Kanteluni oikeuskanslerille Tehyn sopimuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Ihraponnari kirjoitti:En tuota kirjelmää vielä lukenut, mutta kommentoin noin yleisesti heti asiasta.
Olisit lukenut. Siellä on linkit aikaisempaankin Tehy-kirjoitukseeni, jossa kommentoin juurikin niitä asioita, joista tässä puhut.
On naurettavaa, että ei-TEHYläiset vaativat nyt tasa-arvoa ja heille samoja korotuksia, kuin TEHYläisillekin. Vuosia ovat olleet kuulumatta liittoon (maksamatta liiton jäsenmaksua) ja silti liitto on neuvotellut sopimukset, jotka ovat koskeneet myös liittoon kuulumattomia. Liiton maksut maksaneet ovat aina saaneet kuitenkin saman sopimuksen.
- Liittoon kuulumattomat ovat myöskin joutuneet hyväksymään Tehyn neuvotteleman paskasopimuksen aina ennenkin. Ilman Tehyä olisi voinut olla parempi sopimus.
- Ei ole liittoon kuulumattomien vika, että työehtosopimussysteemi on näin syvältä kuin mitä se on.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
markja
Adrian Monk
Viesti:

murhavaari kirjoitti:Lisäksi jenkeissä on aika paljon ihmisiä jotka eivät tule toimeen yhdellä työllä vaan joutuvat tekemään kahta/kolmea duunia. Työajat ovat muistaakseni pidemmät ja lomat lyhyemmät.
Niin ja Suomessa on hitosti ihmisiä jotka eivät tee työtä lainkaan, koska sossu maksaa kaiken. Toisaalta jenkkilässä tuo "eivät tule toimeen" tarkoittaa, että eivät tule toimeen yhtä hyvin kuin yleensä muut jenkkilässä tulevat...suomalainen keskiluokkainen on ostovoimansa perusteella USA:n köyhälistöä...
Ymmärrätkö mitä vaikutuksia esim. työttömyyteen ja kilpailukykyyn tuolla on?
Toki ymmärrän. Etkö sinä ymmärrä?
Sinä siis haluat työttömyyttä ja huonoa kilpailukykyä, sinusta ne on hyviä juttuja, vai miksi sitten kannatat systeemiä, joka aiheuttaa juurikin nuo asiat?!?
Niinpä ja kaikki muut kärsivät niistä. Onko oikein, että pieni vähemmistö hyötyy ja muut kärsivät?
Minä en näe kyllä siinä kenenkään kärsivän jos on sovittu että aloittelevan insinöörin palkka on 2500 eur/kk.
Sinun subjektiiviset mielipiteesi eivät ole objektiivisia tosiasioita.
Kärsijöitä ovat esim. työttömät, laajemmin ajateltuna kaikki veronmaksajat, yritykset heikon kilpailukyvyn vuoksi, jne. Lisäksi kärsijöinä on yksilönvapaus, kun ihmiset eivät voi itse neuvotella palkoistaan ja työehdoistaan.
Se kun ei ole minulta mitenkään pois.
Onpa kovin itsekästä ajattelua - antaa tapahtua vaan vääryyden, kunhan se ei ole multa pois niin ei haittaa. Just.
Itse asiassa, se ON sinultakin pois, koska joudut maksamaan korkeampia veroja tuosta seuraavan työttömyyden ja heikomman kilpailukyvyn vuoksi.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

markja kirjoitti:
Tampereen Tyttö kirjoitti:Minullekaan ei mitenkään kuulu, onko työnanatajani työnantajaliiton-, vapaamuurarien- tai jonkun salaseuran jäsen.
En tarvitse sellaista tietoa, ei kuulu minulle. Työnantajalle ei vastaavasti minun "kerhoni".
Miksi vaihdoit puheenaihetta?
Voitko vastata tähän kiitos:"Seuraako tästä, että sinulla on oikeus PAKOTTAA kaikki työnantajat siihen, että he eivät saa päättää? Minusta ei. Sä taidat olla toista mieltä. Sunsta sulla on oikeus pakottaa muut tekemään kuten sinä haluat tehtävän, sen sijaan että antaisit muiden valita vapaasti."
Milloin olen (häh, olkinukke jne.) sanonut , että minulla on oikeus PAKOTTAA kaikki työnantajat siihen, että he eivät saa päättää??
:D
Minulla ei vain yksinkertaisesti ole oikeutta vaatia työnantajaa kuulumaan mihinkään kerhoihin, eikä myöskään oikeutta vaatia työnantajaa olemaan kuulumatta kerhoihin.
Ja sama pätee myös minun kerhojeni suhteen, ei kuulu työnantajalle kuulunko vai enkö kuulu johonkin.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
murhavaari
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

Kärsijöitä ovat esim. työttömät, laajemmin ajateltuna kaikki veronmaksajat, yritykset heikon kilpailukyvyn vuoksi, jne. Lisäksi kärsijöinä on yksilönvapaus, kun ihmiset eivät voi itse neuvotella palkoistaan ja työehdoistaan.
Unohdat myös sen että työnantajat ja varsinkin teollisuus pitää yhteistä sopimista myös hyvänä asiana. Pitkien sopimusten aikana lakkoja on vähän, ja työvoimakustannusten laskeminen on helposti ennakoitavaa. Sinun liberaalihaavekuvissahan ei toki ole lakkoja, koska kaikki tekevät itse omat sopimuksensa ja minkänlaista joukkovoimaa ei voi olla.

Suomessa tällä hetkellä työttymyys on pitkälti rakenteellista, esim. on aivan yksi ja sama miten palkka on sovittu jos vaihtoehto on siirtää esim. tehdas kiinaan. Sellaista kilpailukykyä ei tänne saada ihan helposti rakennettua.

Mielenkiintoiseksi asiaa menee kun aletaan siirtämään esim. teknisten alojen tuotekehitystä aasiaan. Korealainen insinööri on suomalaista aika paljon halvempi ja työnlaadussakaan ei välttämättä ole suurta eroa.
Onpa kovin itsekästä ajattelua - antaa tapahtua vaan vääryyden, kunhan se ei ole multa pois niin ei haittaa.
Edellenkään en näe vääryyttää siinä että on yhteisesti sovittu että ammattilaisen peruspalkka on tietyllä tasolla. Jos joku saa enemmän se on hyvä asia. Sinun on ehkä vaikea ymmärtää edelleenkin sitä että normaaleissa yrityksissä eri ihmiset saavat samasta työstä eri palkkaa. Jotkut saavat enemmän kuin toiset, syitä on monia. Minusta se on ihan ok, mutta en pidä reiluna sitä että ihmisille maksettaisiin reilusti alle alan yleisen tason.

Sinä saat minun puolestani myös itkeä siitä että et voi itse sopia palkkaasi, minua ei todellakaan kiinnosta. Moni muu kyllä voi ja pystyy niin tekemään ja saa enemmän rahaa kuin joku sopimus määrää. Syynä on se että työnantaja laskee kannattavaksi maksaa joillekin enemmän, koska he omalla työllään myös tuovat sen rahan taloon. Silloin kaikki voittavat, firma saa voittoa, työläinen rahaa ja valtio/kunta verotuloja. Se jos mikä nostaa kilpailukykyä ja vähentää työttymyyttä. Ymmärrän että asiaa on vaikea sisäistää jos on tottunut olemaan pääasiassa julkisella sektorilla töissä. Tai jos tuntee huonosti eri alojen työelämää.

Nostan todella olematonta hattuani sinulle että näet vääryyksiä ja koetat niitä korjata, kuten alunperinkin sanoin sinun poliittinen urasi on vain kovin lyhyt jos näet että työntekijöiden ammattiliittoihin kuuluminen olisi merkittävä este suomen kilpailukyvylle ja se poistamalla meillä olisi asiat merkittävästi paremmin.

Nämä ovat toki vain minun omia mielipiteitäni, jotka ovat tasan yhtä arvokkaita kuin sinunkin.
markja
Adrian Monk
Viesti:

murhavaari kirjoitti:Unohdat myös sen että työnantajat ja varsinkin teollisuus pitää yhteistä sopimista myös hyvänä asiana.
Salli mun nauraa! Joillakin erityisaloilla voipi olla, että jotkut työnantajat suosivat sitä, koska sitä kautta palkkakilpailu pysyy minimissä (ja aloilla, joilla on huutava ammattitaitoisen työvoiman pula eivät palka pääse kovin nousemaan).
Sinun liberaalihaavekuvissahan ei toki ole lakkoja, koska kaikki tekevät itse omat sopimuksensa ja minkänlaista joukkovoimaa ei voi olla.
Voi olla jos siitä on erikseen työsopimuksessa sovittu jotain.
Suomessa tällä hetkellä työttymyys on pitkälti rakenteellista, esim. on aivan yksi ja sama miten palkka on sovittu jos vaihtoehto on siirtää esim. tehdas kiinaan.
Täyttä roskaa.
Jos suomiduunarit suostuisivat tekemään töitä pienemmällä palkalla niin tuota ongelmaa ei olisi. Nyt palkkakustannukset ovat niin suuret että firmat siirtävät toiminnan muualle. Ja kun tulee pienikin notkahdusta taloudessa niin palkat eivät missään tapauksessa jousta alaspäin - sillä seurauksella että firmat menevät konkurssiin (kuten 90-luvun alussa tapahtui)!
Edellenkään en näe vääryyttää siinä että on yhteisesti sovittu että ammattilaisen peruspalkka on tietyllä tasolla.
Et tajua sitten millään, että kyseessä ei ole mikään YHTEISESTI (esim. minä en ole sopinut niin) eikä varsinkaan SOVITTU (kyse on valtion suojeluksessa tehdyistä sopimuksista ay:n erityisoikeuksin) asia. Kyseessä on porukan X pakottama systeemi.
en pidä reiluna sitä että ihmisille maksettaisiin reilusti alle alan yleisen tason.
Miksi ei? Jos henkilön X työpanoksen arvo ei ole niin suuri kuin keskimäärin alalla on. Silloin hänelle pitäisi maksaa pienempää palkkaa. Jos ei makseta, häntä ei työllistetä, koska firman ei kannata palkata tappiota tuottavaa työntekijää.
Sinä saat minun puolestani myös itkeä siitä että et voi itse sopia palkkaasi, minua ei todellakaan kiinnosta.
Noniin, tulihan se sieltä. Myönnät siis, että olet hyvin itsekäs ihminen, eikä sinua kiinnosta muiden yksilönvapauden loukkaukset pätkääkään. Kunhan SULLA on asiat "hyvin" ja kunhan asiat ylipäätään toimivat kuten SINÄ haluat niiden toimivan ja kunhan SINÄ saat pakottaa muut tekemään kuten SINÄ haluaisit niin kaikki on sunsta hyvin. Todella, todella itsekästä käytöstä kerta kaikkiaan.
jos näet että työntekijöiden ammattiliittoihin kuuluminen olisi merkittävä este suomen kilpailukyvylle ja se poistamalla meillä olisi asiat merkittävästi paremmin.
Taasko pitää vääristellä sanomisiani? Häh?
En minä ole vaatinut, että työntekijät eivät saisi kuulua ammattiliittoihin. Pässi. Olen sanonut, että valtion ei pitäisi antaa ay:lle mitään erityisoikeuksia ja vapauksia. Kaiken pitäisi perustua vapaaehtoisiin sopimuksiin ja niistä kiinni pitämiseen. Kun niin tehtäisiin, eri firmat voisivat ottaa erilaiset käytännöt ay:n suhteen ja eri ihmiset eri käytännöt eri firmojen suhteen jne.
Nämä ovat toki vain minun omia mielipiteitäni, jotka ovat tasan yhtä arvokkaita kuin sinunkin.
Jos ja kun sinun mielipiteesi ovat vain hatustasi repimiä heittoja, vailla mitään loogisia tai asiaperusteluja (kuten ne tuntuvat olevan), ne eivät ole "yhtä arvokkaita" kun minun loogiset ja asiaperusteluita kuhisevat mielipiteeni. Sinä olet väärässä, yksinkertaisesti. Jos pystyisit esittämään hyviä perusteluita ja faktoja, voisit olla oikeassa. Kun et, niin et. (Vai tarkoitatko, että sinulla kyllä on kovin hyvin perusteltuja näkemyksiä ja asiatietoa, mutta et vain "viitsi" kirjoittaa niitä tänne mielipiteesi tueksi? Hah.)
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

no, kun kerran olet palkannut paljon tehyn lakimiehiä paremman juristin niin, kerrohan kuinka paljon enemmän se tulee maksamaan sulle kuin tehyn jäsenmaksu.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
murhavaari
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

markja kirjoitti:Täyttä roskaa.Jos suomiduunarit suostuisivat tekemään töitä pienemmällä palkalla niin tuota ongelmaa ei olisi. Nyt palkkakustannukset ovat niin suuret että firmat siirtävät toiminnan muualle.
Olet toisaalta oikeassa tässä. Otetaanpa esimerkki. Tehdas työläinen maksaa työnantajalle kuukaudessa kaikkine kuluineen 200 USD tai työläinen maksaa työnantajalle kaikkine kuluineen kuukaudessa 3300 USD. Uskotko ihan oikeasti että suomessa duunarit suostuvat joustamaan palkoistaan noin paljon?

Tai jos tuo esimerkki on liian ikävä niin voit kokeilla millaisen yhtälön saat aikaan jos mainitut summat ovat 800 USD ja 2800 USD.

Miksi ei? Jos henkilön X työpanoksen arvo ei ole niin suuri kuin keskimäärin alalla on. Silloin hänelle pitäisi maksaa pienempää palkkaa. Jos ei makseta, häntä ei työllistetä, koska firman ei kannata palkata tappiota tuottavaa työntekijää.

Otetaanpa esimerkki taas. Aloitteleva hoitaja ei osaa työtään, kun on suoraan koulusta tullut. Hänelle voisi tehokkuuden puolesta maksaa palkkaa 150 eur/kk. Hoitaja ei tuolla voi tulla toimeen eikä hän tule työllistymään. Kuka tässä tapauksessa voittaa?

Noniin, tulihan se sieltä. Myönnät siis, että olet hyvin itsekäs ihminen, eikä sinua kiinnosta muiden yksilönvapauden loukkaukset pätkääkään.
Väärin, minua ei vaan kiinnosta lukea sinun kitinääsi siitä ettei voi/et osaa sopia palkkaasi itse. Minä ja moni voidaan, joten me muut emme koe asiaa niin suureksi vääryydeksi kuin sinä. Lisäksi sinulle on kerrottu vaihtoehtoja.

markja kirjoitti: Taasko pitää vääristellä sanomisiani? Häh

Vapaaseen sopimiseen kuuluu kuitenkin myös se, että työnantajan ei tarvitse tehdä työsopimusta ammattiliittoon kuuluvan kanssa tai työnantaja voi tehdä sopimuksen, joka kieltää jatkossakaan liittymästä ammattiliittoon jne. tms.

En minä ole vaatinut, että työntekijät eivät saisi kuulua ammattiliittoihin. Pässi. Olen sanonut, että valtion ei pitäisi antaa ay:lle mitään erityisoikeuksia ja vapauksia. Kaiken pitäisi perustua vapaaehtoisiin sopimuksiin ja niistä kiinni pitämiseen. Kun niin tehtäisiin, eri firmat voisivat ottaa erilaiset käytännöt ay:n suhteen ja eri ihmiset eri käytännöt eri firmojen suhteen jne.

Meillä on varmaan sitten lukutaidossa eroa niin paljon että tätä keskustelua on turha jatkaa.

Hyvää joulua.
markja
Adrian Monk
Viesti:

murhavaari kirjoitti:Uskotko ihan oikeasti että suomessa duunarit suostuvat joustamaan palkoistaan noin paljon?
Tässä näkyy se perustavaa laatua oleva ero meidän ajattelussa, että minusta meidän ei pidä eikä tarvitse kysyä sitä duunareilta tai ottaa huomioon heidän mielipidettään asiassa. Annetaan markkinoiden päättää. Jos duunarille ei kelpaa pienempi palkka - tervemenoa työttömäksi sitten jos kerran hinnoittelee itsensä ulos työmarkkinoilta. Mitään työttömyysturvaa ei tietenkään verovaroista pidä maksaa. Siinä sitten miettii kun alkaa nälkä kouria mahassa että kannattaisko sittenkin tinkiä omista vaatimuksistaan hiukan...

Sama juttu se on, jos mä alan vaatia, että ei piru, mulle pitää maksaa 12000 euroa siivoajan hommista eikä kukaan niin hullu ole että maksaisi. Onko se "väärin" etten saa "ansaitsemaani" palkkaa siivoushommista? Pitääkö veronmaksajien maksaa mulle niin paljon tukea että voin saada sen 12000 euroa kuussa? Pitääkö työnantajat pakottaa maksamaan mulle 12000 euroa kuussa? Ei hitossa. Aivan sama juttu tässäkin tapauksessa.
Otetaanpa esimerkki taas. Aloitteleva hoitaja ei osaa työtään, kun on suoraan koulusta tullut. Hänelle voisi tehokkuuden puolesta maksaa palkkaa 150 eur/kk. Hoitaja ei tuolla voi tulla toimeen eikä hän tule työllistymään. Kuka tässä tapauksessa voittaa?
Ristiriitainen ja epälooginen väite.
Jos hoitaja ei tulisi toimeen, hän ei tekisi sitä työtä. Jos sitä työtä ei tehtäisi, sen arvo nousisi kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti korkeammaksi, eli siitä maksettaisiin enemmän palkkaa...niin paljon, että riittävä määrä ihmisiä olisi valmis tekemään sitä työtä.

Pieni palkka alalla X taas on signaali ihmisille siitä, että ei kannata opiskella sille alalle töihin. Tämä taas vähentää työvoimaa siltä alalta, ja kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan taas vastaavasti nostaa palkkoja sillä alalla -> joka taas nostaa ihmisten intoa hankkiutua sille alalle töihin jne. jne. Tasapaino löytyy automaattisesti markkinamekanismien avulla, eli tilanne, jossa sillä alalla kannattaa tehdä aina töitä, mutta toisaalta sillä alalla ei makseta "ylihintaa" työstä. Kaikki voittavat.
Minä ja moni voidaan, joten me muut emme koe asiaa niin suureksi vääryydeksi kuin sinä.
Juuri kuten sanoin. Sinua ei kiinnosta se, että on vääryyttä ja yksilönvapautta loukataan. Sinua kiinnostaa vain se, että sinuun ei tässä asiassa kohdistu vääryyttä eikä sinun yksilönvapauttasi loukata. Hyvin itsekästä ajattelua, kuten sanoin. Etkö itsekään tajua sitä?

En minä hyödy mitenkään siitä, että esimerkiksi siivoajat ja insinöörit voisivat hyötyä paljonkin vapaasta sopimisesta. Siltikin minä kannatan sitä, että he saisivat sopia vapaasti. Miksi? Koska se on oikein, koska se kuuluu heidän yksilönvapauteensa ja oikeuteensa. Vaikka minä en siitä mitään hyödy tai kärsi (ainakaan suoranaisesti). Tässä se olennainen ero meidän ajatusmaailmassa.
Meillä on varmaan sitten lukutaidossa eroa niin paljon että tätä keskustelua on turha jatkaa.
Ei, sinulla on vain ymmärryksessä, koska toistuvasti vääristelet räikeästi sanomisiani.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Mutta olisiko mahdollista, että työn tarjoaja olisi valmis tinkimään osaamiseta palkan kustannuksella?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Tampereen Tyttö kirjoitti:Mutta olisiko mahdollista, että työn tarjoaja olisi valmis tinkimään osaamiseta palkan kustannuksella?
Vapaassa sopimisessa - tietysti. Miksi ei olisi?
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Tässä esittämässäsi yhteiskuntamallissa on mielestäni paljon yksityiskohtia, jotka tekevät ihmisen toimeentulosta, sekä elinoloista yleensäkin turvattoman.
Olen itse sitä mieltä, että heikkojen asema jäisi liiaksi muiden ihmisten hyväntahtoisuuden varaan.

Samaten mietityttää, että jos meidän pitäisi tehdä työtä sillä palkalla, jonka työnantaja suostuisi maksamaan, hän yhtä hyvin teettäisi työn vaikkapa Kiinassa, jossa työntekijöitä on paljon enemmän, ja työ tehtäisiin todennäköisesti halvemmalla.
Siihenhän nytkin toisinaan mennään, lopputulos nähtäneen kymmenen vuoden sisään. Olemme myyneet paperikoneet Brasiliaan ja Kiinaan, nyt he ottavat markkinat, selvä se.

Eikö meidän kannattaisi vahvistaa kansallista yhtenäisyyttämme, yrittää kehittää innovaatioita, kouluttaa lapsemme ja pitää kiinni yhteiskunnallisista arvoistamme?

Se mikä Pohjoismaisessa hyvinvointikulttuurissa on hyvää ja säilyttämisen arvoista, on juurikin hyvät kouluttautumis mahdollisuudet, lasten hyvä terveys, turvallisuus ja tasa-arvo.
Tasa-arvohan on myös tasa-arvoa eri yhteiskuntaluokkien kesken, äänioikeutta, sosiaaliturvaa, koulutusta ja terveyspalveluja, ei vain miehet vastaan naiset.
Kaikista palveluista löytyy porsaanreikiä ja heikkouksia, mutta heikompaa on kuitenkin ajateltu ja otettu huomioon.

Lopuksi vielä vähän Ot-kysymys? Kerrotko vielä, mihin suuntauduit sairaanhoitaja(AMK) koulutuksessa?
Oli epäselvyyttä, enkä sivuiltasi löytänyt yksiselitteistä vastausta.
Primavera
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Kalessin kirjoitti:no, kun kerran olet palkannut paljon tehyn lakimiehiä paremman juristin niin, kerrohan kuinka paljon enemmän se tulee maksamaan sulle kuin tehyn jäsenmaksu.
Jäsenmaksullahan saa myös oikeuturvavakuutuksen:
Oikeusturva

Työelämässä ei aina vältytä ongelmilta ja ristiriitatilanteilta. Työolosuhteissa saattaa olla parantamisen varaa taikka työpaikalla ei noudateta työsopimuksessa tai työehtosopimuksessa sovittuja ehtoja. Kyse voi olla myös määräaikaisen työsopimuksen perusteeseen, tasa-arvolain vastaiseen menettelyyn tai työsopimuksen irtisanomiseen liittyvästä ongelmasta. Joskus työelämä saattaa tuoda eteen jopa epäilyn hoitovirheestä.

Tehyläisten apuna työpaikan ongelmatilanteissa ovat

* työpaikoille valitut luottamusmiehet
* Tehyn alueasiamiehet
* keskustoimiston toimihenkilöt
* päivystyspuhelin

Toisinaan ongelmat eivät ratkea neuvotteluteitse, vaan työelämän erimielisyysasiaan on haettava käräjäoikeuden tai työtuomioistuimen ratkaisu. Koska oikeudenkäyntikulut voivat kohota useisiin tuhansiin euroihin, Tehy on ottanut jäsenilleen kohtuulliset oikeudenkäyntikulut kattavan oikeusturvavakuutuksen. http://www.tehy.fi/edunvalvonta/oikeusturva/
Tampereen Tyttö kirjoitti:Tässä esittämässäsi yhteiskuntamallissa on mielestäni paljon yksityiskohtia, jotka tekevät ihmisen toimeentulosta, sekä elinoloista yleensäkin turvattoman.
Olen itse sitä mieltä, että heikkojen asema jäisi liiaksi muiden ihmisten hyväntahtoisuuden varaan.

Eikö meidän kannattaisi vahvistaa kansallista yhtenäisyyttämme, yrittää kehittää innovaatioita, kouluttaa lapsemme ja pitää kiinni yhteiskunnallisista arvoistamme?

Se mikä Pohjoismaisessa hyvinvointikulttuurissa on hyvää ja säilyttämisen arvoista, on juurikin hyvät kouluttautumismahdollisuudet, lasten hyvä terveys, turvallisuus ja tasa-arvo.
Tasa-arvohan on myös tasa-arvoa eri yhteiskuntaluokkien kesken, äänioikeutta, sosiaaliturvaa, koulutusta ja terveyspalveluja, ei vain miehet vastaan naiset.
Kaikista palveluista löytyy porsaanreikiä ja heikkouksia, mutta heikompaa on kuitenkin ajateltu ja otettu huomioon.
Hienosti sanottu TT, komppaan täysin!
markja
Adrian Monk
Viesti:

Tampereen Tyttö kirjoitti:Tässä esittämässäsi yhteiskuntamallissa on mielestäni paljon yksityiskohtia, jotka tekevät ihmisen toimeentulosta, sekä elinoloista yleensäkin turvattoman.
Niinhän se on nykyäänkin. Jos ihmiset eivät olisi hyväntahtoisia, he eivät äänestäisi demareita ja muita jotka "haluavat" pitää huolta huonompiosaisista. Mikään ei estä ketään äänestämästä toisin. Kyllähän ihmiset äänestäisivät toisin jos eivät piittaisi vähempiosaisista. Varsinkin kun äänestäminen on salainen tapahtuma eikä kukaan saisi tietää (sen sijaan se, että et suostu maksamaan jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle ei välttämättä olisi mikään salainen tapahtuma).
Samaten mietityttää, että jos meidän pitäisi tehdä työtä sillä palkalla, jonka työnantaja suostuisi maksamaan, hän yhtä hyvin teettäisi työn vaikkapa Kiinassa, jossa työntekijöitä on paljon enemmän, ja työ tehtäisiin todennäköisesti halvemmalla.
Niinhän työnantaja voisi nytkin tehdä, mikään ei estä ja osa työstä tehdäänkin siellä.
Mutta, mutta. Kaikkea ei voi tehdä Kiinassa. Ei ole osaamista. Ei ole tekniikkaa. Ei maksa vaivaa rahdata tavaroita toiselle puolen ja toiselta puolen maapalloa. Palveluita tarvitaan täällä. Jne.
Se mikä Pohjoismaisessa hyvinvointikulttuurissa on hyvää ja säilyttämisen arvoista, on juurikin hyvät kouluttautumis mahdollisuudet, lasten hyvä terveys, turvallisuus ja tasa-arvo.
Suomalainen peruskoulu on vain vähemmän huono kuin muut sosialistiset peruskoulut. Jatko-opinnoissa sitten taas...hehehee. Toi tasa-arvoasia muuten on hieno tuoda taas esille. Suomessahan on esimerkiksi molempia sukupuolia koskettava asevelvollisuus - toisin kun vaikkapa Hong Kongissa tai USA:ssa! ...eikun hetkonen...mitenkäs se menikään... :roll:
Sinä puhut oikeuksista, et tasa-arvosta. Kouluttautuminen toisten rahoilla on OIKEUS, ei mikään "tasa-arvo". Puhut "mahdollisuuksien tasa-arvosta" (muiden rahoilla), kun taas minä puhun tasa-arvosta ihmisten kesken. Sinä puhut oikeuksista johonkin muiden rahoilla, minä puhun oikeudesta olla maksamatta toisten laskuja.
Kerrotko vielä, mihin suuntauduit sairaanhoitaja(AMK) koulutuksessa? Oli epäselvyyttä, enkä sivuiltasi löytänyt yksiselitteistä vastausta.
Kui niin?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Primavera kirjoitti:Jäsenmaksullahan saa myös oikeuturvavakuutuksen:
YTK:ssa on mahdollista hommata työsuhdeturvavakuutus, joka on käytännössä sama. Se maksaa 5 euroa vuodessa.

Sinällään tuo on tarpeeton, koska jos sinut on väärin perustein pistetty pihalle tms. niin senkun viet oikeuteen - koska voitat sen ja lasku menee hävinneelle. Jos taas sinua ei ole väärin perustein pistetty pihalle tms. niin turha viedä oikeuteenkaan.

Ainakaan Tehyn suhteen tuo oikeusturvavakuutus kuulostaa huvittavalta, koska terveysalalla olisi tuhat ja yksi miljoonaa tapausta, jotka voisi viedä oikeuteen ja voittaa, koska työntekijöitä kohdellaan niin päin helvettiä. Eipä Tehy vaan hoida hommiaan eikä vie juttuja eteenpäin. Hah.

KORJAUS: YTK:n jäsenenä saa myöskin automaattisesti oikeusturvavakuutuksen! HAHHAHAHA!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Olen valmistunut marraskuussa 2003 sairaanhoitajaksi Turun Ammattikorkeakoulussa Suuntauduin koulutuksessani mm. psykiatriseen sairaanhoitoon, päihderiippuvaisten hoitoon, ensihoitoon sekä lasten ja nuorten hoitotyöhön.(lainaus kotisivuiltasi)

Mikä suuntautumisvaihtoehto sairaanhoitaja (AMK) -linjalla käsittää psykiatrisen sairaanhoidon, päihderiippuvaisten hoidon, ensihoidon ja lasten- ja nuorten hoitotyön?
Suorititko useampia suuntautumisvaihtoehtoja?
Vastaa Viestiin