Sepäs siinä on, että kääntyvä auto tekee viimeisen päätöksen alkaa kääntymään vain 2-3 sekuntia ennen varsinaista kääntymisen aloitusta. Sitä ennen on toki tapahtunut paljon kääntymistä valmistelevaa työtä, kuten alettu hidastaa vauhtia, laitettua vilkkua päälle ja arvioitua liikennetilannetta yms. Mutta viimeinen päätös kääntymisen aloituksesta tulee vain sekunteja ennen ja siinä yleensä vielä arvioidaan riskit; tuleeko autoja vastaan, onko sivutie vapaana ja periaatteessa myös katsaus sivupeileihin ettei takaa tule kaahareita tai poliiseja. Poliisi on voinut olla jo peruuttamattoman matkan päässä kolaripaikasta, koska oletus on varmasti ollut että syksyn pimeydessä hohtavat valot olisivat vaikuttaneet kääntyvän auton päätökseen keskeyttää käännös ja tehdä tietä hälytysajoneuvolle. Puhutaan ainoastaan 2-3 sekunnin aikajänteestä.Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Loka 27, 2025 10:04 amNo saman letkan kaahari niitä autoja ohitti? Eli saman päätöksen se kaahari on tehnyt joitakin sekunteja aikaisemmin.VPH kirjoitti: Ma Loka 27, 2025 9:58 amMahtoikohan kaahari tehdä mitään päätöstä, ainakin vaikutti melkoisen reikäpäältä kun päätti lähtee poliisia karkuun. Tuosta risteyksestä kääntyy perjantai-iltana ehkä yksi auto tunnissa, koska Untamalan kylässä on vain muutama talo. Eli ei nyt älytöntä kääntyvää liikennettä tiedossa.Pulha-Meltti kirjoitti: Ma Loka 27, 2025 9:17 am Jostain syystä se kaahari, jota jahdattiin ehti kuitenkin tehdä päätöksen eikä aiheuttanut kuolemankolaria? Mikäli poliisi ei ollut 100% väärässä tässä tilanteessa niin sitten vaan maijan tieliikennevideo ajankohdalta julki.
Vielä pahempi, jos poliisilla tiedossa, että alueella yksi auto kääntyy tunnissa kotiinsa ja ajoi sen kylkeen sitten..
Ainakin itse olen monesti ollut tilanteessa, jossa ambulanssi tai paloauto on ajanut viereistä kaistaa ohi valtatiellä. Välillä risteysalueilla ja välillä ei, mutta yhtä kaikki minulle ei tulisi mieleenkään kääntyä vasemmalle vastaantulevien kaistan ohi jos joku auto koittaisi tehdä ohitusta risteysalueesta huolimatta. Näitä järjenköyhiä risteysalueella ohittavia bemarikuskejakin löytyy valitettavan paljon. Hälytysajoneuvojen tullessa takaa ohi olen kyllä suosiolla vetänyt pientareen puolelle vaikka olisi ollut tarve kääntyä vasemmalle ja tarvittaessa jatkanut matkaa suoraan ja käyttänyt vaihtoehtoista reittiä.