Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Ailar
Jessica Fletcher

Re: Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Edellisiin:
Ihan näin muistinvaraisesti, Aili oli varmuudella puolenyön aikaan vuoteessaan, jolloin hoitaja hänet oli nähnyt. Jos siis luotamme taas vuorostaan hoitajaan. :mrgreen:
Jos luotamme huonetoverin lausuntoon eli että hän klo 1.15 sammutti valot ja ryhtyi nukkumaan, niin tuohon on varmaankin lisättävä se aika, kuinka kauan hänellä on mennyt, kun hän on vaipunut uneen, eikä ole kuullut, että Aili olisi lähtenyt vuoteestaan. Klo 2.10 hoitaja sitten totesi, että Aili on hävinnyt, eli tuo katoaminen on ehkä tapahtunut klo 1.30-2.10 välisenä aikana.
Tuota tupakka-asiaa en saanut ihan 100%:sti selvitettyä, mutta sen verran siitä on tietoa, että ainakaan nuorempana Aili ei ole polttanut.
L.G.W.Persson
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja L.G.W.Persson »

Yksinkertainen tapahtumaketju voisi olla, että Aili on syystä tai toisesta, mahdollisesti lääkkeiden vaikutuksesta johtuen kokenut tarvitsemansa raitista ilmaa ja mennyt tai päästetty sairaalan ovesta ulos. Jos hoitaja on päästänyt Ailin ulos, on tarkoitus ollut ehkä vain, että Aili on hetken ovien läheisyydessä kunnes hoitaja palaa (esim. käytyään kierroksensa loppuun) hakemaan Ailin. Tai, on saatettu sopia, että Aili palaa itse takaisin huoneeseensa. Ailin kadottua on hoitaja tajunnut menetelleensä väärin/varomattomasti ja salaa päästäneensä Ailin ulos. Omaisten 11 vuoden odotus potilastietojen saamiselle voi liittyä tähän, tai sitten ei. On Aili mennyt ulos itse tai hoitajan päästämänä, on Aili lähtenyt jostain syystä kävelemään ja päätynyt läheiseen suohon, jonne menemisestä sairaalan potilaita oli varoitettu. Suosta ei ruumista löydä Savukoskikaan.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

L.G.W.Persson kirjoitti:Yksinkertainen tapahtumaketju olisi, että Aili on syystä tai toisesta, mahdollisesti lääkkeiden vaikutuksesta johtuen kokenut tarvitsemansa raitista ilmaa ja mennyt tai päästetty sairaalan ovesta ulos. Jos hoitaja on päästänyt Ailin ulos, on tarkoitus ollut vain, että Aili on hetken ovien läheisyydessä sillä aikaa kun hoitaja jatkaa kierroksensa loppuun ja palaa hakemaan Ailin, tai on sovittu että Aili palaa itse takaisin huoneeseensa. Ailin kadottua on hoitaja tajunnut menetelleensä väärin/varomattomasti ja salaa päästäneensä Ailin ulos. Omaisten 11 vuoden odotus potilastietojen saamiselle voi liittyä tähän, tai sitten ei. On Aili mennyt ulos itse tai hoitajan päästämänä, on Aili lähtenyt jostain syystä kävelemään ja päätynyt läheiseen suohon, jonne menemisestä sairaalan potilaita oli varoitettu. Suosta ei ruumista löydä Savukoskikaan.
Samoin olen ajatellut joskus. Lisäksi ihan sellainen huomio, että onko todellakin sallittua sairaalassa kahdenhengen huoneessa pitää valoja päällä noin myöhään? Ei ihme, jos Aili tarvitsi unilääkettä. Aili asui yksin ja tiedän, että vanhemmiten yksinasujille muodostuu omat rutiinit ja heidän unirytminsä häiriintyy pienistäkin äänistä. Toisekseen, itse en pystyisi nukkumaan kenenkään (en tutun enkä vieraan) kanssa samassa huoneessa.

Jospa Aili harmistui huonetoveriinsa ja vaati tätä sammuttamaan valot? Huonetoveri saattoi tarjota omia unilääkkeitään Ailille, ja...

Tai sitten Aili lähti valittamaan hoitajalle, jota ei löytynyt. Ehkä hoitaja oli ulkona röökillä ja Aili aikoi mennä sinne. Ulko-ovi meni kiinni naisen takana eikä hoitajakaan näkynyt. Aili ei päässyt sisälle, joten hän lähti kävelemään jonnekin suojaan, ja ...
Muista lähdekritiikki!
JJV
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja JJV »

Kadonneet-sarjan mukaan katoamisyönä satoi vettä, lämmintä oli 7 astetta ja oli pimeä syyskuinen yö. Henkilön on pitänyt kyllä olla aivan sekaisin, jos niissä olosuhteissa lähtee ulko-ovea pidemmälle harhailemaan sairaalapuvussa, eikä missään vaiheessa ymmärrä kääntyä takaisin kohti sairaalan valoja. Mikäli lääkkeet ovat aiheuttaneet tällaisen sekavuuden, niin luultavasti henkilön järki olisi palautunut jo muutaman tunnin jälkeen, joten tajunnan menetyksen/kuoleman on pitänyt tapahtua suhteellisen nopeasti. Eli hyvin todennäköiseltä tuntuu, että Aili on päätynyt muutaman sadan metrin päähän vesistöön, eikä ole kävellyt metsässä minnekään 20 kilometrin päähän ja kylmettynyt sinne.

Olisi tietysti spookya, jos vuosikymmenten jälkeen ruumis löytyisi sittenkin jostain sairaalan rakenteista, mutta sen pitäisi olla joku todella erikoinen paikka, kun hajukaan ei ole tullut sieltä esille. Sopivaa savupiippuakaan ei taida katolla olla... :roll:
L.G.W.Persson kirjoitti:Jos hoitaja on päästänyt Ailin ulos, on tarkoitus ollut ehkä vain, että Aili on hetken ovien läheisyydessä kunnes hoitaja palaa (esim. käytyään kierroksensa loppuun) hakemaan Ailin. Tai, on saatettu sopia, että Aili palaa itse takaisin huoneeseensa. Ailin kadottua on hoitaja tajunnut menetelleensä väärin/varomattomasti ja salaa päästäneensä Ailin ulos.
Tuo on yksi mahdollisuus, mutta onkohan sairaaloissa edes kiellettyä päästää ulos sellaista henkilöä, jolla ei ole selvää muisti- tai mielisairautta tai jotain muuta sairautta tai vammaa, minkä vuoksi ulos meneminen olisi riski? Jos olen oikein käsittänyt, niin Aili ei kuitenkaan ollut normaalioloissa mikään "höppänä" jota pitäisi jatkuvasti vartioida.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Tuskinpa voi kieltää menemästä ulos jos potilas on ihan järkevä. Mutta kuka hoitaja jättäisi kertomatta, että on päästänyt potilaan ulos. Ja toisekseen unilääkkeen jälkeen Aili on taatusti ollut sekava ja yksikään hoitaja ei taatusti tarkoituksella päästä sellaista potilasta seikkailemaan ulos. Hoitaja olisi ottanut Ailia kädestä kiinni ja ohjannut Ailin sänkyyn.

Itselläni on kokemusta ihan lähiaikoina siitä, että mitä tapahtuu kun herää kesken unien unilääkkeen oton jälkeen. Olen itse pystynyt ihan järkevästi nousemaan ylös ja laittamaan vaatteet ylös ja yrittänyt jopa lähteä ulos keskellä yötä. Tässä vaiheessa onneksi puolisoni näki mitä tein. Ja itsellä ei ole mitään muistikuvaa siitä mitä tapahtui. Muistan menneeni sänkyyn ja heränneeni sieltä aamulla. Joten ihan mahdollista että Ailin kohdalla on käynyt niin, että Aili on ollut ns. kokematon unilääkkeen käyttäjä ja sekavana hän on päätynyt ulos. Kukaan sitä ei vaan ole nähnyt.
Ailar
Jessica Fletcher

skoone kirjoitti:Samoin olen ajatellut joskus. Lisäksi ihan sellainen huomio, että onko todellakin sallittua sairaalassa kahdenhengen huoneessa pitää valoja päällä noin myöhään? Ei ihme, jos Aili tarvitsi unilääkettä. Aili asui yksin ja tiedän, että vanhemmiten yksinasujille muodostuu omat rutiinit ja heidän unirytminsä häiriintyy pienistäkin äänistä. Toisekseen, itse en pystyisi nukkumaan kenenkään (en tutun enkä vieraan) kanssa samassa huoneessa.

Jospa Aili harmistui huonetoveriinsa ja vaati tätä sammuttamaan valot? Huonetoveri saattoi tarjota omia unilääkkeitään Ailille, ja...

Tai sitten Aili lähti valittamaan hoitajalle, jota ei löytynyt. Ehkä hoitaja oli ulkona röökillä ja Aili aikoi mennä sinne. Ulko-ovi meni kiinni naisen takana eikä hoitajakaan näkynyt. Aili ei päässyt sisälle, joten hän lähti kävelemään jonnekin suojaan, ja ...
Ei se kiellettyäkään ole pitää valoa päällä ja sairaaloissahan on erityiset lukuvalot/yövalot, jotka eivät kovin häiritse toista. Lisäksi voi sänkyjen väliin vetää verhon (jos siis maataan vieretysten).
On tietysti totta, että tuollainen valo saattaa häiritä vierustoveria ja voipa siitä tulla sanomistakin.
Olen itse ollut sairaalassa, jolloin eräs potilas sanoi hoitajalle, ettei pysty nukkumaan pimeässä. Hoitaja kehotti häntä pitämään yövalon päällä koko yön. Eli asiat nyt ovat vähän, mihin kukakin on tottunut.
Kuten edellä on todettukin, Ailin vierustoveri ei julkisuudessa ole varmaankaan ollut. Olisi tietysti hyvinkin mielenkiintoista kuulla
-Mitä Aili touhusi, kun hän luki? Nukkuiko, valvoiko, lukiko hän, puhuiko mitään jne.?
-Olivatko he olleet edellisenkin yön samassa huoneessa? Oliko Aili puhunut mitään asioistaan?
Sitä olen myös pohtinut, että Ailihan hakeutui hartiasäryn vuoksi tutkimuksiin. Ennenkuin ihminen ohjataan reumasairaalaan tutkittavaksi, hän on mitä ilmeisemmin käynyt ainakin terveyskeskuslääkärissä ja särkyihin on vähintäänkin annettu lääkettä. Ailin kokonaislääkityksestä ei ole kuitenkaan puhuttu mitään. Millainen arsenaali hänellä niitä oli ja sopivatko ne yhteen Imovanen kanssa?
Onko hartiasäryn taustalla ollutkin joku vakavampi sairaus, esim. aivoinfarktin mahdollisuus tms. verenkiertohäiriö, jolloin koko onneton tapahtumien sarja ei olisikaan johtunut erityisesti lääkkeistä?
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Täysi Purenta »

Ainakin alaovet olivat lukittuina illan ja yön. Sitä en tiedä, olisiko tupakkiporukalle ollut jossakin joku parvekkeen ovi avoinna? Olen asunut joskus viikon verran tutkimusten aikana siinä pihan erillisessä kerrostalossa ja oli aina tärkeätä että asiat itse sairaalan puolella hoidettiin ennen tiettyä kellonlyömää jolloin alaovet menivät lukkoon. Sen jälkeen piti sisään päästäkseen kutsua joku avaamaan jollakin sisäpuhelinsysteemillä. Se oli hidasta ja siitä seurasi sanomista joten sitä ei juuri käytetty.
Mutta muistan miten potilaita oli tupakilla siinä pääovien edustan terassilla juuri silloin ovien sulkemisen aikaan ja uudestaan aamulla kun ovet avattiin ja päivän toimet alkoivat. Minä luulen että useimmat olivat tuon hiljaisuusjakson polttamatta. En usko että potilaiden hortoilua käytävissä ainakaan rohkaistiin iltapalan jälkeisenä aikana. Mutta reumallahan oli paljon myös hyväkuntoisia potilaita jotka saattoivat hyvinkin liikkua enemmänkin ja käydä omia aikojaan savuilla jollakin ovella. Ei sellaista kakarana tullut panneeksi merkille.
Hoitajat eivät ehkä laskisi lääkkeitä nukahtamiseen saanutta potilasta ulos, mutta toinen, sisään palaava potilas voisi päästääkkin. Eikä itse hyväkuntoiselle ja selväjärkiselle potilaalle tulisi ehkä mieleen, ettei se ulos pyrkivä olekaan yhtä skarppi kuin hän itse. Saati että jäisi valvomaan tuleeko mummo sisälle kun on kerran mennyt uloskin.

Edittinä vastaus Ailarin tässä välissä tulleeseen kysymykseen: Reumalle oli aina hyvin vaikea päästä sisään joten tutkimuksia terveyskeskustasolla ja ehkä oman paikkakunnan erikoislääkärienkin toimesta on varmasti ollut pohjalla. Se ei tietysti sano ettei Sarpion ikäisellä naisella voisi lisäksi olla joku muukin sairaus tai alttius vaikka aivoinfarktiin. Mutta jotta hän oli päässyt reumalle tutkimuksiin oli varmasti melko vahva epäily myös reumasta.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Joo ei sinne Reumalle kyllä pääse millään pelkällä terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Varmasti on Ailia tutkittu paljonkin ennen sitä.

Tuo on totta mitä Täysi Purenta kirjoittaa, että joku toinen on toki voinut Ailin laskeakin ulos. Imovanesta huolimatta Auli on saattanut näyttää suhteellisen järkevältä, ja ei ole tullut mieleenkään ettei voi päästää ulos. Mutta kai muita potilaitakin on haastateltu. Onhan Aulin tapaus ollut sen verran julkisuudessa, että kai se joka Aulin olisi laskenut ulos, olisi kertonut asiasta siinä vaiheessa kun Aulia alettiin etsiä.
Ailar
Jessica Fletcher

Näin varmaan on, kuten edellä olevat ovat kirjoittaneet. Kävin itse reumalla tutkimuksissa nuorena, jokunen aika ennen Ailia. Kuten Täysi Purentakin, olin sellaisessa kerrostalokämpän tyyppisessä majoituksessa yhden yön ennen tutkimusta. Sitä en muistanutkaan, että se oli erillistalo. En paljon muutenkaan muista itse sairaalasta muuta kuin, että istuimme jossain ankean oloisessa käytävässä odottamassa lääkärille pääsyä. Mutta sen vaan sanon, että se vanha lääkäriukkeli oli ihan täysi pervo! :mrgreen:
Kliina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kliina »

Uskon täysin siihen, että Aili on itse sairaalasta lähtenyt ja johonkin maastossa joutunut. Tuohon aikaan ei ollut nykypäivän kaltaisia turvajärjestelmiä. Olisi varmasti noussut heti esiin jos sairaalasta ei pääsisi ulos. Sitä itsekkin olen pohtinut oliko Aili tupakanpolttaja tai muuten vain on voinut iskeä tarve saada raitista ilmaa. Ovi on mennyt siinä samalla lukkoon eikä sisälle enää ole päästy. Siinä sekavuustilassa on voitu lähteä etsimään muualta apua.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Lääkkeen alkaessa vaikuttaa voi vieraassa paikassa pienessä sekavuustilassa tulla potilaalle myös tarve "lähteä kotiin" eli poistua paikasta joka ei ole tuttu ja joka vähän ahdistaa. Kuuluu jokaisen vuodeosaston rutiineihin saatella takaisin nukkumaan näitä kotiin lähtijöitä jotka hortoilevat käytävissä. Juuri heitä varten usein myös selkeäjärkisten osastoilla on nykyisin kulunvalvonta tai joku haastavampi ovenavausjärjestemä, jotta kukaan ei marssisi huomaamatta ulos. Aili ei suinkaan ole ainoa sairaalasta omin luvin tiehensä lähtenyt vanhus. Jos hänen ruumiinsa ei olisi jäänyt kateisiin, asiaa ei enää muistaisi yksikään.

Reuma on vanhaan tyyliin rakennettu sairaala jossa on pitkiä suoria käytäviä jotka yhdistyvät keskellä kulkevaan portaikkoon joka keskellä ja toisella syrjällä kulkevat hissit. Jos Ailin huone on ollut alakerrassa, siellä harhailija on voinut päätyä ulos vaan suoraan kulkemalla ja edessään olevan oven aukaisemalla. Kyselin tuolla jossakin aiemmin, onko tietoa missä kerroksessa Ailin huone oli? Mutta sitä ei taida kukaan tietää.
L.G.W.Persson
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja L.G.W.Persson »

Täysi Purenta kirjoitti:Lääkkeen alkaessa vaikuttaa voi vieraassa paikassa pienessä sekavuustilassa tulla potilaalle myös tarve "lähteä kotiin" eli poistua paikasta joka ei ole tuttu ja joka vähän ahdistaa. Kuuluu jokaisen vuodeosaston rutiineihin saatella takaisin nukkumaan näitä kotiin lähtijöitä jotka hortoilevat käytävissä. Juuri heitä varten usein myös selkeäjärkisten osastoilla on nykyisin kulunvalvonta tai joku haastavampi ovenavausjärjestemä, jotta kukaan ei marssisi huomaamatta ulos. Aili ei suinkaan ole ainoa sairaalasta omin luvin tiehensä lähtenyt vanhus. Jos hänen ruumiinsa ei olisi jäänyt kateisiin, asiaa ei enää muistaisi yksikään.
Kun tuossa kiteytettyyn liitetään sairaalan lähellä oleva vaarallinen suoalue, jonne potilaita oli kielletty menemästä, niin olisiko tämä mysteerikatoaminen sitten siinä. Onko liian "helppo" ratkaisu, miksi on koko ajan ollut liikkeellä niin paljon eri spekulointeja ja tämä vaihtoehto jäänyt vain yhdeksi muiden joukossa..
Ailar
Jessica Fletcher

Täysi Purenta kirjoitti: Kyselin tuolla jossakin aiemmin, onko tietoa missä kerroksessa Ailin huone oli? Mutta sitä ei taida kukaan tietää.
On siitä tieto. En ole huomannut kysymystäsi. Ailin huone sijaitsi 3.kerroksessa.
Täysi Purenta
Andy Sipowich NYPD

Eli ihan suoraa reittiä ulos ei ole ollut. Siitä voidaan ainakin sen verran vetää johtopäätöksiä, että ei Aili ihan tokkurassa ole ollut. Hänen on täytynyt kulkea ainakin kolmesta ihan kunnolla suljetusta ovesta ulos päästäkseen. Mutta mielestäni tuolloin ovissa ei ollut mitään systeemiä, ne olivat vaan tavallisesti lukossa ja niistä pääsi siis sisäpuolelta ulospäin ihan vaivatta. Reumaa ei kuitenkaan oltu tehty millekään dementiapotilaille tai muille enemmän vahtimista vaativille vaan oletusarvo oli, että suurin osa potilaista oli tolkuissaan.
Olen ollut Reumalla potilaana tuolloin 80- ja 90-lukujen taitteessa mutta koska omiakaan potilastietojani ei enää ole tallella, tarkkaa vuotta en tiedä. Se märän suoalueen varoittelu ja ehdoton kielto ettei pihalta saanut poistua jäivät kuitenkin hyvin mieleen, joten oletan olleeni siellä Sarpion katoamisen jälkeen. Siitä päätellen ainakin henkilökunta on olettanut Sarpion päätyneen veteen ja jäänen sille tielleen.
Häiris
Alokas

Viesti Kirjoittaja Häiris »

Mä olin alunperin sitä mieltä että Aili on päätynyt Terveyslampeen, kun muistelin että se on ihan siinä sairaalan pihan vieressä. Mutta kun kävin kesällä 2014 siellä pyörimässä ja kattelemassa mestoja niin se lätäkkö olikin ihan vähän pitemmällä mitä olin muistanut.

Enkä kyllä usko et olis Maitiaislahteen asti kävellyt, vaikka onkin siinä ihan maantien toisella puolen. Siinä oli kyl aikamoinen pusikko edessä, en kyllä muista millai on ollut vuonna 88.

Ja kun kysyin anopiltani että oliko hän silloin jo reumal töissä kun sieltä katosi vanha nainen, niin muisti tapauksen ja sanoi olleensa jo silloin siellä töissä.
Anoppini kertoi että siellä rakennettiin silloin uimahalliosastoa joka oli siis kyseinen rakennustyömaa ja hän oli sitä mieltä että Aili olisi joutunut sinne.

Ja sitä mieltä minäkin olen että siellä uimahallin alla jossain se Aili on. Osaako kukaan kertoa että pystyisikö sitä mitenkään tutkimaan jollain ihme läpivalaisu/röntgen/millä lie laitteella lattian läpi...??

Olen myös sitä mieltä että se poika ei ole voinu nähdä reuman piha-alueelle mistään.
Jos etäisyys oli linnuntietä n. 2km niinkuin jossain luki, niin pojan olis täytynyt kiikaroida jostain Vuorikadun vaaleista kerrostaloista tai sitten Käkikadun omakotitaloista.
Mutta ei sieltäkään reuman pihaan kyllä näe ja sitä paitsi sairaalan pääovi on sisäpihan puolella taloa johon ei kyl näe edes Rainiosta jossa oli varmaankin siihen aikaan vielä paljon vähemmän asutusta.

Sitten tuo hajupaikka jonka Kiiski ruksasi karttaan niin niillä kohdilla on paikka jossa loka-auto käy tyhjentämässä kuormansa, jo niin kauan ku minä muistan. Ja siinä kyl välil haiskahtaa ihan "kivasti".
Mutta osaako Kiiski kertoa tarkemmin et minkä tehtaan vieressä ja missä kohtaa tarkalleen on tuo mainitsemasi luola? En muista nyt ainakaan mitään luolaa nähneeni....

Joku ehdotti että Aili olis kävelly Flutingtehtaalle. Olis kyllä saanut hortoilla aika pitkän matkan Rautsaloon asti joten en kyl usko vaik sinne tehtaalle kyl sisään pääsee, ainakin joskus pääsi helposti. :)

Yliajoakin on ehdoteltu ja mielestäni sekin on yx vaihtoehto.
Siellä kun liikkuu välillä ketä sattuu.... Yleinen käsitys täällä on kun jotain hämärämpää on tekeillä, että "reuman taakse".
On voinut jäädä vaik rattijuopon alle ja kuski on pistäny Ailin kyytiin ja vieny vaikka kaatopaikalle tai johonkin reuman takana oleviin lampiin/järviin. Kaatopaikalle kun silloin pääsi milloin vain halusi, ei siel sillon ollu kun pelkkä puomi
nykyisen portin paikalla.

Mutta olen siis sitä mieltä että siellä uimahalliosaston alla on.
Vastaa Viestiin