'näen tai kuulen', niin tärkeimmäksi pointiksi nostan oman kuunteluni hätäpuhelusta...