perusasiamies kirjoitti:Kuolemannaakalle:
Korjaa, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni olet itse ollut alunperin sitä mieltä, että Auer ehtii lyömään Jukkaa häkepuhelun aikana kerran hetkellä 1:55. Sen jälkeen, kun "päättelit", että kommentti
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
on Auerin sanoma, päädyit, että ei Auer ehdi silloinkaan. Minä en usko väitteitä, joiden mukaan tuo 1:46 kommentti olisi Auerin sanoma, koska
a) Miksi ihmeessä Auer sanoisi noin?
b) Kommentti sopisi sisällöltään hyvin jonkun häkekeskuslaisen sanomaksi.
c) Luotan poliisin tutkijaan enemmän kuin Annelisteihin.
Tuosta kohdasta meidän on turha jauhaa, olemme eri mieltä. Otan siis nyt ja aina perusoletuksekseni, että Auer ehtii lyömään Jukkaa hetkellä 1:55. Oman teoriani mukaan Auer siis lyö Jukkaa nimenomaan klapilla suuhun tässä kohtaa (häkepuhelun jälkeen kirveellä myös).Tästä teoriasta en halua luopua, koska se selittää itse asiassa hyvin monta asiaa, kuten seuraavat kohdat:
a) Auerille tulee tarve hiljentää Jukka häkepuhelun alussa, jotan loogista on, että Auer menee välittömästä lyömään häntä suuhun hiljentääkseen hänet. Tässä hän myös onnistuu koska Jukan puhe ei ole enää selvää tuon lyönnin jälkeen.
b) Lyönti selittää kokonaisena irronneeen hammassillan. Jukka viskoo itse tajuissaan sen hammassillan löytöpaikkaan.
c) Lyönti selittää Auerin juoksun vessaan välittömästi lyönnin jälkeen. Auer siis juoksee vessaan koska ymmerrettävästi aviomiehen lyöminen suuhun klapilla aiheuttaa oksennusreaktion.
d) Lyönti selittää hanskan ja klapin sängyllä. Koska Auerille tulee oksennusreaktio, hän huolimattomasti viskaa lyönnissä käyttämänsä hanskan ja klapin sängylle.
e) Lyönti selittää sängystä löytyneestä klapista löytyneet Auerin punaisen paidan kuidut.
f) Lyönti selittää Aurin itkuisuuden tuon lyönnin jälkeen. Puhelun alussa Auer ei kuulosta itkuiselta, mutta tuon lyöntihetken jälkeen hän muuttuu kovin itkuiseksi. Itkuisuus siis johtuu siitä kun Auer huomaa, että aviomiehen tappaminen ei ole kovin kivaa hommaa, mutta tajuaa samalla, että paluuta ei enää ole epätoivoisesta tilanteesta.
Ennen luulin noin, että tuo "mite mä pääsen linjoille" olisi ratkaiseva asia, eli jos Auer ei sanoisi sitä puhelimen lähellä, hän saattaisi ehtiä lyömään Jukkaa siinä "Mitäkö"-kohdassa kerran. Kiirehän siinäkin tulee, eikä edeltävät repliikit oikein sovi, mutta kuitenkin. Voisi ehtiäkin sinne huoneen perille, vaikka tuskin noin äänettömästi.
Mutta. Auer ei ehdi sieltä 1:55 lyötyään kahdessa sekunnissa olohuoneeseen juoksemaan. Hän ei kahdessa sekunnissa olisi todellisuudessa edes paikaltaan vielä siirtynyt, ja vaikka olisi jostain kumman syystä etukäteen varautunut tekemään murhaamisnopeuden maailmanennätyksen, mitenkään ehdi jonnekin olohuoneen maton lähelle lasittomalle alueelle kääntymään ympäri ja juoksemaan tuolia hipaisten ulko-ovelle. 1,57,3 kuuluu törmääminen olohuoneen tuoliin. Auerin huuto on loppunut 1,55,5. Alle kaksi sekuntia aikaa, lasinen alue, jyrkkä käännös. Ei onnistu millään ilveellä. Ja sitten vielä jotkut hanskojen heittämiset.
Siis puhelimesta lähtökään ei mielestäni auta mitään, koska juoksuun lähtöpaikka voidaan ovenavauksen ja askelien lukumäärän perusteella määritellä. Juoksu lähtee vasta olohuoneesta, eikä Auer voi sinne teleporttautua kahdessa sekunnissa, vieläpä juoksematta. Oikeastihan nauhalla Auerilla menee kaksi sekuntia siihen kun hän kiljaisee ja kääntyy pelästyneenä. Ei edes ehdi kunnolla juoksuun vielä siinä ajassa. Sekunti ei ole pitkä aika.
Jos näkisit Jukan suuhaavan, luopuisit klapiteoriasta.
Sitäpaitsi miten vain hyppäät niiden veriroiskeiden ohi? Aattele nyt: kumarrut melkein lattianrajaan lyödessäsi lyhyellä klapilla lattialla makaavaa miestä suuhun niin että koko kitalakeen tulee läpireikä ja sileä lovi, jolloin saat ihan väkisin naamasi ja pitkät hiuksesi täyteen veriroiskeita. Ja paitasi myös. Ohitat nämä vain sanomalla että "sitten Anneli pyyhkii roiskeet"?
Ja onhan myös se viiden sekunnin vessareissukin aika hätäinen...meinaan oikeesti... 2.07 pitäisi jo olla niin lähellä puhelinta, että huokaisu tarttuu nauhalle (jos se on Annneli ylipäätään) ja pitäisi kuulua kolme askelta (ovatko Auerin askelia edes?). Ja miten juokset sinne vessaan, kun ovi aukeaa väärään suuntaan?
Luopuisin vessateoriasta, koska se oikeastaan vaikeuttaa asioita, eikä siellä vessassa ehdi ko. ajassa tekemään mitään järkevää. Eikä ole mitään syytä yrittää sieltä vessasta viidessa sekunnissa pois, heittäen veriset pyyhkeet vain jonnekin. Ei mitään tietoa, jospa ne poliisit onkin jo pihassa? Eikö niitä kamoja yrittäisi vapisevin käsin jonnekin piilottaa, koska se kai on tärkein asia siinä, eikä se, että pääsee puhelimen lähelle?