Tartunnasta tietämättömiä hiv-positiivisia yli tuhat

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Zodiac
Olivia Benson

Tartunnasta tietämättömiä hiv-positiivisia yli tuhat

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Kansanterveyslaitos arvioi Suomessa olevan jopa toista tuhatta tartunnasta tietämätöntä hiv-positiivista henkilöä. Asiasta kertoo Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen.

Suurin hi-viruksen tartuttajaryhmä ovat taudistaan tietämättömät ihmiset. Tällä hetkellä sairaus leviääkin nopeimmin suojaamattomassa heteroseksissä.

"Seksivälitteiset hiv-tapaukset laskivat vuoteen 2000 asti, mutta sen jälkeen ne ovat kääntyneet selvään nousuun", sanoo Kansanterveyslaitoksen hiv-yksikön johtaja Mika Salminen.

Hiljan ilmennyt, hivin tahallisesta levittämisestä epäillyn rovaniemeläismiehen tapaus on saanut suomalaiset miettimään omaa seksikäyttäytymistään. Siitä osoituksena Aids-tukikeskukseen tulleiden yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut.

Yhteensä tautiin sairastuneita on Suomessa tilastoitu runsaat 2 200, joista suomalaisia potilaita on noin 1 600. Luku käsittää tartuntatapaukset siitä lähtien, kun hiviä alettiin tilastoida vuonna 1980.
http://www.hs.fi/lahetalinkki/artikkeli/1135231191535

Moraalittomuus kukoistaa ja taudit leviävät.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Kumin käyttö kunniaan!
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Ed
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Ed »

Parisuhde ja uskollisuus kunniaan.
Is it not fine to dance and sing
while the bells of death do ring?
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

No, prosentuaalisesti ajateltuna tuo on aika pieni luku, onneksi.

Kumia tosiaan kandee käyttää tai olla panematta.
Lizzie B.
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Lizzie B. »

Se "pieni luku" on hyvin äkkiä aika iso luku, kun ottaa huomioon että Suomessa on pelottavan paljon esim. BB-Akin kaltaisia "mulla on ollut yli 200 seksikumppania"-tyyppejä.
Pointti on se, että ne tuhat ihmistä eivät tiedä olevansa viruksenkantajia, eivätkä näin ollen heidän seksikumppaninsakaan tiedä. Eikä heidän jne.
I´m the weirdo in your bedroom
and I can see you in the dark
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Lizzie B. kirjoitti:Se "pieni luku" on hyvin äkkiä aika iso luku, kun ottaa huomioon että Suomessa on pelottavan paljon esim. BB-Akin kaltaisia "mulla on ollut yli 200 seksikumppania"-tyyppejä.
Pointti on se, että ne tuhat ihmistä eivät tiedä olevansa viruksenkantajia, eivätkä näin ollen heidän seksikumppaninsakaan tiedä. Eikä heidän jne.
Totta. Tarkoitukseni ei ollut vähetellä, tarkoitin että pieni luku verrattuna moneen muuhun maahan.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Mulla ei onneksi ainakaan ole hiviä,ai mistäkö tiedän.
Monesta syystä,mutta myös siksi että on 2 kertaa testattu. Onneksi meidät naiset testataan aina raskasaikaan. Ajatelkaa mikä etu.

Karmeeta kyllä tahallinen levittäminen,mutta mitä tästä opimme,sen ettei kannata suosia mitään yhdenillan suhteita,eikä muutenkaan suojaamatonta seksiä. Tässä on se lopputulos.
Totuus on tarua ihmeellisempää
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

minullakin justiinsa raskauden takia tehtiin testit ja ilman raskauttakin tsekkautan itseni säännöllisesti. olen sitten parisuhteessa tai en. Kysymys ei ole luottamuspulasta puolisoon vaan siitä että mun mielestä me kaikki olemme vastuussa omasta kropasta ja hyvinvoinnistamme. Joskus sattuu ja tapahtuu siitä huolimatta mutta ainakin voi olla tyytyväinen siitä että on tehnyt kaiken voitavansa...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/e ... p?oid=7645

Tukan auki pitäminen suojaa aidsilta...ainakin Kiinassa. :mrgreen:
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Sinällään vähän hupaisaa, että jos menet sukupuolitautitesteihin, niin eipä sulta yleensä testata kuin klamydia tms. Kysytään kovin, että "no, mitäs tauteja sulla on?", niinkuin muka joku testeihin viitsisi mennäkään jos tietäisi jo mitä tauteja kantaa.

Olisi hienoa jos, vaikkapa kansanterveyden ja kriisivalmiuden testaamisen nimissä otettaisiin massapiikitys + tutkimuskampajan käyntiin Suomessa. Jokaiselle ihmiselle piikki sopivaa antibioottia vaan niin katoaisi kerralla Suomesta klamydiat sun muut. Sitten vielä siihen päälle HIV + hepatiittitestit niin johan tulisi nekin tsekattua. Maksaisi tietysti helkutisti, mutta arvatkaas huviksenne paljonko maksaa se, että noita tauteja on ja ne leviävät helvetisti...
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

^Kannatan.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
tre_1982
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

Salkkareissakin näköjään valistetaan taas ihmisiä, tosin minun mielestäni hiukan vähätellen, tyyliin "voin mä elää yhtä vanhaks kun säkin vaikka mulla on hiv". No toivotaan että puheeksi otetaan vielä myös toisen tartuttaminen... Ko. "laatusarjaa" kun seuraa kuitenkin aika moni vaikkei sitä myönnäkään. :roll: :P

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Bombay kirjoitti:
Lizzie B. kirjoitti:Se "pieni luku" on hyvin äkkiä aika iso luku, kun ottaa huomioon että Suomessa on pelottavan paljon esim. BB-Akin kaltaisia "mulla on ollut yli 200 seksikumppania"-tyyppejä.
Totta. Tarkoitukseni ei ollut vähetellä, tarkoitin että pieni luku verrattuna moneen muuhun maahan.
Entäs jos tuossa luvussa on otettu jo huomioon se, että eivät tiedä olevansa kantajia, eivätkä kumppaninsa tiedä jne.? Olisi aika uskomatonta, jos ei olisi.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

tre_1982 kirjoitti:Salkkareissakin näköjään valistetaan taas ihmisiä, tosin minun mielestäni hiukan vähätellen, tyyliin "voin mä elää yhtä vanhaks kun säkin vaikka mulla on hiv". No toivotaan että puheeksi otetaan vielä myös toisen tartuttaminen... Ko. "laatusarjaa" kun seuraa kuitenkin aika moni vaikkei sitä myönnäkään. :roll: :P
Katsoin kerran yhden jakson ja olin kovin paljon järkyttynyt tästä suomalaisesta laatuviihteestä.
Itselläkin on sukulaisia joille on ehdoton soittokielto salkkareiden aikana.
Voin hyvin kuvitella miten sarjassa käsitellään tautia. :roll:
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Tiina kirjoitti:
tre_1982 kirjoitti:Salkkareissakin näköjään valistetaan taas ihmisiä, tosin minun mielestäni hiukan vähätellen, tyyliin "voin mä elää yhtä vanhaks kun säkin vaikka mulla on hiv". No toivotaan että puheeksi otetaan vielä myös toisen tartuttaminen... Ko. "laatusarjaa" kun seuraa kuitenkin aika moni vaikkei sitä myönnäkään. :roll: :P
Katsoin kerran yhden jakson ja olin kovin paljon järkyttynyt tästä suomalaisesta laatuviihteestä.
Itselläkin on sukulaisia joille on ehdoton soittokielto salkkareiden aikana.
Voin hyvin kuvitella miten sarjassa käsitellään tautia. :roll:
Varmaan samanlailla kun huumeita: käytön aloittamisen jälkeen tie johtaa jyrkästi alaspäin ja päättyy muutaman viikon jälkeen kuolemaan siten, että jok'ikiselle läheiselle tulee yllätyksenä sekä huumeiden käyttö että kuolema. Tyyliin: "se voi olla kuka tahansa meistä"...
Vastaa Viestiin