Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

janita
Jane Marple
Viestit: 1017
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja janita »

Ärrkele kirjoitti:Veikkaan, että uhka on ollut samankaltainen kuin 9/11 iskuissa; eli muslimit kaapanneet lentokoneen ja uhanneet rysäyttää sillä johonkin kohteeseen missä paljon ihmisiä. Hornetit olleet valmiina ampumaan koneen alas.
Kuulostaa tosi varteenotettavalta veikkaukselta. Osaisitko veikata vielä kohteen, missä tossa Pirkkalan lentokentän lähellä olis paljon ihmisiä rysäytettäväksi, kuten WTC tornitaloissa NYCissä 9/11?
janita
Jane Marple
Viestit: 1017
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 5:58 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja janita »

Voin ihan kaikkien iloksi muuten kertoa, että kyseinen kone ei ole missään välissä ollut kaapattuna. Koneessa olleet lomalentolaiset eivät ole myöskään kokeneet missään vaiheessa turvattomuutta. Sattui olla frendi kyseisessä koneessa.

Toivottavasti noiden hävittäjien vierellä lentämiselle saadaan kuulla tarkka syykin lähipäivinä. Kun media kerran uutisoi asiasta, niin on tietty reilua kertoa loppuun.

Ilmailu on ilmailua. Jokainen sen harrastaja tietää, että kaikkeen sitä koskevaan hätävarjeluunkin suhtaudutaan potenssiin 100 , koska siinä missä tieliikenteessä jos vaikka autosta loppuu bensa, voi ohjata sivuun, eikä mene henkiä. Ilmassa se on vastaavassa tilanteessa vähän toinen juttu. Mitä suurempi kone ja enemmän ihmisiä, sen suuremmat riskit. Siksi näitä tilanteita varten jopa harjoitellaan. Ja turvataan ja hätävarjellaan...

Vielä tuli mieleen, että eikö viimeksi kun Suomi voitti jääkiekon MM olleet myös hornetit saattamassa joukkueen konetta lentäen rinnalla osan matkaa? Koska olivat samoihin aikoihin tulossa jostain lentonäytöksestä tms Suomeen...

*

En tiedä onko täällä ilmailun harrastajia miten, mutta jo poikkeukset tuulensuunnassa tai pienet muutokset kentällä saattavat aiheuttaa vaikka ilmatilaan ruuhkaa ja riskien minimoimiseksi joku isompi liikennelentokone saatetaan vaikka sitten ihan sellaisenkin vuoksi saattaa turvallisemmin perille lisänäkyvyydellä.

Esim. pienlentokoneet ohjataan Malmille pääsääntöisesti 2:n eri lähestymispisteen kautta, mutta kauniina kesäpäivänä saattaa olla niin paljon harrastajia ilmassa, että alkuperäisen kautta ei pääsekään ja lennonjohto saattaa käskeä toiseen lähestymissuuntaan, toiseen korkeuteen, tekemään ylimääräisen kierroksen ja väistämään täteen hitaampaa tai nopeampaa jne. Samoin hki-vantaan kentän tapahtumat vaikuttavat malmin lentoliikenteeseen ja toisinpäin.

Lentäminen on. Jos vaikka harrastaja ei palattuaan epähuomiossa kuittaa lentosuunnitelmansa mukaisesti palanneensa, kentällä on pelastusyksiköt jo valmiudessa.
Viimeksi muokannut janita, Ke Loka 26, 2016 3:13 am. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Pula-aho
Martin Riggs
Viestit: 620
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 1:58 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Pula-aho »

Toinen vaihtoehto on synkempi: kansalle valehdellaan. Mahdollisesti sekä Tampereella että Kajaanissa, tai jommassa kummassa, oli kyseessä selkeä vaaratilanne. Koneessa oli henkilö tai henkilöitä jotka uhkasivat konetta; joko juopunut turisti tai terroristi.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Periaatteessa on mahdollista, että kyseessä olisi epäonninen tilastosattumus ja tälle vuodelle on osunut matemaattisesti epätodennäköinen häiriö sekä edelliselle kuulle, että tälle kuulle Suomeen. Tämä vaan on niin epätodennäköistä matemaattisesti Suomen tilastohistoriaa tarkastellessa, että tästä ei varmaankaan ole kysymys.

Näitä uhkia, ilmoituksia, rikastuksia, kepposia yms. on vaan alkanut ilmestymään paljon sen jälkeen, kun 32500 vieraan vallan vihaista nuorta miestä ajeltiin busseilla Ruotsista Suomeen. Ja, koska Suomessa tiedotus on edelleen samalla tasolla kuin se oli Neuvostoliiton aikoihin niin todennäköisesti on ollut jonkinlainen pommiuhkaus, tai lentokoneenkaappausuhka olemassa. Ei ne hävittäjät ihan huvikseen pörrää Suomeen asti perässä, eikä poliisia kiinnosta haastatella ihmisiä, jos kyseessä on ollut tekninen vika ellei tekninen vika ole sitten IKEA-tasoa.

Niin ja jokainen on varmaankin arkisinkin kuullut hävittäjien pörinää Suomen ilmatilassa. Pilvien vuoksi ei näy, mutta yliäänikone kuuluu kyllä selvästi. NATO:n hävittäjiä ovat. Onko Suomen ilmatilassakin meneillään jokin harjoitus, josta on unohdettu kansalaisille kertoa?
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

janita kirjoitti:En tiedä onko täällä ilmailun harrastajia miten, mutta jo poikkeukset tuulensuunnassa tai pienet muutokset kentällä saattavat aiheuttaa vaikka ilmatilaan ruuhkaa ja riskien minimoimiseksi joku isompi liikennelentokone saatetaan vaikka sitten ihan sellaisenkin vuoksi saattaa turvallisemmin perille lisänäkyvyydellä.
Sillä oli jo Raskan päällä Rafalet saattajana... Eikä noita hävittäjiä todellakaan käytetä mihinkään "ruuhkien liikenteenohjaukseen" ja liikennelentokonetta huomattavasti pienempi, mahdollisimman vaikeaksi havaittavaksi tehty hävittäjä toki onkin erittäin hyvä antamaan "lisänäkyvyyttä".

Useammalla alan foorumilla on epäilty 7500 ja 7600 menneen sekaisin.
Väärällä jaksolla -> 7500 kun eivät saa yhteyttä (kun olisi pitänyt laittaa 7600) -> löytävät oikealle jaksolle -> takaisin 1066. Eivätkä kuittaa virhettä, kun eivät ole sen huomanneet/tajunneet tapahtuvan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
URSA
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11520
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja URSA »

janita kirjoitti:
Ärrkele kirjoitti:Veikkaan, että uhka on ollut samankaltainen kuin 9/11 iskuissa; eli muslimit kaapanneet lentokoneen ja uhanneet rysäyttää sillä johonkin kohteeseen missä paljon ihmisiä. Hornetit olleet valmiina ampumaan koneen alas.
Kuulostaa tosi varteenotettavalta veikkaukselta. Osaisitko veikata vielä kohteen, missä tossa Pirkkalan lentokentän lähellä olis paljon ihmisiä rysäytettäväksi, kuten WTC tornitaloissa NYCissä 9/11?
Luulisi kansainvälisen uutiskynnyksen ylittyvän, jos lähes 150 matkustajan kone putoaisi, vaikka se lentäisi pelkästään päin perunapeltoa.

Epähuomiossa tehty virhe ohjaamon puolella on tietenkin uskottava selitys koko epätavalliselle tapahtumalle, mutta haastatellaanko siinä tapauksessa kaikki lähes 150 matkustajaa? Eikä päästetä matkustajia pois koneesta ennen poliisien saapumista. Tietenkin uutisoinnissa voi olla virhe jossakin yksityiskohdassa, mutta silti vaikuttaa siltä, kuin "häiriö" olisi aiheutunut matkustamossa.

Matkustajien parissa kerrotaan levinneen huhu, että joku olisi painanut "kaappausnappulaa." Onko matkustajakoneessa edes sellaista matkustamon puolella? Toisaalta luulisi olevan, jos kone olisi kaapattu ja ohjaamo kaappaajan vallassa.
Avatar
Tackleberry
Adrian Monk
Viestit: 2734
Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Tackleberry »

Pula-aho kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on synkempi: kansalle valehdellaan. Mahdollisesti sekä Tampereella että Kajaanissa, tai jommassa kummassa, oli kyseessä selkeä vaaratilanne. Koneessa oli henkilö tai henkilöitä jotka uhkasivat konetta; joko juopunut turisti tai terroristi.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Periaatteessa on mahdollista, että kyseessä olisi epäonninen tilastosattumus ja tälle vuodelle on osunut matemaattisesti epätodennäköinen häiriö sekä edelliselle kuulle, että tälle kuulle Suomeen. Tämä vaan on niin epätodennäköistä matemaattisesti Suomen tilastohistoriaa tarkastellessa, että tästä ei varmaankaan ole kysymys.

Näitä uhkia, ilmoituksia, rikastuksia, kepposia yms. on vaan alkanut ilmestymään paljon sen jälkeen, kun 32500 vieraan vallan vihaista nuorta miestä ajeltiin busseilla Ruotsista Suomeen. Ja, koska Suomessa tiedotus on edelleen samalla tasolla kuin se oli Neuvostoliiton aikoihin niin todennäköisesti on ollut jonkinlainen pommiuhkaus, tai lentokoneenkaappausuhka olemassa. Ei ne hävittäjät ihan huvikseen pörrää Suomeen asti perässä, eikä poliisia kiinnosta haastatella ihmisiä, jos kyseessä on ollut tekninen vika ellei tekninen vika ole sitten IKEA-tasoa.

Niin ja jokainen on varmaankin arkisinkin kuullut hävittäjien pörinää Suomen ilmatilassa. Pilvien vuoksi ei näy, mutta yliäänikone kuuluu kyllä selvästi. NATO:n hävittäjiä ovat. Onko Suomen ilmatilassakin meneillään jokin harjoitus, josta on unohdettu kansalaisille kertoa?
Juu, kansalle valehdellaan. Ja luotetaan siihen, että kaikki koneessa olleet ovat juonessa mukana syystä X. :roll:
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Pääasia, että oli huti vaikka pari väärää hälyä noin kuukauden sisällä on kyllä epäilyttävää. Perinteisiä lentokonekaappareita(viekää minut kuubaan tai venäjälle yms) mahtani pänniä keskisuuresti wtc-isku. Sen jälkeen ei mahda sellaista matkustajajoukkoa löytyä, joka katselisi rauhassa sivusta, kun kaappari aseensa kanssa niin kehottaa. Tilanteessa tulisi nykyään tunne "vittu me kuollaan kaikki ja varmasti, mikäli emme poista tuota uhkaa". Rauhallinenkin hyvinvoija kykenee silloin usein vastarintaan, osa toki lamaantuu.

Todella hyvä ettei Treen koneessa tiedetty kriisiuhasta.

Treen siipiveikon koomisesta kotimatkasta tarkka kuvaus linkin takana saatavilla olevista faktoista kasattuna. En voi nyt poimia juttua talteen, sorry(metsäläinen metsässä metsäpuh. kaa). Hyvä artikkeli siis tässä kuvineen:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/poliis ... 20_konetta
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

URSA kirjoitti: Epähuomiossa tehty virhe ohjaamon puolella on tietenkin uskottava selitys koko epätavalliselle tapahtumalle, mutta haastatellaanko siinä tapauksessa kaikki lähes 150 matkustajaa? Eikä päästetä matkustajia pois koneesta ennen poliisien saapumista. Tietenkin uutisoinnissa voi olla virhe jossakin yksityiskohdassa, mutta silti vaikuttaa siltä, kuin "häiriö" olisi aiheutunut matkustamossa.
Siinä vaiheessa kun lentäjä on transponderiin tuon 7500 syöttänyt, ei paljon vakuuttelut jaksolla auta, vaan kuten tuossa kone oli koko loppu matkan hävittäjien seurannassa että pysyy reitillään.
Sama juttu poliisien kanssa. Varmistivat asian itse, eivätkä pelkkään ilmoitukseen luottaneet.

Jos häiriö olisi tullut matkustamosta, ei kone olisi lentänyt perille asti vaan se olisi laskeutunut lähimmälle soveltuvalle kentälle.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Selvennyksenä noihin transuihin ja koodareihin:
- Lentokoneet käyttävät transponderia näkyäkseen siviilitutkissa ja pitääkseen yhteyttä lennonjohtoon.
- Siviilitutka toimii radiosignaalilla, joka ei heijastu takaisin vaan vaatii transponderin vastauksen.
- Sotilastutkat näkevät kaikki lentokoneet, oli koneen transponderi päällä tai ei.


Radiohäiriötilanteissa ilma-aluksilla on mahdollisuus kertoa tilanteesta toisiotutkavastaajan eli transponderin nelinumeroisella koodilla. Normaalisti tätä tunnusta käytetään ilma-alusten yksilöimiseen lennonjohdon SSR-toisiotutkille (Secondary Surveillance Radar).
Transpondereihin voidaan siis syöttää erilaisia koodeja, mitä ne sitten lähettävät ulospäin. Kansainvälisessä ilmailussa kolmea koodia käytetään erilaisiin hätätilanteisiin:
- 7700 = yleiset hätätilanteet
- 7600 = kommunikointihäiriö/radiohäiriö
- 7500 = kaappaus tai vastaava

Se malesialainen kone, jota ei ole vieläkään löydetty, lensi transut pimeenä - samoin taisi seilata se rahtilaiva M/S Arctic Sea, mikä Itämerellä kaapattiin.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
Radiopuhelin
Theo Kojak
Viestit: 1182
Liittynyt: Pe Tammi 13, 2012 12:06 am

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Radiopuhelin »

Ärrkele kirjoitti: Veikkaan, että uhka on ollut samankaltainen kuin 9/11 iskuissa; eli muslimit kaapanneet lentokoneen ja uhanneet rysäyttää sillä johonkin kohteeseen missä paljon ihmisiä. Hornetit olleet valmiina ampumaan koneen alas.
Ja nytkö valtamedia salaa että lentokone kaapattiin oikeasti? Ja muslimit eivät sitten itsemurhanneetkaan itseään ja koneessa olijoita koska kone olisi ammuttu jolloin kaikki olisivat jokatapauksessa kuolleet? Hieman, miten sen nyt kauniisti sanoisia, erikoinen ajatus

Koneessa olijat ovat myös ilmeisesti valehdelleet ettei konetta kaapattu, koska ovat suvakkeja
teppo
Perry Mason
Viestit: 3959
Liittynyt: La Heinä 21, 2007 5:38 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja teppo »

Ärrkele kirjoitti: Veikkaan, että uhka on ollut samankaltainen kuin 9/11 iskuissa; eli muslimit kaapanneet lentokoneen...
Nyt on kyllä sen verran harvinainen näkemys 9/11 -tapahtumista että ei esim. Magneettimediasta löydy.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3860
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Luupää »

janita kirjoitti:
Ärrkele kirjoitti:Veikkaan, että uhka on ollut samankaltainen kuin 9/11 iskuissa; eli muslimit kaapanneet lentokoneen ja uhanneet rysäyttää sillä johonkin kohteeseen missä paljon ihmisiä. Hornetit olleet valmiina ampumaan koneen alas.
Kuulostaa tosi varteenotettavalta veikkaukselta. Osaisitko veikata vielä kohteen, missä tossa Pirkkalan lentokentän lähellä olis paljon ihmisiä rysäytettäväksi, kuten WTC tornitaloissa NYCissä 9/11?
Päivänselvä juttuhan tämä on. Ei tarvitse edes veikata. Tämä oli ilman muuta WTC-kopsu Suomen oloihin skaalattuna, tähtäimessä Näsinneula huipulla pyörivine isoine ravintoloineen. Ei ole kaukana Pirkkalasta.

Läheltä piti!
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Avatar
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11798
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Jostain syystä minua ei hirveästi naurata, jos matkustajakoneesta tulee kaapattu-koodi jossain ranskan liepeillä, olkoot se matkalla minne hyvänsä. Sen verran noita putkia tulee käveltyä läpi.

Määränpää voi olla vaikka se tre, mutta seuraavan kerran, kun käytte kanariansaarilla tai turkkilaista parasiittia haistamassa ja köyhyyttänne lievittämässä, miettikää hetki sitä matkanopeutta - aika nopsaa vaihtuu kohde toiseksi, vai mitä?!

Ymmärrän, että se on vaikeaa.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
URSA
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11520
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja URSA »

Oikeastaan nuo 149 matkustajaa selvisivät vähällä, vaikka poliisi haastatteli ja otti kaikkien tiedot ylös.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1477545574607
Jos kaapattu kone lähestyy ydinvoimalaa tai kaupungin keskustaa, se ammutaan alas – HS kertoo, miten päätös tehdään Suomessa

Tällä viikolla Suomessa nähtiin poikkeuksellinen tapaus, kun ilmavoimien Hornet-hävittäjät lensivät matkustajakoneen kiinni ja saattoivat sen aina Tampere-Pirkkalan lentokentälle.
Kotimaa 27.10.2016 19:30

Helsingin Sanomat

Kuvitellaan tilanne, jossa Suomen ilmatilassa oleva matkustajakone täynnä satoja siviilejä poikkeaa lentoreitiltään ja ottaa suunnan kohti ydinvoimalaa tai suuren kaupungin keskustaa.

Hornetit lentäisivät koneen kiinni nopeasti. Jossain vaiheessa, jos kone ei muuttaisi kurssiaan, se ammuttaisiin alas.

Esimerkki on hurja, mutta mahdollinen. Tällä viikolla Suomessa nähtiin poikkeuksellinen tapaus, kun ilmavoimien Hornet-hävittäjät lensivät matkustajakoneen kiinni ja saattoivat sen aina Tampere-Pirkkalan lentokentälle.

Tampereen poliisin mukaan suuri hälytysoperaatio perustui häiriöön, jonka mukaan Malagasta Suomeen palannut kone olisi mahdollisesti kaapattu. Koneessa oli 149 matkustajaa.

Vuonna 2005 säädetyn lain nojalla kaapattu kone voidaan poikkeustapauksessa ampua alas. HS:n tietojen mukaan myös Tampereelle laskeutuneen koneen seuranta saattoi liittyä siihen, että koneen alasampumiseen varauduttiin.

Miten lähellä koneen pitää olla asutusta tai kriittistä infrastruktuuria, ennen kuin se ammutaan alas?

”Ei sitä voi sanoa suoraan. Jos kone esimerkiksi suuntaa kohti Loviisan ydinvoimalaa ja on 50 kilometrin päässä, päätös pitää jossain vaiheessa tehdä”, sanoo poliisitarkastaja Ari-Pekka Calin poliisihallituksesta.

”Kaikki tietävät, mitä siitä seuraa, jos ydinreaktori sulaa tai vahingoittuu. Siinä saattaa miljoonien ihmisten henki olla vaakalaudalla.”

Calinin mukaan päätös tehdään poliisin arvion perusteella.

”Jos tulee tällainen niin sanottu renegade-tapaus, että kone on terroristien toimesta kaapattu, poliisi alkaa välittömästi laatimaan uhka-arviota.”

Poliisin ylimmässä johdossa on päivystys vuorokauden ympäri. Sieltä tieto kaappaustilanteesta etenee ministereille ja tasavallan presidentille. Jos tilanne on niin kiireinen, ettei hallitus ehdi kokoontua, tapahtuu yhteydenpito sisä- ja puolustusministeriöiden välillä.

Kun poliisi arvioi tarvitsevansa tavanomaista suurempaa aseellista voimaa koneen pysäyttämiseksi, se pyytää puolustusministeriöltä virka-apua.

”En puhu nyt mistään rynnäkkökivääreistä tai muista vastaavista, vaan järeämmästä sotilaallisesta aseistuksesta”, Calin kertoo.

Käytännössä kyse voi olla esimerkiksi ilmatorjunnasta tai hävittäjistä.

Virka-avusta päättää puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) tai tarvittaessa hänen sijaisensa.

Sen jälkeen pallo siirtyy tilannetta kentällä johtavalle poliisille, yleisjohtajalle. Puolustusvoimat taas päättää, miten kone ammuttaisiin alas, hävittäjillä vai ilmatorjunta-aseilla.

”Poliisin yleisjohtaja tietää, että hänellä on käytössään puolustusministeriön voimakeino. Hän tekee viime kädessä kiireellisessä tapauksessa päätöksen, käyttääkö sitä vai ei”, Calin sanoo.

Kiireellisessä tilanteessa matkustajakoneen alasampumisesta päättää siis viime kädessä kentällä operaatiota johtava poliisi, ei kukaan poliisin, puolustusvoimien tai politiikan ylimmästä johdosta. Tosin poliisin ylimmän johdon päivystävä jäsen voi kumota ampumispäätöksen.

”Se olisi erittäin, erittäin hankala päätös. En mielelläni itse olisi siinä roolissa”, Calin pohtii.

Lain mukaan voimakeinojen käytön on oltava välttämätöntä yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja tai suuren ihmismäärän henkeä välittömästi uhkaavan vakavan vaaran torjumiseksi.

Ydinvoimalan ja kaupungin keskustan lisäksi mahdollisia kohteita, joissa koneen alasampuminen voisi tulla kysymykseen, voisivat Calinin mukaan olla esimerkiksi matkustajalaiva tai isompi yleisötapahtuma. Käytännössä mikä tahansa paikka, jossa on iso joukko ihmisiä.

Calin ei kerro, miten nopeasti kaapattu kone voitaisiin pudottaa, koska tieto on salaista.

Olennaista on tietysti selvittää, että kone on aidosti kaapattu.

”Tämä on kriittinen kysymys ja se pyrittäisiin kaikin viranomaisten käytettävissä olevin keinoin saamaan selville.”

Yksi keino on se, että hävittäjät kuvaavat koneen sisälle.

Calinilla ei ole tiedossa, että Suomessa olisi edes varauduttu koneen alasampumiseen. Tampereen tapausta hän ei tunne, mutta pitää sitä erittäin harvinaisena.
Lentopostin sivulta (linkki aiemmin tällä sivulla):
Iltalehden videon perusteella Small Planetin siivellä lensi loppumatkan Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18C -monitoimihävittäjä. Iltalehden kuvakaappauksen perusteella QRA-päivystyskoneessa (Quick Reaction Alert) oli aseistuksena lämpöhakuisia AIM-9 Sidewinder ja tutkahakuisia AIM-120 AMRAAM -ohjuksia.
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3860
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Suuri poliisioperaatio Tampereen lentokentällä

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Alkaa olla Suomen viranomaisten kannalta taputeltu tämä huima seikkailu.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016103 ... 8_uu.shtml
Poliisi: Malagan-lennon kaappausviesti lähti koneesta

Maanantai 31.10.2016

Sisä-Suomen poliisi on päättänyt lennnon LLX5288 johdosta käynnistetyn esiselvityksen.

Viimeviikkoinen Malagasta saapuvan lennon kaappausepäily johtui koneesta lähteneestä viestistä, kertoo Sisä-Suomen poliisi. Kone oli viestin lähtemisen aikaan Ranskan ilmatilassa. Koodin lähtemisen syy ei poliisille selvinnyt.

Aiheeton kaappausepäily aiheutti viime viikolla Tampere-Pirkkalan lentokentällä mittavan poliisioperaation. Small Planet -lentoyhtiön kone oli tulossa Malagasta tiistaian 25. lokakuuta ja laskeutui kello 18:00 Tampere-Pirkkalan lentokentälle. Lentokentälle saapui lukuisia poliisipartioita, sillä epäiltiin, että koneessa olisi mahdollinen kaappaustilanne.

Poliisi on nyt saanut riittävät tiedot ja niiden perusteella on pääteltävissä, että koneen kaappausta ilmaiseva koodi on lähtenyt koneesta sen ollessa Ranskan ilmatilassa. Koodin lähtemisen syy ei ole tiedossa. Ranskan ilmailuviranomaiset tekevät siltä osin jatkotutkinnan, jos se on tarpeellista.

Koneeseen on kaappauskoodin lähtemisen jälkeen oltu yhteydessä sekä lennonjohdosta että tarkistuslennon tehneestä ranskalaisesta hävittäjästä. Koneesta saatujen tietojen perusteella sen sallittiin jatkaa matkaa määränpäähänsä Tampereelle.
Kuva
Huvituskuvaa. Kuvan hybridikone ei liity tapaukseen.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Vastaa Viestiin